כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לפני 3400 שנה

עיר עתיקה התגלתה לאחר בצורת קשה

בצורת קיצונית בעיראק העניקה לארכיאולוגים גרמנים וכורדים הזדמנות לבחון עיר עתיקה מתקופת הברונזה. זה היה מרוץ נגד השעון. הקירות והיסודות של הבניין נראים במצב טוב באופן מפתיע

עיר עתיקה התגלתה לאחר בצורת קשה
כלי חרס, שבהם אוחסנו לוחות עם כתב יתדות, ניצבים בפינת חדר מהתקופה האשורית התיכונה בערך 1350–1100 לפנה"ס צילום: צילום אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן

דרום עיראק סובלת מבצורת קיצונית כבר חודשים. מאז דצמבר הוסטו כמויות גדולות של מים מסכר מוסול, מאגר המים החשוב ביותר בעיראק, כדי למנוע מהיבול להתייבש. בשל מפלס המים הנמוך, צצו בשולי המאגר שרידים של עיר בת 3,400 שנה.

האתר הארכיאולוגי באזור המיובש של מאגר מוסול. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

"ראיתי בתמונות לוויין שמפלס המים יורד אבל לא היה ברור מתי המים יעלו שוב. אז היה לנו חלון זמן לא ידוע", סיפרה הארכיאולוגית הגרמנייה איוונה פולג'יז, פרופסורית באוניברסיטת פרייבורג. הארכיאולוגים ידעו שהאתר מעניין, מאחר והם היו שם בעבר.


מבט אווירי של החפירות עם אדריכלות מתקופת הברונזה שקועה בחלקה באגם. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

פולג'יז נפגשה עם חסן אחמד קאסם, ארכיאולוג כורדי ומנהל ארגון הארכיאולוגיה של כורדיסטן, ופיטר פחלזנר, פרופסור גרמני לארכיאולוגיה באוניברסיטת טובינגן בגרמניה, כדי לבצע חפירה ספונטנית. הם הרכיבו במהירות צוות של ארכיאולוגים גרמנים וכורדים כדי לחשוף ולתעד כמה שיותר מהאתר הגדול.

ארכיאולוגים חושפים קירות של הבניינים בעיר העתיקה. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן

הצוות סקר את העיר במשך שבעה שבועות בינואר ובפברואר 2022 לפני שהיא שוב הוצפה לחלוטין. במהלך חפירה גילו החוקרים ארמון דמוי מבצר שנמצא בקרבת מקום על גבעה קטנה עם חומת טרסה גדולה. באותה אותה תקופה, הצוות של איוונה פולג'יז מצא שרידים של ציורי קיר בגווני אדום וכחול, שנחשבו כאופייני לארמונות כאלה. העובדה שהפיגמנטים השתמרו למרות ההצפה הייתה "תחושה ארכיאולוגית", אמר פולג'יז לתאגיד השידור הגרמני DW לאחר ביקורם באתר השנה.

לבני הבוץ של הבניינים מתקופת הברונזה ספוגים במי המאגר אך עדיין ניתן לזהות ולחשוף אותם בקלות | צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

הם גם חפרו במקום ב-2018, וסיפרו כי היו להם תקוות גדולות למצוא דברים ייחודיים, "על סמך הדברים שמצאנו ב-2018, ידענו שהאתר הזה יכול להביא ממצאים מעניינים. אבל לא ידענו מה בדיוק נמצא הפעם", אמרה פולג'יז. הצוות לא התאכזב: במהלך החפירה השנה, הארכיאולוג אמר שהם הצליחו לחשוף מבנים גדולים נוספים, כמו ביצור מסיבי עם חומה ומגדלים שהקיפו את העיר.

המבנים הגדולים שנחפרו נמדדים ומתועדים ארכיאולוגית | צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

הקירות והיסודות של הבניין נראים במצב טוב באופן מפתיע, אמר פולג'יז, למרות שהם עשויים מלבנים שהיו מתחת למים במשך עשרות שנים. יתכן שרעידת אדמה אדירה שפגעה בעיר בסביבות 1350 לפני הספירה סייעה לשמר את החומות הללו - כאשר הבניין נהרס וההריסות נפלו, ייתכן שהרעידה כיסתה את החלקים התחתונים של החומה, ובכך שימרה אותם.

ארכיאולוגים חופרים את חומותיו של בניין גדול המתפרש כבניין אחסון. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

אחד הממצאים המרתקים ביותר, אמרו החוקרים, היה גילוי של חמישה כלי קרמיקה, המכילים למעלה מ-100 לוחות עם כיתוב יתדות, כאילו היו במעין ארכיון. כתב יתדות הוא אחת מצורות הכתיבה העתיקות ביותר. חלק מלוחות החימר אף נמצאו ב"מעטפות" חימר.

קירות בניין האחסון מתקופת השתמרו בחלקם לגובה של כמה מטרים. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן

על פי החוקרים, בני המלוכה של האזור של שמרו על חילופי דברים עם פרעונים מצרים ושליטי בבל, אולם, בסביבות 1350 לפני הספירה, האימפריה נכבשה על ידי חיתים ואשורים שהיו שכנים.

כלי חרס, שבהם אוחסנו לוחות עם כתב יתדות, ניצבים בפינת חדר מהתקופה האשורית התיכונה בערך 1350–1100 לפנה"ס | צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

האירועים שהובילו לנפילת העיר נותרו לא ברורים. כדי ללמוד עוד על האימפריה, החוקרים יצטרכו לחקור את מרכז האימפריה לשעבר - שככל הנראה היה ממוקם במה שהוא כיום צפון סוריה - אמרה הארכיאולוגית פולג'יז. אבל שנות המלחמה הרבות באזור הפכו חפירות ארכיאולוגיות כאלה לבלתי אפשריות.

אחד הכלים עם טבליות כתב יתדות נבדק לפני שמוצאים אותו | צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

לפני שהעיר ההרוסה שקעה שוב על ידי המאגר, כיסו הארכיאולוגים את המבנים שנחפרו בניילון פלסטיק הדוק וחצץ, כדי להגן עליהם מפני נזק נוסף. עם מזל, העיר האבודה של תופיע שוב בפעם אחרת.

מבט לתוך אחד מכלי החרס עם לוחות כתב יתדות, כולל לוח אחד שנמצא עדיין במעטפת החרס המקורית שלו. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.


לאחר שצוות המחקר סיים את עבודתו, החפירה כוסתה בנייר פלסטיק כדי להגן עליה מפני המים העולים של מאגר מוסול. צילום: אוניברסיטאות פרייבורג וטובינגן.

עיראק כורדיסטן צפון סוריה ארכיאולגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד