כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דו"ח מחריד

מאות אזרחים נהרגו בהפגזות שביצעה רוסיה בחרקוב

מאות אזרחים נהרגו בעיר חרקוב שבאוקראינה כתוצאה מהפגזות שבוצעו ללא הפעלת שיקול דעת על ידי צבא רוסיה, במסגרת מתקפה נרחבת שכללה שימוש בתחמושת מצרר האסורה לשימוש וברקטות שבלתי ניתנות להכוונה. כך קבעה 'אמנסטי אינטרנשיונל' בדו"ח חדש שהתפרסם

מאות אזרחים נהרגו בהפגזות שביצעה רוסיה בחרקוב
נטרול פצצות צילום: מתוך הסרטון

דו"ח חדש של ארגון זכויות האדם 'אמנסטי אינטרנשיונל' שהתפרסם תחת הכותרת "כל אחד עלול להיהרג בכל רגע: מתקפות ללא שיקול דעת של הכוחות הרוסיים על חרקוב שבאוקראינה", מתעד את האופן שבו הכוחות הרוסיים גרמו להרג ולהרס בקנה מידה נרחב באמצעות הפגזות בלתי פוסקות על שכונות מגורים בעיר חרקוב מרגע שהחלה הפלישה הצבאית הרוסית לאוקראינה בפברואר.

במסגרת חקירה מקיפה שביצע 'אמנסטי בשטח', נמצאו ראיות לכך שהכוחות הרוסיים השתמשו בתחמושת מצרר אסורות, ואף פיזרו מוקשים שאסורים אף הם לשימוש. לפי מנהל מחלקת הרפואה של הכוחות הצבאיים האזוריים בחרקוב, לפחות 606 אזרחים נהרגו ולפחות 1,248 נפגעו מאז תחילת הלחימה. רוב מקרי הפגיעה כללו מספר רב של נפגעים באזור נרחב בו זמנית.

לפי האמנה בנושא תחמושת מצרר מ-2008, שעליה חתומות יותר מ-100 מדינות, אך רוסיה ואוקראינה אינן חתומות עליה, חל איסור מוחלט על שימוש, פיתוח, ייצור, רכישה, העברת ויצירת מלאי של תחמושות מצרר. "החוק הבינלאומי אוסר על השימוש בסוגי נשק שבאופן אינהרנטי משמשים למתקפות ללא שיקול דעת, כגון תחמושות מצרר. כל מתקפה שכזו שהורגת או פוצעת אזרחים מהווה בהכרח פשע מלחמה", טוענים כותבי הדו"ח.

"לפיכך, תחמושות מצרר הן מעצם טבען, באופן אינהרנטי, נשק שאינו מאפשר הפעלת שיקול דעת ולכן אסורים לשימוש הן על פי האמנה מ-2008 והן על פי דיני הלחימה האוסרים על מתקפות ללא שיקול דעת. אמנסטי סבורה שכל בן אדם המבצע פשעי מלחמה חייב לעמוד אישית לדין בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי או בפני מסגרת צדק פלילי בינלאומי אחרת, ברמה הלאומית או הבינלאומית. אמנסטי קוראת למדינות החברות באו"ם ולבית הדין הבין לאומי הפלילי לפעול בדחיפות באוקראינה לאיסוף אפקטיבי ובזמן סביר של עדויות וראיות לפשעי מלחמה לפי החוק הבינלאומי, ולשימור שלהן. "אף על פי שרוסיה ואוקראינה שתיהן אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אוקראינה קיבלה את סמכות השיפוט של בית הדין ב-2015, על מנת לחקור ולשפוט פשעי מלחמה שלכאורה בוצעו בשטחה ב-20 בפברואר 2014".

פצצות מלחמת אוקראינה רוסיה אמנסטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד