ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
ההקלטות נחשפות

שבוע לפני אסון מירון: השר הוזהר מאסון בשל צפיפות רבה בהר

השר לביטחון פנים הוזהר מפני צפיפות שעלולה לגרום לאסון בישיבת הכנה שהתקיימה שבוע לפני הילולת הרשב"י בל"ג בעומר של שנת תשפ"א שהסתיימה עם 45 הרוגים | בהקלטות שנחשפו הערב נשמע השר אוחנה, מוזהר מפני צפיפות יתר שתוביל לאסון, "בכל שנה זה כמעט קורה"

שבוע לפני אסון מירון: השר הוזהר מאסון בשל צפיפות רבה בהר
אסון מירון תשפ"א צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

שבוע לפני ההילולה במירון בשנה שעברה התקיימה ישיבה שבה השתתפו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, המפכ"ל קובי שבתאי, הקצונה הבכירה של משטרת ישראל ונציגי המקומות הקדושים ובה הוזהרו כל הגורמים הרלוונטיים מפני אסון אך האירוע כידוע התנהל כסדרו עד שנגדע יחד עם חייהם של 45 נפשות. הקלטה שנחשפה הערב (רביעי) במהדורה המרכזית של חדשות 13 שופכת אור על המחדל כיצד היו גורמים שהתריעו שהילולה תסתיים בטרגדיה.

השיחה, כך על פי הדיווח של אלי סניור בחדשות 13 התקיימה ב-22 באפריל 2021 במטה הארצי, שבוע לפני ההילולה. חברי ועדת החקירה קיבלו אותה במקרה. "בסוף יש פה מתח אדיר בין בטיחות לבין בריאות", נשמע מפקד המחוז הצפוני שמעון לביא אומר. "אני אומר פה על השולחן: אנחנו מצפים לעשרת אלפים, אבל יהיו הרבה יותר. אנחנו מוכנים להרבה יותר. בסוף מה שיגבר וזאת גם הנחיית המפכ"ל. שיקולי הבטיחות מעל הכול. כל מה שקשור להתנהגות המון, דוחק ולחץ קהל זה אנחנו וזה גם בראש סדר העדיפויות".

השר אוחנה: "מה הסיכוי שאחת החסידויות שלא קיבלה את מבוקשה אומרת 'אני עולה יהיה מה שיהיה' ואז מתנגשים למעלה? יש סבירות כזאת?". לביא: "הם יכולים לעלות. לא להדליק".

על פי חדשות 13, לאורך הישיבה, שמעון לביא וגם ראש אג"מ דאז אמנון אלקלעי העלו את הסכנות הטמונות בהילולא. "הדגש המרכזי פה הוא לעשות פעילות שחלילה לא תהיה בעיה של תשתיות של בטיחות. הדבר השני הוא מוכנות לאירוע רב-נפגעים. בכל מקרה, השר ואני אומר בכל מקום שהבטיחות גוברת על העניין הזה. צריך לעשות הכול למנוע צפיפות", אמר אלקלעי.

אוחנה: "מתי בפעם האחרונה היה אירוע אם בכלל שאנשים נרמסו, נמחצו?". המפכ"ל שבתאי: "לא נרמסו, אבל יש פה אנשים שאיבדו הרבה קלוריות מהפחד וההתמודדות של לשמור את הילדים באוויר ואת הנשים". ניצב לביא מדגיש עד כמה יהיה צפוף: "בשיחה עם הנציגים של החסידויות בביתר עילית נמכרו 12 אלף כרטיסים. זה המון".

אוחנה מוסר עדות בוועדת החקירה לאסון מירון.

בהמשך הדיון נשמע נציג כבאות והצלה מזהיר מפני קריסה. "זה יכול להיות מאד משמעותי", הוא אומר. אוחנה: "זה קרה?". נציג כב"ה: "כן". לביא: ב-1911 קרסה המרפסת של קבר הרשב"י. 13 איש נפצעו. לא היה רופא ונאלצו להביא וטרינר שהגיע על חמור".

נציג המקומות הקדושים: כל האישורים ניתנו והתיקונים נעשו

נציג המקומות הקדושים שהיה בדיון סיפר לנוכחים: "היו לנו דו"חות בטיחות שהיינו צריכים לתקן. כל מיני דברים ולא ידעו אם נספיק לתקן אותם עד ההילולה. פרסנו בפני מפקד המחוז את כל הדו"חות ההנדסיים. תיקנו את הכול. באמת. ביי זה בוק. לא לקחנו פה שום סיכון".

במשך ימים רבים ביקשו במחוז הצפוני של המשטרה לקבל מוועד המקומות הקדושים ומוועדת החמישה רשימה של החסידויות שיזכו לבצע את ההדלקה המסורתית על ההר. אלא שאף אחד לא מיהר להביא רשימה שכזאת ורק הפעילו לחץ לאשר עוד ועוד הדלקות ובסוף ביקשו גם מהשר אוחנה למצוא להם פתרון.

עוד בנושא:

"אנחנו לא סומכים על הנס. זה אירוע שצריך נס כדי שיעבור בשלום והאחריות היא של הממ"ז והאחריות המלאה וגם הסמכות חלילה צריכה להיות שלו", אמר נציג המקומות הקדושים. "כמו שהממ"ז אמר: יש פה לחצים רבים ויש כל מיני גורמים שמרגישים לא תקין עם העניין של למה חסידות כזאת כן וחסידות כזאת לא. אני לא חושב שהמשטרה צריכה לקבוע. העסק הזה יוצר מרמור ותסיסה במגזר".

45 הנספים באסון מירון.

המפכ"ל: "השר (אוחנה), אם היו מסתדרים זה משהו אחר. היינו צריכים לקבל החלטות. אנחנו לא יכולים לחכות לדקה ה-90. מי שטוב לו, אהלן וסהלן. מי שלא טוב לו.. מי צריך את כאב הראש הזה?". לביא: "אי אפשר לרצות את כולם. איך? מתמטיקה זה לא הגיוני בקיבולת". המפכ"ל: "פתרנו לכם את הבעיות. אנחנו לוקחים אחריות".

בשלב הזה האווירה בישיבה השתנתה והטונים מתחילים לעלות. "כולם חייבים בהמלצות והנחיות", אומר המפכ"ל ופונה לנציג המקומות הקדושים. "אדוני, אתה רוצה את האחריות? קח טבלה ריקה ותביא את שמות. אתה זורק פצצה ורוצה שאני אפרק אותה. מי שרוצה פה בשולחן ויש לו יותר בינה ושיקול דעת ואנחנו לא מבינים כלום ממה שעשינו. מתנצל על ההתלהמות. אני מעצבן את עצמי ומדבר".

למרות שבמחוז הצפוני ובאגף המבצעים מבקשים הגבלת כמות משתתפים לעשרת אלפים, כולם מבינים שבלי תקנות יגיעו הרבה יותר ואז נכנסות הצעות הישראבלוף.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לפרסום ההקלטה בחדשות 13: "במסגרת העברת החומרים לועדה, התברר שאין פרוטוקול כתוב לדיון. המשטרה היא זו שפעלה בכדי למצוא את הקלטת הדיון למרות שהתקיים במשרד לביטחון הפנים ומרגע שהתברר שיש הקלטה המפכ"ל הורה על העברתה לועדה. דברי המפכ"ל בדיון מחזקים את טענות המשטרה לאורך כל הדרך, ויש להאזין לכל הדיון בכדי להבין את עמדת המשטרה ולא לגזור ממנו חלקים ולתת להם פרשנות שגויה. כידוע האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".

 

 

 

אסון מירון תשפ"א אמיר אוחנה מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ניצב שמעון לביא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד