י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חשש מפני טרור

הקהילה היהודית דורשת תשובות: לאן נעלמו שני איראנים

ברשימת המטוס הונצואלי שנחת בשבוע שעבר בארגנטינה היו שבעה שמות של איראנים בהצהרת הצוות, שהצטרפו ל-12 אנשי צוות מונצואלה, אך רק חמישה היו על סיפון המטוס כאשר זה נחת ביום שלישי האחרון

הקהילה היהודית דורשת תשובות: לאן נעלמו שני איראנים
המטוס מעמיס סחורה בבלארוס בפברואר האחרון צילום: שגרירות ונצואלה בבלארוס

בארגנטינה תוהים לאן נעלמו שני איראנים מהטיסה שהגיעה בשבוע שעבר מונצואלה לארגנטינה, האם הם ירדו במקום אחר? האם השניים היו אמורים לעלות לטיסה בארגנטינה ועכשיו הם ירדו למחתרת, הקהילות היהודיות בארגנטינה דורשות תשובות מהרשויות.

הסיפור החל כשמטוס בואינג 747 הפועל עבור חברת התעופה הלאומית של ונצואלה נתקע בארגנטינה בשל קשריו לשעבר עם כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.

אניבל פרננדס, שר הביטחון של ארגנטינה הגיב וכתב בטוויטר: "הממשלה עצרה באזיזה [נמל התעופה בבואנוס איירס] מטוס ונצואלי, ועיכבה חמישה אנשי צוות איראנים". הציוץ הגיע לאחר שאתר מקומי הדליף את הידיעה על המטוס הונצואלי שפעל בעבר עבור חברת התעופה האיראנית 'מאהן איירליינס' שנמצאת תחת סנקציות של ארה"ב בשל קשריה לכוח קודס מאז 2008.

המטוס היה שייך לחברות תעופה צרפתיות מאז שנכנס לשירות ב-1986 ונמכר לחברת 'מאהן איירליינס' האיראנית ב-2007, ולפני שנה עבר לבעלות של חברה וונצואלית.


המטוס נוחת בארגנטינה

המטוס שנחת בארגנטינה בשבוע שעבר הגיע מונצואלה, שיש לה שיתוף פעולה צבאי וכלכלי הדוק עם איראן, גם חברת התעופה הונצואלית משתפת פעולה עם איראן. עם זאת, דובר חברת 'מאהן' הכחיש כי למטוס יש קשרים כלשהם עם החברה האיראנית ואמר כי הוא "נמכר לוונצואלה לפני כשנה". כאמור ונצואלה היא ידידה טובה של איראן. בפרט לאור העובדה כי נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, מבקר בימים אלה באיראן.

מטוס הבואינג 747 טס ממקסיקו לארגנטינה ב-6 ביוני, נושא חלקי רכב, אך לפי התקשורת הארגנטינאית, מישהו ידע משהו והחליט לבדוק את המטוס בקפידה, כך דיווח בארגנטינה ב-11 ביוני. למרות שהתברר שאין מטען לא חוקי על הסיפון ומשלוח חלקי הרכב נמסר לנמען שלו בארגנטינה, הרשויות חשדו כי המטוס אינו תמים, מאחר וישנם חמישה איראנים ו-12 אנשי צוות מונצואלה על הסיפון, מספר גדול מאד של אנשים למטוס מטען.

המטוס מעמיס סחורה בבלארוס בפברואר האחרון.

בנוסף שני איראנים שהיו אמורים להיות על המטוס והופיעו ברשימת הנוסעים הרשמית לא נמצאים על המטוס, ולא ברור היכן הם, האם ירדו במקום אחר, או תכננו להצטרף למטוס בארגנטינה ועכשיו ירדו למחתרת, כתוצאה מכך הוחרמו דרכוניהם של חמשת האיראנים והם ממתינים לטיסה אחרת שתיקח אותם לאיראן.

לפי מקורות מקומיים, ארגנטינה חושדת שהאיראנים הם חברים בכוח קודס, אך רשאים לצאת מהמדינה בטיסות סדירות רגילות, מכיוון שהם לא ברשימת הנוסעים שאסורה טיסתם, אבל גורלו של המטוס הוא סיפור אחר. אף חברת דלק לא מוכנה לספק שירות למטוס מחשש לסנקציות אמריקאיות, צוות המטוס ניסה לעזוב את ארגנטינה לאורוגוואי כדי להשיג דלק, אך נאלץ לחזור כאשר נדחה אישור הנחיתה. כרגע המטוס בארגנטינה מחכה להחלטה בעניינו. הצוות שלו יכול לחזור לאיראן, אבל בלי המטוס הזה ספציפי.

לא ברור מי מסר את המידע לארגנטינה כדי לבדוק היטב את המטוס ואת נוסעיו. ככל הנראה מטוס המטען שיצא מונצואלה היה במעקב במשך זמן מה. חמשת האיראנים הנוסעים במטוס מתוך צוות של שבעה עשר, הם מוחמד חוסרביארה, גולאמרזה גאסמי, מהדי מוסל, סעיד ואלי זאדה ועבדולבאסט מוחמדי. הגרסה הרשמית היא שהמטוס "הביא חלקי רכבים מוונצואלה ומקסיקו".


שני הטייסים של המטוס הונצואלי.

מטעם הקהילות היהודיות בארגנטינה נמסר בתגובה: ארגונים יהודיים בארגנטינה AMIA ו-DAIA דורשים בירור כולל בנוגע למטוס מונצואלה המקושר לאיראן, ומעוכב במדינה. המטוס מקושר לחברה האיראנית Mahan Air, שהוטלה עליה סנקציות של ארצות הברית בשל קשריה עם פעילות טרור, העובדות חייבות להתברר בדחיפות על ידי הרשויות הלאומיות.

הארגונים היהודיים AMIA ו-DAIA, דורשים מידע ממצה ומפורט על רשימת אנשי הצוות הנוסעים במטוס הנ"ל והסיבות לנחיתתו בארגנטינה, על פי מה שנקבע על ידי מערכת המשפט הארגנטינאית, הפיגועים ב-17 במרץ 1992 נגד שגרירות ישראל בבואנוס איירס וב-18 ביולי 1994 פיגוע הטרור ב AMIA, עדיין נותרו ללא שיערך דין עם האשמים, פיגועים אלו תוכננו והוצאו לפועל על ידי חיזבאללה, קבוצת טרור הממומנת ונתמכת על ידי הרפובליקה האסלאמית של איראן.

יש לזכור כי חלק מהנאשמים האיראנים שגרמו למותם של מעל 100 יהודים ולפציעתם שם מעל 350 בשני הפיגועים, הם כיום פקידי ממשלתה של אותה מדינה, ועליהם יש צווי מעצר בינלאומיים, תוך התעלמות מדרישות האינטרפול להסגירם.

איראן ארגנטינה משמרות המהפכה פיגועי טרור ונצואלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד