ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

הורדת אחוז החסימה: התומכים, המתנגדים והקרב המתחדש בין 'דגל' ל'אגודה'

מאז נחשפה לפני שעות אחדות ב'בחדרי חרדים', היוזמה להורדת אחוז החסימה מתוך כוונת החסידים והליטאים להתפצל ולרוץ בנפרד לכנסת הבאה, הנושא מעורר שיח ציבורי. ב'אגודת ישראל' לא מתרגשים ולא רואים בכך איום: "אנחנו יותר מבעד ונפעל שהחוק יעבור עוד בכנסת הזו"

 הורדת אחוז החסימה: התומכים, המתנגדים והקרב המתחדש בין 'דגל' ל'אגודה'
מטה בחירות יהדוה"ת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חשיפת 'בחדרי חרדים' על יוזמת 'דגל התורה' להורדת אחוז החסימה כדי להיערך לפיצול יהדות התורה מעוררת שיח במערכת הפוליטית, העימות הנצחי בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' מתעורר גם הוא לתחיה לקראת אפשרות כי הבחירות קרבות והדיון על יחסי הכוחות יהפוך לדיון מהותי.

ב'אגודת ישראל' דווקא בירכו על החוק, והזכירו כי חבר הכנסת ישראל אייכלר כבר הציע בעבר להוריד את אחוז החסימה ל-1.5 אחוז, ולדברי חברי המפלגה מדובר בהליך מבורך והם תומכים בריצה נפרדת שתביא לבירור יחסי הכוחות בין החסידים לליטאים, דיון שמלווה את המפלגה המאוחדת מאז תשמ"ט.

לאורך השנים היו יחסי המפלגה 6-4 לטובת החסידים ולאחר מערכת הבחירות המוניציפלית בשנת 2018 כשבכמה ערים הוכח כוחם של הליטאים, הללו הובילו לשינוי היסטורי עם חלוקה שיוונית של חצי חצי ברשימה לכנסת, אך ב'דגל התורה' מאמינים כי ניתן להפוך את החלוקה לטובתם.

ב'אגודת ישראל' אמרו ל'בחדרי חרדים': "גם בזמנים שאגודת ישראל ידעה שזה לא יהיה לטובתה היא הלכה לבדיקה ובירור. אם דגל התורה רוצים ללכת לציבור החרדי ולבדוק, אנחנו יותר מבעד ונפעל שהחוק להורדת אחוז החסימה יעבור עוד בכנסת הזו".

חבר הכנסת אורי מקלב אמר הערב ל'בחדרי': "זה לא סוד שדגל התורה היא נגד העלאת אחוז החסימה. לא שיש לנו כעת בעיה מול אגודת ישראל אך כעת יש הזדמנות פוליטית להעברת חוק הורדת אחוז החסימה. ליברמן הוא זה שיזם את חוק העלאת אחוז החסימה כדי לפגוע בערבים והתברר כי זה רק העלאה את מספר המנדטים. - ריבוי מפלגות יביא ליציבות פוליטית רחבה יותר".

חשיפת 'בחדרי חרדים': המהלך של 'דגל התורה' לפיצול היסטורי מ'אגודת ישראל'

לדברי מקלב, "ריבוי מפלגות נותן גמישות גדולה יותר להקמת ממשלה" והעריך כי "הקואליציה תתמוך בהורדת אחוז החסימה, מפלגות כמו ימינה, תקווה חדשה, מרצ והעבודה כמו חלקים רבים באופוזיציה מעוניינות בחוק זה".

הח"כים ממתינים לתוצאות אחת ממערכות הבחירות בעבר. צילום: שלומי כהן, פלאש 90.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השבוע ערך ח"כ ישראל אייכלר בדיקה בין המפלגות כדי לבחון אפשרות לקדם את ההצעה שלו, וערך בדיקה בין מפלגות השונות מה שנראה כי יש רוב להעברת החוק.

ברשימת תומכי החוק: יש עתיד, העבודה, מרצ, דגל התורה, תקווה חדשה, ימינה, הרשימה המשותפת ורע"מ.

ברשימת המתנגדים: הליכוד, ש"ס, כחול לבן וישראל ביתנו.

הורדת אחוז החסימה דגל התורה אגודת ישראל יהדות התורה פיצול חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד