י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
פלונטר פוליטי

מנהיג המפלגה הגדולה הורה לכל החברים להתפטר

מחוקקים עיראקים מהגוש של איש הדת השיעי, מוקתדה א-סאדר, התפטרו ביום ראשון, במהלך שנועד לכאורה לסיים שמונה חודשים של שיתוק פוליטי. "קיבלנו באי רצון את הבקשות של אחינו ואחיותינו, נציגי גוש א-סאדר, להתפטר"

מנהיג המפלגה הגדולה הורה לכל החברים להתפטר
מוקתדא א-סדר צילום: צילום מסך

חברי פרלמנט עיראקים מהגוש של מוקתדה א-סאדר התפטרו כדי ליצור מקום להקמת ממשלה חדשה. "קיבלנו באי רצון את הבקשות של אחינו ואחיותינו, נציגי גוש א-סאדר, להתפטר", אמר יו"ר הפרלמנט מוחמד אל-חלבוסי לאחר שקיבל מכתבי התפטרות מ-73 המחוקקים.

כזכור איש הדת השיעי הבולט, מוקתדא א-סדר, בעל הסיעה הגדולה בפרלמנט העיראקי, הורה בשבוע שעבר לחברי סיעתו, המחזיקים ב-73 מושבים בפרלמנט העיראקי, לכתוב מכתב התפטרות מהפרלמנט העיראקי ולהיות מוכנים להגיש אותם לראשות הפרלמנט "במידה ואנו מהווים מכשול להקמת ממשלה". א-סדר הוסיף "הרוב בפרלמנט נמצא בידינו ולא לאחרים, הפלונטר הפוליטי מכוון מראש". עוד הוסיף א-סדר: "הרפורמות במדינה לא יתבצעו אלא באמצעות ממשלת רוב לאומית, כל מה שאני מבקש הוא לחשוף את כל השחיתות העושקת במדינה".

אתמול הורה סופית איש הדת השיעי הבולט, מוקתדא א-סדר, בעל הסיעה הגדולה בפרלמנט העיראקי, לחברי סיעתו, המחזיקים ב-73 מושבים בפרלמנט העיראקי, להגיש את מכתב התפטרותם ליו"ר הפרלמנט, כך מדווחת סוכנות הידיעות העיראקית הרשמית. א-סדר אמר כי "ההתפטרות מהווה הקרבה למען המולדת, פרעתי את חובותיי בפני האל ובפני העם כולו" והוסיף כי ההתפטרות היא "הזדמנות להציל את עיראק מהגורל הלא ידוע".

כזכור, בשבוע שעבר הורה א-סדר לחברי מפלגתו להכין את מכתב התפטרותם לקראת הגשתו, זאת על רקע המבוי הסתום הפוליטי בניסיונות להקים ממשלה. מה קורה לאחר מכן? לא ברור כיצד תתנהל התפטרותו של הגוש הגדול ביותר בפרלמנט. פוליטיקאי עיראקי ותיק הביע חשש שההתפטרות עלולה להוביל לכאוס במדינה.

"סאדר הגיע למצב שהוא קיבל את המציאות המרה שכמעט בלתי אפשרי להקים ממשלה ללא הקבוצות שנתמכות על ידי איראן", אמר עלי מוסאווי, מחוקק לשעבר וחוקר פוליטי באוניברסיטת בגדד. "יש לו כוח חזק עם מאות אלפי תומכים שיכולים לערוך הפגנות" הוסיף מוסאווי.

על פי החוקים העיראקים, אם יתפנה מושב כלשהו בפרלמנט, המועמד שיקבל את מספר הקולות השני בגודלו במחוז הבחירות שלו יחליף אותו.

על פי החוקים העיראקים, אם יתפנה מושב כלשהו בפרלמנט, המועמד שיקבל את מספר הקולות השני בגודלו במחוז הבחירות שלו יחליף אותם. זה יועיל למתנגדיו של א-סאדר, קואליציה בראשות מפלגות שיעיות הנתמכות על ידי איראן, ובעלי בריתם, משהו שא-סאדר לא יקבל.

יש כבר חששות שהקיפאון והמתח עלולים להוביל להפגנות רחוב מצד תומכי א-סאדר, שיהפכו לאלימות בינם לבין קבוצות חמושות יריבות. א-סאדר רמז שוב ושוב ליכולותיה של המיליציה שלו, סראיה סלאם, שפתחה לאחרונה את הדלתות למתגייסים במחוזות בבל ודיאלה.

עיראק איראן ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד