י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בצל העלייה בתחלואה

התחסנתם לקורונה? בשורות לא מעודדות עבורכם

מחקר שנערך בישראל גילה כי החיסון לתתי הזנים החדשים מייצר מעט נוגדנים, כך שהוא כמעט לא אפקטיבי עבורם • למרות העלייה בתחלואה, השר הורוביץ: "לא חושב שהבידוד למאומתי קורונה יבוטל כרגע" • שיעור הבדיקות החיוביות ביממה החולפת עומד על 20%, מספר החולים הקשים ירד ב-14

התחסנתם לקורונה? בשורות לא מעודדות עבורכם
חיסון לקורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יעילות החיסון לקורונה נגד הדבקה בתתי הזנים החדשים, BA4 ו-BA5 שמקורן בדרום אפריקה נמוכה עוד פחות מזו נגד האומיקרון שכיכב בגל החמישי ונחשב לקל מבין קודמיו. כך עולה ממחקר שערך בית החולים שיבא בתל השומר יחד המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות. כך לפי הפרסום ב'כאן 11'.

לפי הדיווח, החוקרות, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות פרופ' גילי רגב יוחאי ומנהלת המעבדה, פרופ' אלה מנדלסון, הפגישו במעבדה את החיסון עם הזנים החדשים ונוצרו מעט נוגדנים. רגב אמרה ל'כאן 11' כי היעילות של החיסון אמנם נמוכה באופן משמעותי כנגד הדבקה, אבל כנגד מחלה קשה היא טובה גם במנה השלישית וגם במנה הרביעית".

גורם בכיר במשרד הבריאות אמר על תוצאות בדיקות המעבדה כי המשמעות היא שיש חשש שיהיו נדבקים שהם מחלימי האומיקרון, שחשופים להדבקה חוזרת בתתי הזנים החדשים. לצד זאת דיווחה אתמול (רביעי) חברת מודרנה על תוצאות ראשוניות טובות בפיתוח חיסון מותאם לווריאנטים.

ברקע העלייה המחודשת בתחלואת הקורונה, שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקש שלא להתעסק במונח "גל שישי או לא גל שישי", אלא להתמקד בצעדים הנדרשים. בריאיון לרשת ב', אמר השר הורוביץ כי הוא אינו סבור שיבוטל כרגע הבידוד למאומתי קורונה.

"מי שנדבק - צריך להקפיד על הבידוד, בשבילו ובשביל הסובבים אותו", הדגיש והוסיף: "נחדד את ההנחיות לגבי עטיית מסכות במוסדות רפואיים, נגביר את הבדיקות - אין כרגע צורך בצעדים נוספים".

אתמול בשעות הבוקר כינס ראש הממשלה נפתלי בנט דיון מיוחד בגין העלייה במאומתים והתחלואה בזן ה-BA5. הדיון הסתיים ללא צעדים דרמטיים, והוחלט על חידוד הנחיות בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת וסביב עטיית מסכה. עם זאת בדיון אחר שכינס הצוות לטיפול במגפות הוחלט להמליץ על כמה צעדים.

הצט"מ המליץ על שימוש במסכות במרחבים סגורים ובפרט בהתקהלויות. בנוסף הוחלט לאפשר לילדים מעל גיל 5 לקבל מנת דחף. כמו כן, רוב חברי הצוות המליצו כי חיסון מלא נגד קורונה יהיה חובה לעובדי מערכת הבריאות. בנוסף החליטו לא להמליץ על מתן מנה חמישית של החיסון למבוגרים ולאוכלוסיות בסיכון ההמלצות יועלו בפני מנכ"ל משרד הבריאות להחלטתו. בתדרוך לעיתונאים ביקש ממונה הקורונה זרקא מהישראלים שחוזרים מחו"ל להיבדק ב-PCR, ולא להסתפק בבדיקה ביתית.

פרופ' גליה רהב, חברת הצוות לטיפול במגפות, התראיינה אתמול לרשת ב' והרגיעה: "לא אקרא לזה גל, יש עליה בתחלואה שנובעת מירידה בחיסוניות, וגם מזה שהפסקנו מסכות, בידודים ובדיקות. ממליצה לממשלה להחזיר חובת עטיית מסכות במקומות סגורים - בטח בבתיה"ח, מוסדות גריאטריים, מטוסים ואוטובוסים".

ביממה האחרונה אובחנו 4,585 מאומתים לקורונה בישראל ומספר הבדיקות החיוביות עומד על יותר מ-20%. יחד עם זאת, לצד העלייה בתחלואה ואחרי שאתמול נרשמה עלייה בתחלואה הקשה, היום ירד מספר המאושפזים שמצבם קשה ב-14, ועומד על 89, בהם 18 מונשמים.

חיסון לקורונה מחקר זן חדש בית חולים שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד