כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המרוץ לפצצה

דיווח: האיראנים חופרים רשת מנהרות סמוך למתקן הגרעין בנתנז

ברקע הביקור הצפוי והמשמעותי של ביידן בחודש הבא בישראל ובסעודיה, שתי היריבות האזוריות הגדולות והעיקריות של איראן, הניו יורק טיימס מדווח כי לפי גורמי ביון מערביים האיראנים חופרים רשת מנהרות גדולה דרומית לאתר הגרעין בנתז כדי להתמודד מפני פצצות ומתקפות סייבר 

כור גרעיני: אילוסטרציה
כור גרעיני: אילוסטרציה צילום: Pixabay

גורמי מודיעין ישראלים ואמריקאים צופים מדי יום כיצד איראן חופרת רשת מנהרות ענקית ממש דרומית לאתר הגרעין נתנז. שתי המדינות מאמינות כי מדובר במאמץ הגדול ביותר של טהראן עד כה לבנות מתקני גרעין חדשים עמוק מאוד בהרים, כדי שיעמדו בפני פצצות חודרות בונקרים והתקפות סייבר. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

בזמן שהנשיא ביידן מתכונן לנסיעה הראשונה שלו כנשיא למזרח התיכון בחודש הבא, לישראל ולערב הסעודית, שתי יריבותיה האזוריות הגדולות של איראן, הסכסוך סביב תוכנית הגרעין של איראן עומד להתלקח שוב. לפי רוב הדיווחים, איראן קרובה יותר ליכולת לייצר פצצה כיום מאשר בכל נקודה זמן אחרת בשני העשורים של תוכנית הגרעין שלה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרה מוקדם יותר החודש, כי איראן רחוקה שבועות ספורים מהיכולת להעשיר מספיק דלק בדרגת פצצה לייצור פצצה גרעינית אחת - אם כי יצירת פצצה גרעינית אחת עשויה להימשך לפחות עוד שנתיים, על פי ההערכות הישראליות המדאיגות ביותר.

כעת, האיראנים מחפשים נקודות לחץ חדשות, כולל חפירת בהר ליד נתנז. ובמהלך השבוע האחרון כיבו הרשויות האיראניות 27 מצלמות שנתנו לפקחים מבט על ייצור הדלק של איראן.

ההחלטה לנתק את המצלמות, שהותקנו במסגרת הסכם הגרעין, הדאיגה במיוחד את רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, סוכנות האו"ם האחראית על בדיקות גרעין. אם המצלמות יישארו כבויות במשך השנים הקרובים, אי אפשר יהיה לעקוב אחר מקום הימצאם של חומרים גרעיניים, "אני חושב שזו תהיה מכה אנושה לתקוות להחיות את ההסכם", אמר גרוסי בשבוע שעבר.

למרות שמפעל הגרעין נמצא מתחת לאדמה, הוא אינו קבור עמוק, מה שהופך אותו למטרה קלה, צעד שישראל התקרבה לעשות בהזדמנויות רבות. אבל המתקפה הגדולה ביותר על אתר נתנז הגיעה לא מהאוויר אלא מפעילות סייבר משולבת של ארה"ב וישראל, קוד בשם "המשחקים האולימפיים", שאילץ את הצנטריפוגות הגרעיניות של המפעל, המסתובבות במהירויות על-קוליות, לצאת משליטה. בתקופת ממשלי בוש ואובמה, ישראל השמידה מאות צנטריפוגות, והחזירה את התוכנית של איראן לאחור.

כדי להגן על התוכניות העתידיות שלה, איראן החלה לבנות מתקנים עמוקים מתחת לאדמה. ההצלחה הגדולה ביותר שלו עד כה היא אתר בשם פורדוב, שנבנה מתחת להר על בסיס המנוהל על ידי משמרות המהפכה. הוא נחשף בספטמבר 2009, בזמן ממשל אובמה, כאשר איראן, שהבינה שזה התגלה, היא מיהרה לספר על כך לסבא"א לפני שאובמה ונשיא צרפת דאז, ניקולא סרקוזי, יכלו להכריז על הממצא.

המתקן החדש קרוב לנתנז, אך הוא דומה לפורדוב, מה שידרוש פצצות גדולות ביותר שפורצות בונקרים שנמצאים רק אצל האמריקאים, ישראל עדיין לא מחזיקה באותן פצצות.

גורמים רשמיים בממשל ביידן אומרים כי הם עוקבים אחר בניית המתקן החדש כבר יותר משנה, אך אינם נבהלים במיוחד כיוון שיש עוד מספר שנים לסיום הפרויקט. הם חושדים כי מטרתו המיידית היא להחליף מתקן הרכבה לצנטריפוגות שישראל פוצצה באפריל 2020, במתקפה מתוחכמת במיוחד שהבהירה שהתוכנית האיראנית ידועה לישראל, סוכני מוסד ככל הנראה הטמינו את חומרי הנפץ במפעל.

שר הביטחון, בני גנץ, הפתיע באמצע מאי את גורמי הממשל האמריקאי והישראלי כשהחליט לפרסם את הערכת ישראל: "בימים אלה ממש, איראן עושה מאמץ להשלים את הייצור וההתקנה של 1,000 צנטריפוגות IR6 מתקדמות במתקני הגרעין שלה, כולל מתקן חדש שנבנה באתר תת קרקעי ליד נתנז", אמר. האיראנים לא הכחישו את הטענה, הם הודיעו לפני שנה כי יבנו מתקנים חדשים בתגובה לתקיפות הישראליות.

איראן כור גרעיני בני גנץ ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד