כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מה רוצים המורים?

"שובים את התלמידים במאבק": 2 מיליון תלמידים התחילו ב-10:00

ארגוני המורים הודיעו על החרפת המאבקים במשרד האוצר וכי הם יקיימו שביתה הכוללת את גני הילדים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, שהתחילו הבוקר את הלימודים בשעה 10:00 | בהסתדרות המורים הודיעו כי "אם לפיד, בנט וליברמן לא יתעוררו מהר, הם ימצאו את עצמם לבד בלי מערכת חינוך"

"שובים את התלמידים במאבק": 2 מיליון תלמידים התחילו ב-10:00
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

יום הלימודים בבתי הספר ובגנים ברחבי הארץ נפתח היום (ראשון) בשעה 10:00, עקב החרפת מאבק המורות והמורים להעלאת שכרם. בשבוע שעבר החלו העיצומים במערכת החינוך, כאשר בכל יום החלו הלימודים באיחור במחוז אחר בארץ. לפי הסתדרות המורים, הצעדים הוחרפו כיוון שפקידי האוצר הגיעו לישיבה נוספת ללא מסגרת תקציבית וללא הכנה מספקת.

בשבועיים האחרונים ההסתדרות השביתה את הלימודים בשעתיים הראשונות בכל מחוז בנפרד, אך בשל הטענות לסחבת של האוצר במשא ומתן על הסכם השכר, השביתה מורחבת כעת לכל המחוזות. לדברי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, "אם לפיד, בנט וליברמן לא יתעוררו מהר, הם ימצאו את עצמם לבד בלי מערכת חינוך ועם צבא של הורים זועמים ומתוסכלים שכועסים על הזלזול וחוסר היכולת שלהם לנהל משבר פשוט". עוד היא אמרה כי "אפשר להגיע להסכמות עד סוף החודש, אם רק יפסיקו לנהוג בריפיון וינחו את הפקידים לבצע את תפקידם".

אמש, שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, התראיינה ל'כאן 11' והביעה תמיכה בעיצומים של הסתדרות המורים. "מחאת המורים לגיטימית", היא אמרה ליערה שפירא וסולימאן מסוודה. "בסוף זה תלוי באוצר, הדברים בידיים שלו. אנחנו מפעילים את כל הכוח כדי שנוכל להתקדם במשא ומתן. הפערים לא גדולים".

השרה מתחה ביקורת על התוכנית של שר האוצר אביגדור ליברמן, לפיה שכר המורים יעלה יחד עם התאמת לוח החופשות לזה של ההורים. "לבנות את כל הסיפור על החופשים זאת לא תוכנית עבודה", טענה שאשא ביטון. "בדיונים האחרונים ביקשנו 10,000 שקלים למורה מתחיל, מה אתם מציעים? ולא הייתה הצעה. ככל שהאוצר לא יתעשת נמצא את עצמנו במשבר חמור. המורים יסגרו את הדלת ב-30 ביוני ולא בטוח שהם יחזרו. הרבה מורים מבקשים לפרוש, אם לא ניתן להם אופק לא יהיו לנו מורים במערכת".

המאבק שמנהלים המורים להעלאת שכרם זוכה לתמיכה רחבה בציבור, שנחשף לשכר הנמוך שמקבלים צוותי ההוראה - בעיקר המתחילים - אבל המחלוקת המרכזית היא על דרך המאבק. רבים מההורים תומכים במאבק המורים, אך מבקשים לכרוך זאת במהלכים נוספים כמו התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק וביצירת מנגנון שיאפשר פיטורי מורים גרועים.

מירום שיף, אב לתלמיד בכיתה ט' ויו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר ל'ווינט' כי "יש קונצנזוס של כלל הגורמים במשק שחייבים להעלות את שכר המורים, אבל יש לנו מחלוקת גדולה מאוד לגבי הדרך להשגת היעד. להשבית את מערכת החינוך בשבוע הקרוב זה לפגוע בילדים רגע לפני סיום שנת הלימודים. לנהל על גבם של ילדינו ועל גב הוריהם מאבקי כוח מול משרד האוצר זו טעות".

ב'ווינט' הביאו אמא נוספת לילדה בכיתה ג', שני מזרחי, מרמת גן, שתומכת אמנם בדרישות המורים אך מתנגדת להשבתות. "השבתת הלימודים אולי תכופף את האוצר, אבל גורמת לנו ההורים לסלוד מהמאבק הזה", היא אמרה. "לצערי יפה בן דויד, בתמיכת משרד החינוך שאינו פועל למנוע את השיבושים והשביתות על ידי הוצאת צווי מניעה, רומסת ציבור שלם של ילדים והורים ברחבי הארץ. אם ההורים יתאחדו ולא ישלחו את הילדים כבר מחר - אולי אז יפסיקו להשתמש בנו ובילדים שלנו. אף אחד לא יקרא לילדה שלי נטל. זוהי זכות לחנך אותה ולא חובה".

מנגד, שלומית מצליח, מורה בבית הספר היסודי הרצל בבת ים, אמרה ל'ווינט' כי "השביתה של צוותי ההוראה היא זעקת כל הציבור הישראלי - אימהות ואבות, סבים וסבתות ובוודאי כל תלמידות ותלמידי ישראל. אין מקום לשסע ופילוג, אלא לאחדות ושיתוף פעולה למען מטרה משותפת - מערכת חינוך טובה יותר, מועילה יותר ומשמעותית. השביתה היא אילוץ, אבל היא כורח השעה לנוכח המצב. חשוב שכולנו נהיה שותפים למאבק, והוא לא רק על תוספת שכר או ימי חופשה. בואו תקשיבו לעדות צוותי ההוראה על מצוקות המערכת. בני אדם, מקום, זמן, תנאים ומשאבים".

שביתה בבתי ספר הסתדרות המורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד