כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
האם ג'ונסון יודח?

ראש ממשלת בריטניה עומד בפני הצבעת אי אמון

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון יעמוד היום בפני הצבעת אי אמון על רקע חוסר שביעות רצון גובר בהנהגתו בכל הנוגע להתנהלות בהפרת חוקי הקורונה. אם ג'ונסון יזכה בהצבעה, הוא יהיה מוגן מהצבעת אי אמון נוספת למשך 12 חודשים נוספים

ראש ממשלת בריטניה עומד בפני הצבעת אי אמון
בוריס ג'ונסון צילום: לשכת ראש ממשלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עומד בפני הדחה, אם 15% מהמחוקקים השמרנים יצביעו נגדו, הוא יודח. ההצבעה תתקיים ביום שני בערב שעון מקומי, בין 18:00 ל-20:00 שעון לונדון (בין 20:00 ל-22:00 שעון ישראל). זמן קצר לאחר ההכרזה על הצבעת האי אמון, דובר הממשלה פרסם הצהרה קצרה כי ההצבעה תתקיים הערב. "ההצבעה היא הזדמנות לסיים חודשים של ספקולציות ולאפשר לממשלה לשרטט קו ולהמשיך הלאה, תוך עמידה בסדר העדיפויות של העם".

בהודעה נאמר עוד כי ראש הממשלה מברך על ההזדמנות להשמיע את טענותיו בפני המחוקקים, ו"יזכיר להם שכאשר הם מאוחדים וממוקדים בנושאים החשובים לבוחרים, אין כוח פוליטי אדיר יותר". כדי לקיים את הצבעת אי-האמון נדרש רף של 15% מחברי הסיעה השמרנית שתומכים במהלך, המהלך יצא לדרך לאחר שמורדים במפלגה השמרנית הצליחו להשיג את תמיכתם של 54 חברי פרלמנט, המספר המינימלי הדרוש להפעיל הצבעת אי-אמון במנהיג המפלגה.

עוד אפשרות הדחה היא, אם יותר מ-50% מתוך 359 חברי המפלגה השמרנית יצביעו בעד הדחתו של ג'ונסון, הוא יפסיק להיות מנהיג המפלגה ויאסר עליו להתמודד בבחירות הבאות על הנהגת המפלגה, אם ג'ונסון יזכה בהצבעה, הוא יהיה מוגן מהצבעת אי אמון נוספת למשך 12 חודשים נוספים, אם כי ישנם דיווחים כי כללים אלה עשויים להשתנות אם חברי הפרלמנט יצליחו לשנות את החוק. אם ג'ונסון יפסיד בהצבעה, הוא ייאלץ לפרוש. במקרה זה, ג'ונסון, כמנהיג מודח, לא יורשה להתמודד שוב. ג'ונסון יכול גם להתפטר מרצונו, אבל למרות חוסר שביעות רצון בקרב חברי פרלמנט על המנהיגות שלו ולעתים קרובות שנויה במחלוקת, הוא לא הראה סימנים של כוונה לעשות זאת.

שרת החוץ ליז טרוס - שנחשבת כיורשת פוטנציאלית של ג'ונסון - אמרה שהיא תתמוך בראש הממשלה "ב-100 אחוז" ועודדה עמיתים לעשות את אותו הדבר. "הוא סיפק את ההתאוששות מהקורונה ותמך באוקראינה מול התוקפנות הרוסית. הוא התנצל על טעויות שנעשו. עלינו להתמקד כעת בצמיחה כלכלית", כתבה גב' טרוס בטוויטר.

הלחץ על ג'ונסון, שמונה לראש ממשלה ב-2019, הגיע לאחר שתועד משתתף במסיבות אלכוהול כאשר בריטניה הייתה תחת סגר קפדני כדי להתמודד עם נגיף הקורונה.

בוריס ג'ונסון בחירות אי אמון קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד