י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בזכות ולא בחסד?

חשיפה | עיריית ירושלים מציגה אפליה: ממלכתי חרדי כן, בית יעקב לא

המאבק על השכונות המעורבות בירושלים: בעוד 2,500 תלמידים חרדים בגילאי חינוך יסודי בשכונות רמת אשכול, גבעת המבתר והגבעה הצרפתית נותרו ללא מוסד חינוך בשכונת מגוריהם, עיריית ירושלים אישרה עקרונית הקמת בית ספר ממלכתי חרדי לבנות באזור. חשיפת 'בחדרי חרדים'

חשיפה | עיריית ירושלים מציגה אפליה: ממלכתי חרדי כן, בית יעקב לא
בנות חרדיות. אילוסטרציה צילום: David Cohen/Flash90

"בזכות ולא בחסד?": בבחירות המקומיות האחרונות המפלגות החרדיות בירושלים הרימו על נס את נושא השכונות המעורבות. לחלל האוויר שוגרו הבטחות על סוף למצוקת הילדים החרדים בשכונות שהפכו לסלע המחלוקת בבירה, אלא שחלפו שלוש וחצי שנים מהבחירות והתברר כי ההבטחות נותרו ללא כיסוי. חשיפת 'בחדרי חרדים' מעלה כי בעוד מצוקת החינוך בשכונות המעורבות בצפון ירושלים רחוקה מלהיפתר, עיריית ירושלים אישרה עקרונית הקמת בית ספר ממלכתי חרדי לבנות באזור.

מנתוני עיריית ירושלים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' ונחשפים לראשונה, עולה כי בשכונות רמת אשכול וגבעת המבתר לומדים בגילאי בית הספר היסודי 2,195 תלמידים בחינוך החרדי, לעומת 50 תלמידים בחינוך הממלכתי דתי ו-14 בלבד בחינוך הממלכתי הכללי. בגילאי העל יסודי מספר התלמידים בחינוך החרדי עומד על 957 תלמידים, לעומת 14 בחינוך הממלכתי ו-36 בחינוך הממלכתי דתי. עם זאת, בכל רמת אשכול וגבעת המבתר, אין תלמוד תורה או בית יעקב בהקצאה עירונית, לעומת שפע מוסדות חינוך ממלכתיים, כאשר התלמידים באותם מוסדות מגיעים ברובם המוחלט מחוץ לשכונה ואף מחוץ לעיר.

גם בשכונת הגבעה הצרפתית הסמוכה, הנתונים עגומים עבור הציבור החרדי: 257 ילדים בחינוך היסודי החרדי, לעומת 278 בחינוך הממלכתי ו-62 תלמידים בחינוך הממלכתי דתי. נתוני גני ילדים בשכונה מלמדים כי בשנה הבאה המגמה תתהפך לחלוטין והציבור החרדי ייקח את ההובלה גם בגילאי החינוך היסודי. כך בעוד 197 ילדים לומדים בגנים החרדים, רק 64 ילדים לומדים בגנים הממלכתיים ו-44 בגני הממ"ד. עם זאת, גם בגבעה הצרפתית, אין אף בית ספר חרדי לבנות או תלמוד תורה לבנים, לעומת כחמש מוסדות חינוך מרווחים לציבור הכללי, כאשר רוב מוחלט של התלמידים באותם מוסדות מגיע מחוץ לשכונה.

השורה התחתונה, בשלושת שכונות הצפון המעורבות בירושלים לומדים בגילאי יסודי ועל יסודי – 3,464 תלמידים ותלמידות בחינוך החרדי; 546 בחינוך הממלכתי; 176 בממלכתי דתי ו-58 בלבד בממלכתי חרדי. למרות זאת, בכל רחבי רמת אשכול, גבעת המבתר והגבעה הצרפתית, אין הקצאה עירונית לבית יעקב ולתלמוד תורה. הורים רבים שביקשו מהעירייה לפתוח בית ספר באזור בשנים האחרונות נתקלו בהתנגדות נחרצת מצד העירייה, כך גם עתירה שהוגשה בנושא לבית המשפט לפני חודשים ספורים, נתקלה בהתנגדות עיריית ירושלים.

למרות זאת, ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי הגנים המונטסוריים בשכונה, המשויכים לממלכתי חרדי, החלו ברישום ילדות לכיתה א' עבור בית ספר חרדי ממלכתי שהיה אמור לקום באזור. הרישום החל לאחר שניתן אישור עקרוני על ידי עיריית ירושלים. ההחלטה על הקמת ממ"ח באזור התקבלה, למרות שלא קיים בשכונות הללו מוסד חינוך חרדי והילדים והילדות החרדים נאלצים לנדוד לשכונות אחרות.

עם קבלת המידע פנינו לנציגים החרדים בעירייה, אך רובם המוחלט בכלל לא ידע במה מדובר ובעיריית ירושלים סירבו להגיב. בעקבות פניית 'בחדרי חרדים' התכנסו השבוע נציגי סיעת דגל התורה בעיר ירושלים ודנו בנושא. במהלך הישיבה הוחלט לצאת למאבק נגד הקמת ממ"ח בשכונה החרדית. רק אחרי פניית 'בחדרי חרדים' לתגובה החלו במפגלות החרדיות לבדוק את הסיפור.

גורם בכיר ב'כיכר ספרא' מסר ל'בחדרי חרדים': "לא התקבלה כל החלטה לפתוח ממ"ח. נעשתה פנייה מצד הורים לילדים בגנים המונטסוריים למינהל חינוך בבקשה לפתוח גם בית ספר, לא התקבלה החלטה. בכל מקרה, לא יוקם ממ"ח בשכונה חרדית בעיר".

יצוין, כי עסקנים בשכונה הפנו האשמות גם לעבר רשת החינוך העצמאי. לטענתם, לרשת החינוך נוח לשלוח ילדים לשכונות אחרות, כמו רמת שלמה, עזרת תורה וסנהדריה. "ככל שהכיתות מלאות יותר, כך הרשת חוסכת בהוצאות. אם יפתח בית ספר לבנות בשכונות הצפון המעורבות, זה אומר שהרשת תצטרך להוסיף תקנים, כשמנגד בבתי הספר הקיימים יהיו להם פחות ילדים". מנגד, ב'חינוך העצמאי' הכחישו את הטענות. ראשית נטען, כי הם לא מכירים כל בקשה לפתיחת בית ספר בנות ברמת אשכול, גבעת המבתר הגבעה הצרפתית. שנית, מסר לנו גורם בחינוך העצמאי, כי "אין שום שיקולים כלכליים שמנחים את החינוך העצמאי. אנחנו סובלים ממצוקת מקום אדירה בבתי הספר וחסרות לנו כיתות". עוד נטען, כי ההורים באותן שכונות הם אלה שמעדיפים לשלוח את ילדיהם לבית הספר הצפון בסנהדריה "בגלל מרקם התושבים".

"בשורה התחתונה, במשך שנים אנחנו מתחננים לבית ספר ברמת אשכול, גבעת המבתר והגבעה הצרפתית ואנחנו נתקלים בהתנגדות העירייה, אשר טוענת שאין מספיק ילדים והנה פתאום יש מקום לבית ספר ממלכתי חרדי חדש באזור", אומר ל'בחדרי חרדים' פעיל בשכונה. "האכזבה הגדולה היא מהנציגות החרדית בעירייה, הם כמעט חצי מהמעוצה ועם כל זאת, הם מצפצפים עלינו. ייתכן וזה בגלל שרוב הציבור בשכונות שלנו הם ציבור "חוצניק" ומבחינת המפלגות החרדיות אנחנו לא בשר מבשרם".

לדבריו, "המפלגות החרדיות ורשתות החינוך עושות טעות כשהן לא נלחמות על הקמת בית ספר בשכונה ולא דואגות לתלמוד תורה. ההורים ישלחו את הילדים לממ"ח, אחר כך הם ינסו להסביר למה זה רע, בפועל כשלא דואגים לצרכים שלך, מה הם רוצים שההורים יעשו?"

תגובות: 

מחזיק תיק החינוך החרדי אברהם בצלאל סירב להגיב.

מחזיק תיק מבני חינוך, סגן ראש עיריית ירושלים ישראל קרלמן מסר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו פועלים על פי הנחיית הרבנים. לא אפשרנו ולא נאפשר הקמת בית ספר ממלכתי חרדי כשזה יגיע לפתחינו. אנחנו מחכים לתשובת החינוך עצמאי על הצורך בבית ספר במקום ובע"ה הוא יקום ואני פועל כל הזמן כדי לפתוח בית ספר בשכונה".

יו"ר דגל התורה בירושלים ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר מסר: "אנחנו מתנגדים לפתיחת הממ"ח ושואפים לפתיחה של בית ספר "בית יעקב". זה מה שצריך להיות, זו הדרישה שלנו, ונפעל בתוך העיריה בכלים העומדים לרשותנו כדי שדרישה זו אכן תתמלא".

יו"ר ש"ס בירושלים ומ"מ העיר צביקה כהן מסר ל'בחדרי חרדים': "לא התחום שלי או לא בסמכות שלי, אשמח לסייע אם אתבקש".

 

 

 

 

ממלכתי חרדי רמת אשכול ירושלים שכונות מעורבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד