י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כשושנה בין החוחים

העיתונאי הערבי הזמין חבר ישראלי לבקר בארצו – ופוטר

הפובליציסט הכוויתי, ג'אסם אל-ג'רייד, איבד את פרנסתו בעיתון שכתב בו רק בשל תמיכתו ביחסים עם ישראל ובקשר עם ישראלים. ריאיון ראשון שלו מארצו לתקשורת הישראלית. לא מובן מאליו

העיתונאי הערבי הזמין חבר ישראלי לבקר בארצו – ופוטר
העיתונאי האמיץ צילום: צילום מסך

העיתונאי הכוויתי ג'סאם אל-ג'רייד הזמין חבר ישראלי בטוויטר לבקר בארצו ופוטר מהעיתון שבו עבד. בריאיון אמיץ במיוחד לרועי קייס ב'כאן חדשות' הוא חושף את מחיר התמיכה בישראל, ומסביר למה יש לו לא מעט תומכים.

כמעט שנתיים להסכמי אברהם ועדיין יש מקומות במפרץ שבהן לא פשוט לתמוך בנורמליזציה עם ישראל. מי שחווה זאת על בשרו הוא הפובליציסט הכוויתי, ג'אסם אל-ג'רייד, שבחודשים האחרונים פוטר מעבודתו בעיתון מקומי אחרי שהזמין חבר ישראלי לבקר בארצו והמתקפה עליו לא איחרה לבוא. הפובליציסט הכוויתי שלא מתכוון להפסיק להשמיע את עמדתו התומכת בשלום עם ישראל, יהיה המחיר אשר יהיה.

"מאסנו בזעזועים באזור ובחוסר היציבות" הוא אמר, _השלום עם ישראל יפתח לנו יותר אופקים, אני חושב שזה יפחית את הזעם באזור". הדברים הללו עלו לו ביוקר, בכווית השיקו קמפיין רשת הקורא להחרים את העיתון הנפוץ אל-קבס שאל-ג'ורייד כותב בו טור קבוע בשל עמדותיו. הלחץ עשה את שלו והעיתון הודיע שהוא מפסיק להעסיקו

בחודש פברואר האחרון, חווה הפובלציסט הכוויתי על בשרו את המחיר של גילוי תמיכה בישראל, אפילו אם מדובר בסך הכל בּתגובה על ציוץ של המזרחן הישראלי, אדי כהן. הוא כתב כהטרלה שסעודייה הזמינה את כל היהודים לבלות שם את חופשת הפסח. הפובליציסט הכוויתי כתב בדף הרשמי שלו בטוויטר, "אנחנו שמחים על ההתקדמות הזאת בסעודיה וההזמנה של החברים היהודים שלנו. מברוכ, חברי. הלוואי שאקבל את פניך בכווית בקרוב".

תשובתו של ג'רייד לאדי כהן עורר גל של זעם אצל צייצנים בכוויית שיצאו נגדו במתקפה, ואמרו שאין לו חלק "בקרב האנשים המכובדים של כווית".

כווית המפרצית מצטיירת לא אחת כמדינה שמעניקה לא מעט חירויות לאזרח, בוודאי בהשוואה למדינות אחרות במפרץ ובאזור. אבל נראה כשזה מגיע לישראל, גבולות חופש הביטוי מצטצטמים. העמדה הרשמית של כווית היא שכווית תהיה האחרונה לנרמל את יחסיה עם ישראל. כששומעים את הקולות האלה נגד ישראל, אפשר להבין עד כמה לא פשוט לתמוך ביחסים עם ישראל בכווית, גם אחרי החתימה על הסכמי אברהם לפני שנתיים. כמה מהתומכים הבודדים ביחסים איתנו, שהתראיינו לכאן חדשות, חוו זאת על בשרם.

אף שאיבד את אחד ממקורות פרנסתו בשל תמיכתו בשלום עם ישראל, הפובליציסט הכוויתי ממש לא מצטער. הוא גם בטוח שיש לו לא מעט תומכים בתוך ארצו. "אצלנו בכווית רווחת הקצנה דתית קיצונית שכופה את דעתה על העם, ואני האחרון שמוכן לקבל כל כפיה שהיא, מלבד זו הכתובה בחוקה".

"כל מה שמתחולל עכשיו (בכווית) לנוכח השלום עם ישראל נוגע לאינטרסים רבים שהאחים המוסלמים תומכים בהם, ברור שרבים מהכוויתים לא מסכימים על כך, אלא רבים מהכוויתים שהם הרוב הדומם. הם תומכים בי בחוזקה וגם מקורבים למקבלי ההחלטות בכוויית. ואומרים שאין בדעות שלי כל דבר המנוגד לחוקה בכווית".

"ישראל לא פגעה בי ככוויתי מעולם. אפילו בזמן הכיבוש העיראקי הפושע של כווית, מי שפגעו בי היו האחים המוסלמים בפלסטין ואנשיהם בחמאס, ואפילו פתח תחת שלטון ערפאת, כווית זאת המדינה שעמדה הכי הרבה לצידם של הפלסטינים אבל ראינו שרבים מבני העם הפלסטיני יצאו נגד כווית בימי סדאם חוסיין ותמכו בו לחלוטין".

כווית רועי קייס עיתונאי נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד