י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עונש כבד

15 שנות מאסר בגין נסיון הברחת עתיקות

גבר בריטי נעצר בנמל התעופה של בגדאד לאחר שאבטחת נמל התעופה גילתה עתיקות במזוודה שלו. לא ברור אם הנאשם יוכל לרצות את עונשו במדינת הולדתו בריטניה, אך עורך דינו יפעל לשם כך. השופט לא התחשב בטענותיו של הנאשם לגבי אי ידיעתו את החוקים העיראקים

עתיקות עיראקיות: אילוסטרציה
עתיקות עיראקיות: אילוסטרציה צילום: הארכיון העיראקי

אזרח בריטי נידון על ידי בית משפט עיראקי ל-15 שנות מאסר באשמת נסיון הברחת חפצי אמנות - עתיקות מחוץ למדינה, בתיק שמשך תשומת לב בינלאומית. פסק הדין שניתן ביום שני לגאולוג בדימוס ג'ים פיטון הותיר את משפחתו של האיש בהלם. אזרח גרמני נוסף נשפט עם פיטון, וולקר ולדמן, אך נמצא זכאי והוא שוחרר.

"חשבתי שהתרחיש הגרוע ביותר יהיה שנה אחת על תנאי", אמר עורך דינו של פיטון, תאיר סאוד. השופט ג'ביר עבד ג'ביר קבע כי באיסוף החפצים, שתוארכו ליותר מ-200 שנה, האזרח הבריטי תכנן להעבירם אל מחוץ למדינה, לטענת בית המשפט לפיטון הייתה כוונה פלילית להבריח אותם. השופט לא התחשב בטענותיו של הנאשם לגבי אי ידיעתו את החוקים העיראקים ואת ערכם של הפריטים שאסף.

פיטון וולדמן נעצרו בנמל התעופה בבגדד ב-20 במרץ לאחר שאבטחת נמל התעופה גילתה את החפצים במזוודה, הם היו חלק ממסע תיירות ברחבי אתרי העתיקות של המדינה. המקרה זכה לתשומת לב בינלאומית בתקופה שבה עיראק מקווה להגביר את התיירות.

עורך הדין אמר שהוא מתכוון לערער על גזר הדין של פיטון באופן מיידי. לא ברור אם פיטון יוכל לרצות את עונשו במדינת הולדתו בריטניה, אך עורך הדין יפעל לשם כך בשל הסכם משפטי בין עיראק לבריטניה.

המשפחה אמרה כי זה "ברור שלא הייתה כוונה פלילית". דובר משרד החוץ הבריטי אמר לאחר מעצרו ל'דיילי טלגרף': "אנו מספקים תמיכה קונסולרית לאזרח בריטי בעיראק ונמצאים בקשר עם הרשויות המקומיות. כפי שידוע לנו, השגרירות ביקרה אותו פעם בשבוע, והם ועורך הדין מרוצים שהוא זוכה ליחס אנושי נכון".

הנאשם הוא גיאולוג בדימוס - המתגורר במלזיה - נעצר בעת שניסה לטוס חזרה הביתה מסיור הגיאולוגיה והארכיאולוגיה שלו בעיראק מוקדם יותר השנה. ילדיו סיפרו שהמדריך של אביהם אמר ש"לא תהיה בעיה לקחת את הרסיסים". הם אמרו: "במהלך הסיור, אבינו ביקר באתרים היסטוריים ברחבי עיראק, שם קבוצת הסיור שלו מצאה שברי אבנים ושברי חרס שבורים בערמות על הקרקע. שברים אלו היו בשטח פתוח, ללא שמירה וללא שילוט שמזהיר מפני לקיחה".

הם סיפרו כי מדריכים גם אספו את הרסיסים כמזכרות באתר בארידו. לחברי הסיור נאמר שזו לא תהיה בעיה, שכן לרסיסים השבורים אין ערך כלכלי או היסטורי. אך עם מעצרו של פיטון, השלטונות שלחו את הרסיסים למוזיאון הלאומי של עיראק, שם בדיקה קבעה שהם חפצים מעשה ידי אדם בני יותר מ-200 שנה, וראו בהם חפצים בעלי משמעות תרבותית והעמידו אותו בסכנת עונש מוות.

עתיקות גנובות סוחרי עתיקות עיראק אנגליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד