כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"אירוע מירון לא היה חוקי"

"זה ישראבלוף": אוחנה התעמת עם ההקלטות בוועדת החקירה

כחלק מדיוני וועדת החקירה שהוקמה בעקבות האסון הנורא במירון אשתקד, הגיע הבוקר השר לבט"פ לשעבר וחה"כ בהווה אמיר אוחנה, למסור את גרסתו להשתלשלות האירועים | אוחנה עומת עם מספר הקלטות והשיב עליהן אחת לאחת | העדות, השאלות והתשובות

"זה ישראבלוף": אוחנה התעמת עם ההקלטות בוועדת החקירה
אוחנה בוועדת החקירה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר לביטחון הפנים לשעבר, ח"כ אמיר אוחנה אמר היום (שלישי) בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון כי הם יודעים מעט מאוד, משום שהתמונה שנשקפת מהפרוטוקולים מאוד חלקית. "כשנכנסתי לתפקיד הייתי בהלם שדיונים מתקיימים אצל השר לביטחון הפנים וביקשתי להקליט את כל הישיבות כי הפרוטוקולים לא משקפים".

אוחנה התבקש ע"י שופטי הועדה לתאר את תפקידו בהקשר של ל"ג בעומר וסיפר: "כמדי שנה, אלפי שוטרים מוקצים לאירוע הזה, המביא אליו עשרות ולפעמים מאות אלפי משתתפים. ההכנה המשטרתית נערכה במשך למעלה מחצי שנה. אני בתמונה בכמה שלבים לפני שמביאים אלי להצגת תוכניות שבוע לפני האסון. מעורבותי גברה ככל שהתקרבנו לאירוע".

אוחנה סיפר בעדותו כי "בישיבה עם כלל הגורמים כולל משרד הבריאות לא היו חילוקי דעות לגבי הר מלא במירון". באותה הישיבה השתתפו ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שר הבריאות דאז יעקב ליצמן, שרת התחבורה דאז מירי רגב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ראש המל"ל דאז מאיר בן שבת, מזכיר ממשלה דאז צחי ברוורמן, פרויקטור הקורונה דאז פרופ' נחמן אש.

"השיקול היה אפידמיולוגי. השיקולים היו רק שיקולים של תחלואה. הייתי חבר בקבינט, ליוויתי את כל הישיבות, ידעתי לומר שבשלב הזה מכיוון ששיא המגיפה מאחורינו, אין סיבה שההר לא יהיה כבכל שנה ושנה", הוסיף אוחנה.

"בכל שנה הצפיפות והדוחק הם אתגר משמעותי בשביל המשטרה. ברור שזה אירוע נפיץ ומורכב, והמשטרה מתייחסת אליו שלא כמו אל כל אירוע רגיל אלא בצורה רצינית ועמוקה, למעלה מחצי שנה של עשרות ישיבות ומסודרות בכל הדרגים. אני לא הגורם המאשר, רק מציגים לי, כשהציגו לי התרשמתי מעבודה רצינית, אחראית שהתבצעה במשטרה".

השר לשעבר אוחנה המשיך וסיפר: "המפכ"ל אמר לי באופן ברור, או הר פתוח או הר סגור. המשטרה לא רצתה לאכוף כניסת חלקים מהציבור, הם חששו מהיווצרות לחץ ולכן תמכתי בפתיחת ההר באופן מלא".

ברלינר: הוצע לך בישיבה ע"י ניצב שתהיה הערכות באיזור קבר למניעת צפיפות "עד כדי רמיסה" ומשחק מלחמה עם המפכ"ל לבחינת תרחשי אסון. אוחנה השיב: "לא זוכר אמירה כזו".

ועדת החקירה לאסון מירון השמיעה לשר לשעבר אוחנה הקלטה מתוך דיון שבו אישר את מתווה האירוע במירון. בהקלטה נשמע אוחנה שואל "מתי בפעם האחרונה, אם בכלל, אנשים נרמסו או נמחצו במירון". קצין אג"ם מחוז צפון השיב "כמעט כל שנה זה קורה". שלמה ינאי: אחרי שנאמרת אמירה כזאת היית צריך להעניק מילה בעניין, הקדשתם זמן רב להדלקות אבל לנושא הזה לא.

ברלינר הקריאה ואף השמיעה לאחמ"כ הקלטה מתוך פרוטוקול הישיבה לקראת מירון שבו אוחנה הציעה להגדיל את מספר המשתתפים בהדלקות מעשרת אלפים ל-20 אלף. "זה ישראבלוף", הטיחה בו חברת הועדה. אוחנה: "המפכ"ל אמר שלא חשוב איזה מספר, הם לא יוכלו לאכוף את כמות המשתתפים. זה היה יותר כדי למנוע חשש תדמיתי שהקורונה נגמרה".

אוחנה אף אמר בפני הועדה כי לא דובר כלל על סכנה בטיחותית: "אף אחד לא אמר לי "אדוני, האירוע לא יכול להתקיים כי יש סכנה בטיחותית. ידענו שיש סיכונים, דיברנו הרבה על החשש והפחד מאסון. כשיוצאים לאימון צבאי אין סיכונים? יש אבל מנסים לתת מענה. כאן גם יוצאים למערכה, למבצע שיש בו סיכונים ולמרבה הצער במקרה הזה הם התממשו".

לצפייה בשידור החי ולציטוטים נוספים מתוך ועדת החקירה, לחצו כאן

ינאי עבר לתקוף את הטענה כי ההגבלות בהר תוכננו אך ורק בגלל הגבלות הקורונה: "יש דעות במשרד הבריאות של סכנה אפידימיולוגית. היה כאן מצב שהלכו לייצר העמימות. מצד אחד מתווה לא ברור מצד שני היעדר החלטה". אוחנה: "האינטרס של משרד הבריאות היה לשדר מסר שהקורונה עדיין קיימת. אנחנו יכולים להעמיק בשאלת מגבלת הקהל. הטעם היחיד להגביל היה הקורונה. האסון שקרה אינו אפידימיולוגי. זה לא רלוונטי".

ינאי תקף את השר לשעבר: "זה רלוונטי. האירוע התקיים בצורה בלתי חוקית. היו תקנות והיה צריך לתקן תקנה ולהוציא הוראת שעה. לא הצליחו לגבש הסכמות למתווה. בסופו של דבר נכתב מתווה עמום". הוא הוסיף, "משפטית נכנסו לאירוע ההילולה באופן בלתי חוקי".

אוחנה השיב: "זו אמירה קשה". ינאי סירב לשנות את האמירה: "זה נחמן אש אמר לא אני". 

אוחנה: "קשה לי לקבל את האמירה שהאירוע לא היה חוקי. גם בהר הבית לא היו תקנות והיו עשרות אלפי מתפללים וגם בהפגנות בבלפור". ינאי: "הייעוץ המשפטי לממשלה הרים ידיים. יום לפני טענו שם שאין מתווה ושיש דאגה מכך שאירוע דתי לא מנוהל על ידי גוף ציבורי. איך אתה נכנס לאירוע שאין לו תקנה".

אוחנה: "כל אירוע הקורונה חסר תקדים. והרבה דברים למדנו תוך כדי תנועה. אני לא מייצג את העמדה המשפטית ופרשנות החוק. כל תקנות הקורונה כולם תוקנו על ידי משרד הבריאות. אני לא הכתובת לכך. אם הייתה בעיה חוקית חזקה על היועמ"ש שהיה מציף את זה. זה לא קרה במציאות".

ינאי: "למי שלא היה בדיון נראה שמה שהטריד אותכם זה הנראות. זה דיון יחסי ציבור על נראות". אוחנה: "נכון, לנראות הייתה חשיבות במשרד הבריאות. מה שניסיתי לעשות זה שהיה ברור לנו שיהיו יותר אנשים מהמספר הנקוב אז כדי לצמצם את הפער בין המספר הנקוב למציאות שאלתי את השאלה".

 

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד