י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נחשפו בשיפוץ

אם אתם מזהים קרובי משפחה על המצבות, פנו עם המידע

לאחר שהתגלו עשרות מצבות של יהודים שנפטרו לפני השואה, ארגון המשמר את יהדות פולין, פונה בקריאה לכל מי שמזהה קרובי משפחה לפנות לארגון. ניתן לזהות את שמות הנפטרים שעל מקום מנוחתם הועמדו המצבות הללו

אם אתם מזהים קרובי משפחה על המצבות, פנו עם המידע
אחת המצבות שהתגלתה צילום: מאיר בולקה, ארגון J-nerations

עשרות מצבות של יהודים נחשפו בחצר בניין ששימש את הגסטאפו בעיירה ראדזין בפולין. המצבות נחשפו במהלך עבודות שיפוץ במקום, שהופסקו בעקבות הגילוי. מאיר בולקה העומד בראש ארגון לשימור המורשת היהודית בפולין קורא לכל מי שמזהה את שמות הנפטרים המצוינים על המצבות או יודע פרטים אודותיהם לפנות ולהביא להחזרת המצבות למקומם הראוי.

המצבות נחשפו במהלך עבודות שיפוץ שנערכו לאחרונה במקום, שחלקו בבעלות פרטית וחלקו ציבורי. כדי לשפץ את משטח החנייה היה צורך להפוך את הקרקע וכך נחשפו המצבות שנבזזו ועדין לא ידוע מהיכן, כדי לשמש כריצוף. בולקה צילם את עשרות המצבות שלפי תיאור העובדים במקום היו מונחות עם הכיתוב כלפי האדמה ורק הצד החלק פנה כלפי מעלה ולכן לא הבחינו עד כה כי מדובר במצבות.

בולקה פונה באמצעות 'בחדרי חרדים' ומבקש כי כל מי שמזהה או יודע פרטים בנוגע לשמות המופיעים על המצבות שיפנה אליו על מנת שיוכלו לדרוש מהרשויות בפולין לשייך את המצבות ולהעמידם במקומם הראוי.

אם אתם מזהים רשימה של השמות מהמצבות של ראדזין, אנא פנו לארגון J-nerations לשימור המורשת היהודית בפולין, שבראשו עומד מאיר בולקה, לפעילים ולמתנדבים חסר מידע, אין שמות משפחה וגם בחלק אין תאריך, בארגון מבקשים מכל מי שחושב שהוא קשור לשמות האלה, שיצור קשר בכתובת מייל [email protected]

יצוין כי רוב המצבות מציינות בעיקר את שם הנטמנים ללא שמות משפחה, בשורות הבאות נביא כמה מהשמות שניתן לזהות ביתר קלות עם שמות משפחה או מקור עיר הולדתם: מרת ביילא בת ר' משה אשת ר' מנחם מענדל דניאלי, נפ' ב' כסלו תרצ"ט. הבתולה היקרה פעסה לאה בת ר' חיים דאמב. מרת רייזל ב"ר שלמה מיכאל גרינבוים, יואל יצחק ב"ר ישראל שולמאן נפטר כ"ד אדר. מצבה גדולה וחרוטה בכתב ברור מציינת את מקום קבורת משה ב"ר בוניש שוב זאנענבערג מבריסק. על מצבתו מסופר שהוגלה עם כל גולי בריסק בשנת תרע"ה בעת המלחמה הגדולה. כן ניתן לזהות את מצבת חיה שרה בת ר' משה יוסף מקראסיווע.

פולין ראדזין מצבות מאיר בולקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד