י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
"עלה תאנה"

העיתונאית שעומדת בפני גירוש מישראל: "שברו לי את הלב"

העיתונאית נדא אמין קיבלה הוראה ממשרד הפנים לעזוב את ישראל תוך שנה. "הם שברו לי את הלב, כשהגעתי לישראל התייחסו אליי כמו נסיכה או מלכה עם שטיח אדום" | עורך דינה אופטימי: "מאמינים שבית המשפט יכיר בטעות שנעשתה ויעניק לאמין מעמד של פליט"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90

נדא אמין, עיתונאית ילידת איראן ובלוגרית של אתר Times Of Israel שקיבלה מקלט מדיני בישראל בשנת 2017, עומדת בפני גירוש בהוראת שרת הפנים איילת שקד. אמין סיפרה שהיא המומה מהאופן שבו היא מטופלת, ושאין לה לאן ללכת. עורך דינה, תומר ורשה, ערער על החלטת איילת שקד לבית המשפט בירושלים, בטענה של הפרת חקיקה בינלאומית בנוגע לפליטים.

אמין קיבלה הוראה לעזוב את הארץ תוך שנה בעקבות המלצת השב"כ, שטען כי היא בקשר עם גורמי מודיעין איראניים. ורשה תיאר טענה זו כ"עלה תאנה" ו"תירוץ" לאלץ את אמין לעזוב. הוא ציין כי אמין נחקרה בעבר בגין ההאשמה הזאת ולדבריו "היא לא נעצרה, לא ננקטו נגדה צעדים והיא לא היוותה כל סכנה". כך מדווח אתר Times Of Israel.

על פי הדיווח, ועדה שחקרה את בקשתה של אמין לקבל מעמד פליטה בישראל המליצה פה אחד לתת לה מעמד זה. המלצה של משרד המשפטים לוועדה אמרה כי באיראן נשקפת סכנה לחייה כתוצאה מביקורתה הפומבית על הרשויות האיראניות, ורשה אמר כי השרה שקד לא בקיאה בהליכים המשפטיים הדרושים בטיפול בתיק, "ואנחנו מאמינים שבית המשפט יכיר בטעות שנעשתה ויעניק לאמין מעמד של פליט".

אמין נמלטה מאיראן לטורקיה ב-2014, שם עבדה כעיתונאית וגם כתבה בלוג ב"טיימס אוף ישראל". בקיץ 2017, אמין יצרה קשר עם Times Of Israel כדי לומר שנשקפת סכנה לחייה: כתיבתה לאתר ישראלי, יחד עם כתיבת במקומות אחרים, הביאו אותה לחקירות חוזרות ונשנות על ידי המשטרה הטורקית היא סיפרה שהיא עומדת בפני גירוש מטורקיה. היא אמרה שהיא חוששת לחייה על רקע החשש שהרשויות הטורקיות ישלחו אותה בחזרה לאיראן.

בישראל זירזו את הבדיקות והנהלים הדרושים, היא קיבלה אשרת כניסה לישראל על ידי שר הפנים דאז אריה דרעי, ופקידי הקונסוליה הישראלית בטורקיה סייעו לסלול את הדרך לכניסתה. ביום שני נחשף כי שרת הפנים שקד הורתה לאמין, שיש לה בת ילידת ישראל, לעזוב את ישראל תוך שנה. אמין אמרה שבתה מחזיקה באזרחות ישראלית, אך היא חוששת שזה יילקח ממנה.

בהודעה לתקשורת נמסר מהשב"כ כי אמין נחקרה במהלך שהותה בישראל בגין קשר עם גורמי מודיעין איראניים, וכי היא המשיכה להיות איתם בקשר "למרות אזהרה ברורה של גורמי הביטחון בעניין זה". אמין סיפרה ביום שני לחדשות 12 כי היא שוחחה עם אדם אחד כזה רק בנושאים אישיים, ושמרה על הקשר בגלל עבודתה כעיתונאית, והיא העבירה כל מידע שהיה לה לשב"כ, השב"כ אישר ב-2018 כי אין ראיות לפעילות בלתי חוקית מצידה.

"הם שברו לי את הלב, כשהגעתי לישראל התייחסו אליי כמו נסיכה או מלכה עם שטיח אדום". אמין אמרה שזה לא הגיוני שהמדינה תגיד שהיא מהווה סכנה לאזרחים אבל גם תאפשר לה להישאר שנה נוספת.

איראן טורקיה איילת שקד שב"כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד