ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

זאת הפרוצדורה מול בית הדין הרבני

נכון להיום, הסמכות העיקרית של בית הדין הרבני בישראל היא להביא בני זוג יהודים במדינת ישראל בברית הנישואין. בנוסף מתעסק בין הדין הרבני גם בכל הקשור לגירושין, גיור, מינוי אפרוטופוסים, הכרת אבהות, קביעת מעמד אישי והצהרת דתיות

זאת הפרוצדורה מול בית הדין הרבני
בית הדין צילום: vista-create

רבים לא יודעים, אבל בית הדין הרבני הוא תחנה שחייב כל זוג יהודי לעבור בה כדי להתחתן וכמובן גם בשביל להתגרש. מהן סמכויות בית הדין הרבני? מה הוא חלקו הבלעדי בהליכי גירושין? ואיך בית הדין הרבני קשור לאישה מסורבת גט? הכל בכתבה הבאה.

בתי הדין הרבניים פועלים בכמה ערים בארץ, ובית הדין לערעורים, הנחשב לבית הדין הרבני העליון, נמצא בירושלים. הדיינים, כמו השופטים בבתי המשפט האחרים, מתמנים על-ידי נשיא המדינה לאחר המלצה של ועדת מינויים מיוחדת לנושא. רבים לא יודעים, אבל בית הדין הרבני הוא תחנה שחייב לעבור בה בשביל כל זוג יהודי המעוניין להתחתן. כאשר בני זוג יהודים מעוניינים להינשא "כדת משה וישראל", הם חייבים עפ"י חוק במדינת ישראל לבצע את טקס הנישואים תחת הנחייתו של רב המוסמך לעניין, ועל פי כל חוקי ההלכה המקובלים בבית הדין הרבני.

סמכויות

נכון להיום, הסמכות העיקרית של בית הדין הרבני בישראל היא להביא בני זוג יהודים במדינת ישראל בברית הנישואין. בנוסף מתעסק בין הדין הרבני גם בכל הקשור לגירושין, גיור, מינוי אפרוטופוסים, הכרת אבהות, קביעת מעמד אישי והצהרת דתיות.

בנוסף לתחומי המעמד האישי, יש לבתי הדין הרבניים סמכות שיפוט גם בעניינים דתיים: הקדשות, שיפוט בהסכמת צדדים וצוואות וירושות. מעבר לסמכויות אלו, יש לבית הדין רבני סמכות שיפוט מקבילה בכל הנושאים שקשורים לתביעות גירושין: חלוקת רכוש, הסדרי שהות, חינוך, מזונות ועוד. וזאת בתנאי שתביעה דומה בנושאים אלו עדיין לא הוגשה בבית משפט לענייני משפחה, על ידי מי מהצדדים.

גירושין

גם כאשר פונים אחד מבני הזוג לבית המשפט לענייני משפחה על מנת להתגרש, תוקף לגירושין יוכל להתקבל רק מבית הדין הרבני. במידה והגיעו בני הזוג להסכמה לגבי הליך הגירושין, באפשרותם לנסח הסכם גירושין בעצמם או בסיוע עורך דין, טוען רבני או מגשר. לצורך אישור ההסכם, עליהם לפתוח תיק אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני.

 

כאשר אין הסכמה בין בני הזוג בעניין הגירושין, תוגש בדרך כלל תביעת גירושין על ידי אחד מבני הזוג, בצירוף מסמכים ותשלום אגרה. לבקשה לגירושין ניתן לכרוך תביעות מפורטות בנושאים הקשורים לגירושין כמו מזונות אישה, חלוקת רכוש, משמורת וכולי. כל תביעה תפורט, ויצורפו לה מסמכים רלוונטיים על מנת שבית הדין הרבני ידון בתביעות הכרוכות.

 כתב יישוב סכסוך

ביום 17.7.2016 נכנס לתוקפו חוק להסדר התדיינות בסכסוכים הקובע כי לפני שניתן להגיש כל תביעה לביה"ד הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה יש להגיש קודם בקשה לישוב סכסוך. מטרתו של הליך זה לסייע לבני זוג ליישב את הסכסוך בניהם בפרט בהליך גירושין בהסכמה ובדרכי שלום ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של הילדים. לאחר הגשת בקשה לישוב סכסוך יוזמנו בני הזוג לפגישות מידע היכרות ותיאום ביחידת הסיוע שליד בית הדין הרבני. דינה של הזמנה לפגישת מהו"ת ביחידת הסיוע כדין הזמנה לדיון בבית המשפט.

 אישה מסורבת גט

אשה המבקשת לקבל גט מבעלה, כאמור, צריכה לגשת לבית הדין הרבני. המשמעות הפשוטה של "אישה מסורבת גט" היא אישה אשר בעלה מסרב להעניק לה גט, כלומר מכריז כי איננו מוכן לשחררה מהסכם הנישואין. חשוב להבהיר כי מסורבות הגט נחשבות לנשואות, הן על פי ההלכה והן על פי חוקי מדינת ישראל, ועל כן אינן יכולות להתחתן בשנית, ויש לכך השפעה רבה שהרי אישה נשואה המקיימת יחסי אישות עם בן זוג אחר, מוקעת יחד עם בן זוגה כנואפים על פי ההלכה וצאצאים הנולדים כתוצאה מיחסים אלו יחשבו לממזרים ואפשרות הנישואים שלהם במדינת ישראל תוגבל.

 כאשר הליכי גירושין בין בני-זוג מתמשכים לאורך תקופה בשל סירוב של אחד מבני-הזוג לגירושין, יכול בית-הדין הרבני לפסוק על גירושין. פסיקה זו יכולה להיות בלשון של כפייה, חיוב ואף המלצה. לאחר שניתן פסק דין לגירושין יכול בית הדין הרבני להפעיל סנקציות כלפי סרבן הגט. לבית הדין הרבני הסמכות למנוע מסרבן הגט רישיון נהיגה ולהגביל את חשבון הבנק שלו. בנוסף יכול בית הדין הרבני להוציא צו מאסר לתקופה של עד עשר שנים, עיכוב יציאה מן הארץ, ואיסור על הוצאת דרכון.יחד עם הפתרונות הקיימים, , בתי-הדין הרבניים עושים שימוש זהיר במתן פסקי דין לחיוב לגט או כפיית גט.

לסיכום נושא בית הדין הרבני

- בית דין רבני הוא תחנת חובה בשביל כל זוג יהודי המעוניין להתחתן או להתגרש.

- הגירושין הוא הליך בו הבעל מוסר גט כריתות לאשה ובכך מנתק את קשר הנישואין שבניהם לחלוטין.

- כאשר אחד מבני הזוג מחליט לפנות קודם לבית דין לענייני משפחה, רק אז יתנהל הליך הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה.

- אישה מסורבת גט היא אישה אשר בעלה מסרב להעניק לה גט, כלומר מכריז כי איננו מוכן לשחררה מהסכם הנישואין.

- כאשר הליכי גירושין בין בני-זוג מתמשכים לאורך תקופה בשל סירוב של אחד מבני-הזוג לגירושין, יכול בית-הדין הרבני לפסוק על גירושין.

במידה וגם אתם לפני הליך גירושין, חשוב להכיר ולדעת את כל המידע אודות בית הדין הרבני, על מנת שתוכלו להתחיל את תהליך הגירושין בצורה קלה יותר.

אשמח לייעץ ולעזור בכל שאלה,

עורך דין גירושין בחיפה, אמיר בר-לב

https://bar-lev.co.il/divorce-haifa/

 

בית הדין הרבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד