י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"לא הייתי משנה"

דרעי בוועדת החקירה: "לא הזהירו מאסון, ביקשתי דיון דחוף בגלל נתניהו"

השר לשעבר דרעי העיד היום בפני ועדת החקירה לאסון מירון שביקשה להבין האם הפעיל לחצים על גורמי המקצוע | דרעי: "קיבלתי משרד ללא סמכות, איך יכולתי לטפל?". לטענה כי ביקש הילולה ללא הגבלות, השיב: "הכול מבחינה אפידמיולוגית, שנה קודם אני זה שסגרתי ההר"

דרעי בוועדת החקירה: "לא הזהירו מאסון, ביקשתי דיון דחוף בגלל נתניהו"
דרעי מעיד בוועדה לאסון מירון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר וחבר הכנסת לשעבר אריה דרעי העיד היום (חמישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון שבו נהרגו 45 בני אדם שבאו להילולה. יו"ר ש"ס אריה דרעי ששימש אז כשר הפנים כשאירע האסון, וכזכור נלחם על כך שלא יהיו הגבלות על ההר למספר אנשים כפי שדרש אז משרד הבריאות מבחינה אפידמיולוגית, בוועדת החקירה ביקשו לברר מדוע נלחם לאשר מתווה שגורמי המקצוע המליצו שלא לקיימו (מבחינת מגפת הקורונה) והאם הפעיל לחצים בנושאים נוספים סביב האירוע.

בתחילת עדותו סיפר דרעי על תפקידיו השונים מתחילת הקריירה הפוליטית שלו, דרעי ביקש להבהיר בנושא, "קיבלתי את משרד הפנים ב-2016 וזה לא היה אותו המשרד שהיה לי בעבר, בעקבות כך שהשר כחלון נכנס למשרד האוצר והיה בנפשו להיכנס לנושא של בנייה ובמסגרת הזו הוא קיבל את מנהל התכנון ואת האכיפה על הבנייה הבלתי חוקית".

דרעי טען כי ההילולה לא הייתה 'חרדית' לאורך השנים: "עד תחילת שנות האלפיים הייתה הילולה אחרת, הרבה מנגלים, הרבה על האש, הרבה שחיטה פיראטית. בהמשך זה השתנה, הגיעו הרבה חצרות חסידים וכל אדמו"ר הגיע עם ההדלקה שלו, כל אחד הגיע עם החסידים שלו וזה תפס תאוצה".

דרעי בכניסתו להעיד בוועדה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דרעי סיפר כי הוא השתתף בהילולה בפעם האחרונה ב-2016. השר לשעבר סיפר כי בתפיסתו, צריך לתת לרשויות המקומיות את מירב הכוח בשביל לבנות, לתקן ולשפץ. לאחמ"כ הוא נשאל ע"י חברי הועדה, "הרי בכל שנה מתריעים מפני סכנות ועל כך שהטריבונות מועדות לקרוס, איך לא ביקשת להתערב ולהרוס מבנים מסוכנים". דרעי משיב כי למרות שהטריבונות (פרענצ'ס) לא נראות בטיחותיות ולא אסתטיות, הן עברו את כל אישורי הבטיחות ע"י המהנדס לדבריו, נאמר לו בביקור בהר (ב-2016) כי הטריבונות במתחם קיבלו את כל האישורים הנדרשים מבחינה בטיחותית. "אחר כך התברר לי שבנו את זה בצורה לא חוקית, במימון המדינה", אמר דרעי. 

דרעי ממשיך ומסביר לחברי הועדה מדוע לא הרס את המבנים הלא חוקיים בהר: "אמרתי 'למה אתה צריך לריב עם כל העולם כשאין לי סמכות לטפל בזה?'" דרעי הדגיש כי נאמר לו שבתור שר הפנים אין לו סמכויות לפעול כרגולטור בנוגע לאכיפה של בנייה לא חוקית בהר. "לא הייתה לי נגיעה לנושא", אמר להגנתו. "אין לי ספק שבלי הוועדה ובלי האסון, לא היו מטפלים בבנייה הלא חוקית". בתגובה אמר לו חבר הוועדה שלמה ינאי כי האחריות לטיפול במבנים מסוכנים תמיד הייתה תחת משרד הפנים.

ינאי הוסיף ותקף, "אסון מירון אינו הפתעה. כל שנה אנשים מתריעים. לא צריך להיות מהנדס בטיחות. אדם סביר שמבקר במקום מבין שהוא מסוכן וזו רק שאלה של זמן. קשה להאמין שהדרג המדינתי יכול להתעלם ממה שקרה שם".

"אני רוצה לעזור לכם, אני ואתם באותו הצד" אמר דרעי לחברי הוועדה, "כשהיה לנו את הכוח, רצינו לבצע שינויים מבניים בהר אבל הקנאים התנגדו והפעילו לחצים על שר הדתות לשעבר אזולאי שלא לאשר תכנית התב"ע החדשה למירון, אני ייעצתי לו לחתום למרות הלחצים".

אני יו"ר ש"ס, אני שר הפנים, משרד הדתות אצלנו בש"ס. לאורך כל חיי אני לא איש שבורח מאחריות. אני מתערב בכל דבר שאני יכול לתרום. באים אליי כל הנוגעים בדבר ומציגים בפניי חוסר תקציבי שיש להם. יש לי יותר כוח פוליטי וזה מה שעובד בסוף, מתחילים לדון 

"חייב כוס מים" דרעי מתבשר על מות חברו הרב אורי זוהר

מכשיר הטלפון של אריה דרעי רוטט ללא הפסקה ודרעי עוצר את העדות ומתייחס לפטירתו של הרב אורי זוהר: "סליחה אני מקבל פה הודעות אינסופיות, ואני חייב להתייחס. נפטר ידידי הטוב אורי זוהר. לא ידעתי שהוא במצב של חולי" חברי הוועדה מביעים את צערם ואומרים ברוך דיין האמת" בהמשך לאחר שמכשיר הפלאפון ממשיך להסיח את דעתו של דרעי, ביקשו חברי הועדה מדרעי להניח את הנייד בצד.

נתניהו הטיל עלי את האחריות בנושא הקורונה במגזר החרדי

דרעי התייחס בעדותו לטענות על כך שהוא, כשר הפנים, התערב בענייני הקורונה והציג מכתב שכתב לו ראש המטה לביטחון לאומי, על דעת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בסוף חודש מארס 2020 ולפיו יהיה אחראי לציבור החרדי והערבי. דרעי הוסיף כי היה חלק מצוות מצומצם עם נתניהו שניהל את ההתמודדות עם משבר הקורונה.

שר הפנים לשעבר לוקח עליו את האחריות על ההגבלות הדרקוניות שהוטלו על הציבור, "קבעתי את כל המתווים של הלוויות בריתות, בתי כנסת וישיבות אני זה שצמצמתי את ההתקהלות", הוא הוסיף שהוא זה שהורה לסגור את מירון בהילולה ב-2020 (הגל הראשון). הוא סיפר "היינו בפיקוח נפש נוראי ולא ידענו מה לעשות. זו אחת התקופות הכי קשות שסחטו אותי. מעגל החיים היהודי היה משותק".

דרעי המשיך וסיפר בנוגע להילולה בשנת האסון: "באותה התקופה, כמעט כל המדינה מתפקדת. הפארקים מלאים, קניונים, חופי ים, בתי ספר, בתי כנסת, הכול, גם הרמדאן יצא באותו הזמן. בהר הבית, שזה משהו שאסור לדבר או להזכיר, אבל עם ישראל רואה אותו, בשעה אחת ברגע אחד במקום אחד 100-150 אלף איש, נכנסים יוצאים ואף אחד לא מדבר ולא צועקים תקנות".

דרעי הוסיף "ל"ג בעומר מתחיל את עונת החתונות של החרדים, אחר כך אם תהיה הפצה של קורונה מההילולה זה היה מתחיל לעבור בכל החתונות. נציג המשטרה בוסקילה דיבר בצורה שחור או לבן, אמר שהכול יפה על הנייר, אנחנו לא יודעים לעשות את זה. אם אתם פותחים את ההר לעמך ישראל, אנחנו לא יודעים למעלה בהר לחסום אותם שלא ייכנסו. הגבלות יותר מדי מסוכנות.

דרעי הגיב לעדויות על כך שיועצו הבכיר הפעיל לחץ על המשטרה כדי שתדון בקיום הילולה ללא הגבלת קהל, ואמר כי עשה זאת בשל רצונו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שרצה "להרגיע את החרדים" שזעמו על צמצום האירוע.  "קיבלנו הודעה שראש הממשלה רוצה לקיים שיחת ועידה בנושא מירון", אמר דרעי. "ראש הסגל של רה"מ אומר לישראל אוזן, (עוזרו של דרעי) שרה"מ צריך להופיע למחרת בצהריים בישיבת סיעת יהדות התורה, שזועמים על הכוונה להטיל הגבלות, והוא רצה להוציא הודעה שתרגיע את הרוחות. אוזן רצה להכין לי, בתור שר שלו, מי שרה"מ רואה בו גורם מייעץ ומתכלל בנושא הקורונה, שאביא לו את כל התמונה ולא ידענו את עמדת המשטרה".

דרעי ונתניהו. צילום: דוברות הכנסת

לדבריו, הוא עצמו (דרעי) כבר קיבל אותה מהשר לביטחון הפנים, אבל אוזן לא ידע זאת ו"הגדיל ראש". לדבריו, "זה היה מיותר", אך ייתכן שהטעות היא שלו, כשר, שלא עדכן את היועץ שהבירור כבר נעשה מול השר האחראי על המשטרה. בכל מקרה, הדגיש כי לא ידע על כך בזמן אמת ונחשף לקשר בין יועצו לרל"שית מפקד המחוז הצפוני רק בזכות הדיווחים בתקשורת על דיוני הוועדה.

יו"ר ש"ס תוקף בעדותו את עו"ד גליה קליין, היועצת המשפטית של המשרד לשרותי דת, שבעדותה טענה כי השתלט על ניהול ההילולה ודחק הצידה את השר שלה, האחראי הרשמי לה: "מ'שומרת סף' מצופה קצת לדייק. היא לא סיפרה לכם את האמת, שאני מוניתי לכך על ידי המדינה". 

דרעי התייחס גם לטענתה של עו"ד קליין על כך שבהילולה בשנת 2020, שהתקיימה כמעט ללא קהל, אנשי לשכתו סידרו אישורי כניסה לאתר לידוענים המקורבים להם, ובראשם הזמר עומר אדם. "זו חוצפה ורשעות, אין בזה שום בסיס", אמר יו"ר ש"ס. "ביום שזה פורסם בתקשורת כמעט פיטרתי את המפיק. הוא האשים את השוטרים שבתמורה לסלפי עם אדם נתנו לו להיכנס". לדבריו, אפילו לעצמו לא דאג לכרטיס כניסה להילולה. "בושה לעמוד כאן ולומר דבר כזה כשכל עם ישראל רואה", אמר. "זה פגע בי מאוד".

ועדת חקירה ל"ג בעומר אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד