כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
יביא לירידת מחירים?

לראשונה מאז 2020: בלימה במספר רכישות הדירות

האוצר מפרסם את דוח הנדל"ן לרבעון הראשון של 2022 ממנו עולה כי נבלם מספר העסקאות, בעיקר בשל ירידה חדה ברכישות שביצעו משקיעים 

לראשונה מאז 2020: בלימה במספר רכישות הדירות
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

אגף הכלכלן הראשי באוצר מפרסם היום (שלישי) את נתוני שוק הנדל"ן לרבעון הראשון של 2022 ואפשר שיש בהם, בפעם הראשונה, סימנים להאטה בשוק שנחשב לרותח: ברבעון הראשון של השנה נרכשו 31 אלף דירות בשוק החופשי, ללא שינוי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בכך נבלם הגידול המהיר בסך העסקאות אשר נמשך מאז הרבעון האחרון של 2020.

רכישות המשקיעים ברבעון הראשון השנה הסתכמו ב-5,000 דירות, ירידה חדה של 26% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה חדה עוד יותר, של 60% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה ברבעון האחרון אשתקד. עוצמת ירידות אלו דומה לזו שנרשמה ברבעון הראשון שלאחר העלאת המס הקודמת על המשקיעים ביוני 2015.

סך חיובי מס רכישה על דירות להשקעה הסתכמו ברבעון הראשון השנה ב-736 מליון שקלים, ללא שינוי נומינלי (ירידה ריאלית של 3%) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שבו שיעור המס עמד עדיין על 5%. בכך, כפי שהערכנו בשלב החקיקה, העלאת שיעור המס לא הביאה להגדלת הגביה מדירות להשקעה, וזו גם לא הייתה מטרתה.

מכירות המשקיעים ברבעון הראשון השנה עמדו על 7.4 אלף דירות, גידול של 6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים ירד במהלך הרבעון ב-2,500 דירות, הירידה הרבעונית הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם.

מכירת דירות חדשות בשוק החופשי ברבעון הראשון השנה הסתכמה ב-8.9 אלף דירות, ירידה של 3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. רכישת דירות יד שניה הסתכמהב-22 אלף דירות, גידול של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מחירי הדיור יוקר המחיה משרד האוצר רכישת דירות השכרת דירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד