כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"החמישיה" של בנט

בנט כינס פורום מצומצם עם ראשי המפלגות, ללא שרי השמאל

ראש הממשלה כינס את פורום השרים לצורך התייעצות ביטחונית בנושא בניין הכוח, ואליו הוזמנו רק חמישה ראשי מפלגות והם גנץ, לפיד, ליברמן וסער. ללא ראשי העבודה ומרצ | בלשכת ראש הממשלה אישרו כי התקיים דיון ביטחוני אך לא מסרו פרטים נוספים באשר לתוכן המפגש

בנט כינס פורום מצומצם עם ראשי המפלגות, ללא שרי השמאל
ראשי הקואליציה צילום: פלאש 90

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס היום פורום שרים בשם "החמישייה" לצורך התייעצות ביטחונית בנושא בניין הכוח. על פי הדיווח אותו חשף ברק רביד בוואלה, לא ברור אם זו הפעם הראשונה שהפורום מתכנס. בדיון השתתפו 5 ראשי מפלגות - בנט, גנץ, לפיד, ליברמן וסער. השרה מיכאלי והשר הורביץ לא הוזמנו.

בלשכת ראש הממשלה אישרו כי התקיים דיון ביטחוני אך לא מסרו פרטים לגביו. בנוסף, לא ברור אם מדובר בפעם הראשונה שפורום זה מתכנס.

לאורך ההיסטוריה הישראלית, הקמת פורום מצומצם לצורך התייעצויות ביטחוניות היה דבר מקובל, הראשונה הייתה רה"מ גולדה מאיר שהייתה מכנסת בביתה התייעצויות לא רשמיות עם משה דיין, יגאל אלון, ישראל גלילי ויעקב שמשון שפירא. התייעצויות אלו קיבלו את השם "המטבחון".

בהמשך השתמשו ראשי ממשלה נוספים בשם זה, כך למשל רה"מ מנחם בגין כינס "מטבחון" במתכונת של 7 שרים, שר הביטחון עזר ויצמן, שר האוצר וסגן ראש הממשלה שמחה ארליך, שר החוץ משה דיין, שר החקלאות אריאל שרון, שר התעשייה, המסחר והתיירות יגאל הורביץ ושר הפנים יוסף בורג.

בממשלה הראשונה בראשותו של בנימין נתניהו פורום המטבחון כלל שלושה אישים בכירים: ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ דוד לוי ושר הביטחון יצחק מרדכי, בהמשך דרש אריאל שרון להצטרף אליו והוא בוטל בהמשך בעקבות חילופי תפקידים במשרדי הממשלה. 

בממשלת שרון פורק "המטבחון" דיונים והחלטות התקבלו פורמלית בקבינט בלבד אולם שרון נהג להתייעץ עם מקורביו בביתו וקיבל את השם "פורום החווה" בהם נכללו בנו עומרי, היועץ ליאור חורב והפרסומאי ראובן אדלר.

בממשלת נתניהו שהוקמה בשנת 2009 התקיים פורום מצומצם של שרי ממשלה. תחילה כונה הפורום השביעייה, והוא כלל את ראש הממשלה נתניהו ואת השרים אהוד ברק, אביגדור ליברמן, משה יעלון, דן מרידור, בני בגין ואלי ישי. עם צירופו של השר יובל שטייניץ לפורום השרים שונה השם ל-השמינייה.

ב-2012 הצטרף לפורום המצומצם השר אבי דיכטר, ובהתאמה שונה שמו לפורום התשיעייה. עם התפטרותו של השר ליברמן שב הפורום למנות שמונה חברים. הפורומים המצומצמים נועדו לשמור על חשאיות ואמון בממשלות רחבות שהגיעו לעיתים למעל 30 שרים.  

פורום נפתלי בנט גדעון סער בני גנץ יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד