י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תם עידן • בלעדי

ליצמן מסכם קריירה פוליטית ארוכה: "אתגעגע לעשייה הציבורית"

23 שנים יגיעו לסיומן בשעות הקרובות עת יגיש ח"כ ליצמן את התפטרותו מהכנסת. זאת במסגרת עסקת טיעון עליה חתם | בשיחה בלעדית עם 'בחדרי' הוא מסכם קריירה פוליטית, מסביר למה ניגש לעסקת טיעון, מביט אל העתיד וחושף את המועמד המועדף לרשת את מקומו. שיחת פרידה

ליצמן מסכם קריירה פוליטית ארוכה: "אתגעגע לעשייה הציבורית"
יעקב ליצמן צילום: יונתן זינדל פלאש 90

עם למעלה מ-615,000 פניות ציבור, הצעת חוק אחת ופעילות במשך 23 שנה, ייצא בשעות הקרובות יעקב ליצמן בפעם האחרונה ממשכן הכנסת כחבר כנסת בישראל.

הכהונה החלה אי שם בשנת 1999. כמקורב לאדמו"‏ר שליווה אותו, הוא נקרא להתייצב ביום חורפי שיגרתי ולהיכנס אל הקודש פנימה. באותו הזמן היו לא מעט מועמדים לרשת את הח"כ האגודאי, מוניה שפירא, ויעקב ליצמן היה אז חסיד מן השורה שעסק בנושאים כללים כמו גם מילוי תפקיד כעוזר פרלמנטרי. באותה התקופה הוא אפילו לא היה אזרח ישראלי. '‏תעשה אזרחות' ‏הורה לו הרבי וכמה ימים אח"‏כ כבר היה מועמד לכנסת ה- 15.

מאז ועד היום מילא ליצמן שתי תפקידים עיקריים, ראשות ועדת הכספים, שר וסגן שר הבריאות וכן קדנציה קצרה כשר במשרד השיכון, שלוש חצאי קדנציות עמד ליצמן בראשות וועדת הכספים, אחת תחת אהוד ברק בעודו חבר אופוזיציה אשר העניק רשת ביטחון לממשלה. יצויין כי באותה הקדנציה כיהנו 3 חכי"ם מיהדות התורה בוועדת הכספים אשר במקום לקבל תפקיד, קיבלו התחייבות להעברת חוק טל. פעם נוספת כיהן תחת שר האוצר אהוד אולמרט בעודו באופוזיציה עד ההדחה שעשו לו באמצע הקדנציה, ובפעם השלישית תחת בנימין נתניהו ואריאל שרון. אך למרות הניסיון והוותק הרב בוועדה, התפקיד המועדף על ליצמן היה במשרד הבריאות "‏שם אתה יכול לעשות טובות לבן אדם, יום יום", כך ליצמן ל'בחדרי חרדים'.

ליצמן בצעירותו\\צילום: פלאש 90

ליצמן לקח את התפקיד לאחר שלא מצאו לו תפקיד אחר, מאז הפך לתיק משמעותי, עד היום ליצמן יכול לסייע לאזרחים מכוח אותן שנים, תחת כהונתו נערכו שינויים משמעותיים במערכת הבריאות, לצד רפורמת השיניים לילדים עד גיל 18 ולאחר מכן לקשישים. הוא היה הראשון שתקצב בתי חולים ציבוריים, כמו את הסדרי ההצלה ל'‏הדסה' ‏ו'‏מעייני הישועה', ‏הכניס את מכשירי ה MRI, ‏סימון מוצרים והמאבק הידוע בג'‏אנק פוד, הגדלת תקציב סל הבריאות, הרפורמה בבריאות הנפש שהיום היא דבר מובן מאליו, קיצור שעות המתמחים, ביקורי פתע רבים, הוספת מאיצים בפריפריה, ופתיחת חדרי מיון קדמיים בערים רבות כולל במגזר הערבי, ועוד.

בכהונה של ליצמן הוא העביר הצעת חוק אחת בלבד (רוב השנים כיהן כשר), אמנם אחת, אך משמעותית ביותר עד לעצם היום הזה. היה זה בעוד ששימש כחבר כנסת באופוזיציה, אז הוא הצליח בתמיכת ראש הממשלה דאז אריאל שרון, להעביר את הצעת החוק המקנה פטור לבתי כנסת ולהבדיל, כנסיות, מתשלום דמי חכירה למנהל מקרקעי ישראל.

כהונת ליצמן הייתה מלווה בלא מעט סערות פוליטיות, מספר התפטרויות מתפקידיו כשר, או כמעט התפטרויות. בתחילה בעקבות חילול הקברים בבית החולים ברזילי, פעם בעוון חילול שבת, פעם בעוון הטלת סגר על אזורים חרדים בגל השני של הקורונה, 'פרשת האם המרעיבה', המאבק על המחלקה האונקולוגית לילדים בהדסה עין כרם, כמו גם הפוליטיקה הפנימית, בתוך אגודת ישראל ובין '‏אגודת ישראל' ‏ל'‏דגל התורה' ‏הייתה מלאה בקרבות בשנים שעמד בראשות הסיעה המרכזית, ליצמן אומר לנו בהלצה "‏אני לא הולך לכתוב ספר, כי אם אכתוב אנשים יצטרכו לברוח".

ליצמן בשיחה עם כתב ׳בחדרי חרדים׳ ארי קלמן

היום שאחרי:

כשאנחנו מבקשים לשמוע מליצמן על כוונותיו ביום שאחרי, בעת שיעזוב את הכנסת, הוא מסופק בעצמו מה לעשות, "יש לי הצעות רבות", הוא אומר אך הוא מוסיף כי "אמשיך לסייע לאזרחים ולהשתמש בידע ובקשרים שצברתי". יצויין כי רק באחרונה התבקש ליצמן לסייע לפיתוח קהילת גור בדימונה.

כיום, הוא מחזיק בתארים של '‏יו"‏ר הסיעה המרכזית' ‏(עד שימונה ממשיך) ו'‏סגן יו"‏ר אגודה העולמית'. ‏ליצמן טרם החליט אם להמשיך להגיע לכנסת לישיבת ראשי סיעות בדומה לדרעי, "‏אני לא צריך את זה. יש לי מספיק עבודה", ‏הוא אומר.

"‏אתגעגע לעשייה, יש לי כוח לעזור", ‏הוא אומר בשיחת פרידה עם 'בחדרי חרדים', ומוסיף, "‏אמרתי פעם, אחד הדברים שנטולים פוליטיקה זה לעזור אחד לשני, צריך לעזור לכל בן אדם. אני שמח שעזרתי להרבה אנשים כל היום", ‏הוא מציין כי עיקר העשייה היא פניות ציבור ומצטט את אחד מאדמו"רי רוז'‏ין שציטטו את הגמרא בסוכות, 'תעשה ולא מן העשוי' ‏שצריך לעשות לטובת הכלל ולא רק לנצל את מה שעשוי כבר.

ליצמן בימיו האחרונים כחבר כנסת\\צילום: זינדל-פלאש 90

עסקת הטיעון:

ביום חמישי הבא יתייצב ליצמן בפני שופט בית המשפט המחוזי בירושלים שיבקש להכריע את גורלו ולקבל את עסקת הטיעון, עד אז ליצמן עוקב אחרי המשפט של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ותוהה לעצמו מה היה קורה לו היה יוצא למלחמה כפי שעשה נתניהו שמא היה מנצח והתיק שלו היה מתמסמס. לנו הוא אומר גם היום "‏לא עשיתי כלום". אך ‏גם אם לא היה מתפטר, ליצמן מעריך כי לא היה מקבל קלון, "‏יש למעלה משש מאות וחמש עשרה אלף פניות ציבור שטיפלתי, ותיק אחד (פרשת ליפער) שהוא לא טוב. אבל לא לקחתי שוחד, אני מאמין שלא היו נותנים לי קלון". ‏הוא מסביר שנכנע לעסקת טיעון חרף מצבו "‏לו הייתי מבקש משפט הייתי צריך להתמודד שנים בבית המשפט וזה הרבה כסף שאין לי".

ליצמן דוחה את הערכות כי הוא עלול לשוב למערכת הציבורית לאחר הבחירות, "‏לא אחזור, זה סופי שאני פורש". בימים אלה דרוכים במערכת הפוליטית ובחסידות בהמתנה להכרעת האדמו"‏ר מגור על זהות המחליף שיתפוס את מקומו "‏רק הרב'‏ה מחליט", ‏מתיייחס ליצמן לבורסת השמות אותן הוא מונה עם המועמד המועדף עליו בראש הרשימה: "‏יש את גודלקנופף (יו"‏ר ועדת השבת יצחק גולדקנופף א.ק.), זייברט (מזכ"‏ל אגודת ישראל וממלא מקום ראש עיריית בני ברק א.ק.) וחסיד (אליהו חסיד מי שכיהן לתקופה קצרה כחבר הכנסת מטעם הסיעה המרכזית א.ק.).

יעקב ליצמן התפטרות מהכנסת ראיון בלעדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד