י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המטוס המסתורי

הרשויות בארגנטינה פשטו על מלון שבו התארחו איראנים

שוטרים ערכו אתמול חיפוש במלון שבו שוהים צוותים מונצואלה עם צוות איראני של מטוס מסתורי שנותר תקוע בנמל התעופה הבינלאומי הראשי של בואנוס איירס, כאשר הרשויות חסמו את יציאתו על רקע חשדות לגבי הצוות שלו

הרשויות בארגנטינה פשטו על מלון שבו התארחו איראנים
המטוס מעמיס סחורה בבלארוס בפברואר האחרון צילום: שגרירות ונצואלה בבלארוס

על רקע הידידות המופגנת של איראן עם ונצואלה שהודגשה בביקורו של נשיא ונצואלה באיראן בימים האחרונים, השופט הפדרלי, פדריקו וילנה, הורה על הפשיטה במלון פלאזה קנינג, מחוץ לבואנוס איירס, אשר שיכן את צוות מטוס המטען בואינג 747 בבעלות ונצואלה, עמוס בחלקים אוטומטיים של רכבים.

המטוס תקוע בשדה התעופה הגדול ביותר בארגנטינה מאז ה-6 ביוני, כאשר הרשויות בארגנטינה החרימו את דרכוניהם של חמשת האיראנים שנמנים עם לפחות 17 אנשי צוות שהגיעו לארגנטינה על סיפון המטוס מונצואלה, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP.

שר הביטחון של ארגנטינה, אניבל פרננדס, אמר כי הממשלה קיבלה מידע מסוכנויות מודיעין זרות כי לפחות חלק מהצוות האיראני היו חלק מ"חברות הקשורות לכוח קודס של משמרות המהפכה של איראן", אשר הוגדרה רשמית כטרוריסטית על ידי ארה"ב מאז 2007.

ישנם חשדות רבים סביב המטוס, כולל האופן שבו מפעיליו דיווחו על מספר נמוך יותר של אנשי צוות מאשר היו על סיפונו בפועל, קבוצה גדולה במיוחד עבור מטוס מטען.

עד שנמכר לחברת 'אמטרסור' מונצואלה לפני כשנה, המטוס היה בבעלותה של 'מאהן אייר' מאיראן, שממשלת ארה"ב הטילה עליה סנקציות בגין סיוע לכוח קודס ולפעילות טרור. המטוס עצר בחודשים האחרונים במדינות אחרות באמריקה הלטינית, כולל פרגוואי ומקסיקו, לפי שירותי מעקב אחר טיסות.

מנהיגי האופוזיציה בארגנטינה מתחו ביקורת על הממשלה על כך שאפשרה למטוס לנחות במדינה. ג'ררדו מילמן, אחד משני מנהיגי האופוזיציה שהגישו תלונה הקוראת לחקור את הצוות, אמר כי המטוס טס כשהמשדר שלו כבוי, כדי להתחמק מגילוי ממגדלי פיקוח וממכ"מים. השלטונות בארגנטינה מתעקשים שלא מצאו אי סדרים בצוות המטוס וראש סוכנות הביון הפדרלית, אגוסטין רוסי, מתח ביקורת על האופוזיציה על כך שקושרת אותה לטרור בינלאומי.

רוסי אמר כי המטוס נשא מטען עבור מספר חברות חלקי רכב ארגנטינאיות שהעמיס במקסיקו לפני שעצר בקרקאס הונצואלית והגיע לארגנטינה ב-6 ביוני. הוא נחת לראשונה בעיר המרכזית של קורדובה בגלל תנאי מזג האוויר שמנעו ממנו לנחות באזיזה, ממש מחוץ לבואנוס איירס.

"המטען של המטוס אומת בכל הדרכים האפשריות", אמר רוסי לתחנת רדיו מקומית. הצוות הגדול במיוחד העלה חשדות בפרגוואי, שם נחת המטוס בחודש שעבר בסיודד דל אסטה, קרוב לגבולות ארגנטינה וברזיל, שם הוא שהה בין ה-13 ל-16 במאי, אמר שר הפנים של פרגוואי, פדריקו גונזלס, לתחנת רדיו ביום שלישי.

המטוס נחת בפרגוואי עם "18 אנשי צוות, מתוכם שבעה איראנים ו-11 מונצואלה", אמר דגלאס קובילה, ראש שדות התעופה במנהל האווירונאוטיקה הלאומית של פרגוואי, לתחנת רדיו מקומית ב-18 במאי. "במטוסי מטען יש תמיד שישה או שבעה אנשי צוות" והמספר הגדול של אנשי הצוות "תפס את עינינו".

שני פקידים כולל ראש שדה התעופה סיודאד דל אסטה, הודחו מתפקידיהם כתוצאה מאי-סדרים הקשורים למטוס, אמר גונזלס. רק לאחר שהמטוס עזב את פרגוואי, נודע לגורמים רשמיים שהוא "שייך לחברה איראנית שנמצאת עם סנקציות על ידי משרד האוצר האמריקני" וכי הצוות האיראני היה חלק מכוח קודס, אמר גונזלס. נראה שהמטוס העביר סיגריות מסיודאד דל אסטה, אמר גונזלס.

גונזלס אמר כי פרגוואי התריעה לסוכנויות הביון באזור על המטוס והצוות שלו, הוא לא ציין מתי זה התרחש. אורוגוואי דחתה מוקדם יותר החודש את כניסת המטוס למרחב האווירי שלה לפני שנחת בארגנטינה.

ארגנטינה ספגה שתי התקפות טרור שהרשויות מאשימות בהן את איראן, פיצוץ בשנת 1992 בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ועוד אחד בארגון יהודי בשנת 1994, הביא למותם של מעל מאה בני אדם עם כ-400 פצועים. ארגנטינה מבקשת כבר כמה שנים לעצור כמה פקידים איראנים, אם כי איראן מכחישה מעורבות.

ארגנטינה בואנוס איירס איראן משמרות מהפכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד