1. עמוד הבית
  2. דעות
  3. טור אורח

יואליש קרויס על האג'ואים בשבת קודם שבועות

מעניין ומרתק: יואליש קרויס איש מאה שערים מגולל בטור אישי ופלפול הלכתי מיוחד ל'בחדרי חרדים', על שוק האג'ואים של הילדים שלטענתו רלוונטי יותר מתמיד השנה הזו בעת שחג השבועות יוצא במוצאי שבת ורבים נוהגים לברך כבר בשבת 'שהחיינו' על המשמש

יואליש קרויסד' סיון תשפ"ב 03/06/2022 08:52

ההורים יזהירו את הילדים א'גואים א'גואים צילום: באדיבות המצלם

לקראת מתן תורה "ויחנו שם ישראל בלב אחד", נשתף אתכם עם דבר תורה שלמדנו בכולל "תפארת ירושלים".

מי לא זוכר שבשנים עברו משבועות עד ראש השנה בין הילדים הירושלמים היו משחקים בגוגואים (אג'ואים בירושלים, או גוגואים בבני ברק) זוג או פרד, או שאצלנו בחיידר בתולדות אהרן בהבהרה אידישאית - "איינצייגע" אדער "פארלאך". 

בשנים האחרונות ירדו קצת המשחקים מרחבות המשחקים בתלמודי התורה, אבל עדיין חודשיים בשנה הדבר מעסיק את הילדים. כך למשל יש את שוק האג'ואים, מוכרים שם כל דבר אפשרי, ממתקים, צעצועים עד שעון זהב יוקרתי. 'מפעל הפיס' הגרלות, קנסות וכו' עולם שלם בפני עצמו.

כך לדוגמה, בשנה שעברה בשוק האג'ואים של בתי נייטין ילד מכר שעון זהב בשווי של 12 אלף שקל בתמורה ל-200 אג'ואים, לבסוף ההורים ביטלו את העסקה ונתנו לילד הזוכה שעון דמוי זהב כפיצוי.

עכשיו, לעניינו, כמובא בפוסקים, נוהגים שלא לעשות 'שהחיינו' בימי הספירה, על כן רוב האנשים קונים פירות קיץ רק בחג השבועות, ביניהם פרי המשמש. 

השנה, שחג השבועות חל במוצאי שבת קודש, יש הנוהגים לעשות שהחיינו כבר בשבת, אך האם מותר להשתמש עם האג'ואים שהוצאו בשבת מהמשמש?.

התשובה, מי שנוהג לפי 'המחבר' אסור לטלטלם כי המחבר פוסק שכל דבר שאינו כלי אסור בטלטול ומשחק אינו הופכו לכלי, כמו לדוגמא כדור משחק, אך אלו הנוהגים כרמ"א שאם יוחדו לשם משחק בטל ממנו תורת מוקצה אפילו בשבת, אזי הוא מותר בטלטול. ולכן אפשר לעשות שהחיינו בשבת ולאחר מכן להשתמש באג'ואים כמשחק. אך ביו"ט שע"פ כל הפוסקים "נולד" ביו"ט אסור לשימוש ביו"ט, האג'ואים שהוצאו מהמשמש ביו"ט אסורים בשימוש ביו"ט. וצריכים ההורים להזהיר את הילדים שלא לטלטל את האג'ואים שהוצאו ביו"ט ובזה יקיימו גם מצוות 'ולמדתם את בניכם' עיין ב"י סימן ש"ח סעיף מה, וכן בסימן תע"ה סעיף ד' משנה ברורה סימן תע"ה ס"ק ז'.

בע"ה יעזור ה' שנזכה לקבלת התורה באמת ובתמים ולקיימם בכל ההידורים, ונזכה במהרה לביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.

שלכם יואליש קרויס.

להערות, הארות ותגובות ליואליש קרויס - אפשר לפנות במייל: [email protected]





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. לא לברך שהחיינו בימי הספירה? ממציאים מנהגים חדשים כל יום!  (ל”ת)

    מיכאל

    • השמר בלשונך, יש מגדולי הפוסקים שכתבו כך 


  2. נכרי  

    שמואל

  3. והאם מותר להשתמש באג'ואים של מישמיש אוצר בית דין ?  (ל”ת)


    • כן. אין עליהם שום דבר הנאכל, לא לאדם ולא לבהמה ולכן אין להם קדושת שביעית (ל”ת)

      מיכאל

;