י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"אני מאוד מוטרדת"

הסופרת הגויה שקנתה ​​את בית הכנסת הישן החליטה להחזירו

סופרת גויה יואנה ריבס שמכרה את דירתה במינסק בבלארוס כדי לקנות בית כנסת ישן בסלונים. קיוותה להחזיר את הערך התרבותי, אבל היא לא הצליחה, היא מצאה את הבניין במצב מוזנח, ופרויקט שיפוץ לבדו היה צריך לגייס לפחות 50,000 דולר אנשים נרתעו מלתרום כסף, והיא החזירה את המבנה לעיריית סלונים

הסופרת הגויה שקנתה ​​את בית הכנסת הישן החליטה להחזירו
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

יואנה ריבס, סופרת בבלארוס, אשה לא יהודיה, שהיה אכפת לה מההיסטוריה של המקום, קנתה את מבנה בית הכנסת העתיק בסלונים כדי לחדשו, היא לא הצליחה להשיג תרומות, והיא ויתרה עליו והחליטה להחזיר את המבנה ההיסטורי לוועד המנהל של המחוז המקומי. לאחר פרסום הקנייה, אנשים התחילו החלו לתרום כסף, היא הצליחה לאסוף כמה אלפי רובלים רוסיים, "אבל איכשהו זה לא עבד" אמרה אילונה לתקשורת המקומית, "אולי הייתי ממשיכה להילחם לולא המלחמה באוקראינה, ברגע אחד כל הכספים הפסיקו להגיע. אנשים התחילו לחשוב על דברים אחרים לגמרי".

גם הסנקציות שהוטלו נגד בלארוס בגין תמיכתה ברוסיה, לא פעלו לטובת הסופרת, היא נאלצה לוותר על תרומות מחו"ל. ואז החליטה הבלארוסית לחסל את קרן הצדקה שלה ( בית המשפט במינסק אישר את בקשתה). היא מתכננת להחזיר את בית הכנסת לוועד הפועל המחוזי.

"אני מאוד מוטרדת שלא הצלחתי לעזור לאנדרטה הדתית הזו, לא מצאתי אנשים שישתתפו איתי ברעיון הזה, אי אפשר להתמודד עם כמות כזו של עבודה לבד. נראה לי שאעזוב את זה, כל כך הרבה מאמץ, עצבים ובזבוז זמן".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לאחר שעמד בשממונו שנים רבות עם תקווה כי ביהכ"נ לא יחולל ואדרבה יקיימו בו פעילות להנצחת הקהילה היהודית, בית הכנסת הגדול בסלונים, העתיק ביותר בבלארוס, שנבנה לפני כ-380 שנה, נמכר בינואר 2021 במכירה פומבית, בפחות מ-30,000 רובלים. יצוין כי בתנאי המכירה נוספו תנאים קשוחים הנלווים למכרז, לפיהם על הקונה לחתום על חובת הגנה על הערך ההיסטורי והתרבותי, לפתח פרויקט שחזור בתוך שנתיים ואז תוך חמש שנים לבצע את הבנייה מחדש של הבניין למטרה דתית, תרבותית, חינוכית או ביצועית.

אחר כך בנובמבר 2021 בית הכנסת בעיר סלונים, בלארוס, נקנה שוב על ידי הסופרת ממינסק יואנה ריבס, שקנתה אותו מועד הקהילה שלא הצליח לטפל בו, בית הכנסת הישן עלה לסופרת 27,400 רובל (קצת יותר מ-10,000 דולר).

יואנה סיפרה לאחר הרכישה כי החליטה לשמור על הבניין "כדי שהדורות החדשים לא ישכחו את ההיסטוריה של העיר והאנשים שחיו בה", ולאחר רכישת בית הכנסת החלה לעבוד 12 שעות ביום כדי להשיג את מה שצריך".

"סיבה נוספת היא שאני רואה פוטנציאל תיירותי גדול בפרויקט הזה - להראות את בית הכנסת לאנשים שיש להם ערך רוחני, דתי והיסטורי עבורם" אמרה יואנה. אך לצערנו היא לא הצליחה בכך, והיא מחזירה את המבנה לקהילה היהודית, לא ברור מה יעלה בגורלו.

מבנה בית הכנסת ממוקם באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות.

מאיר בולקה יו"ר ארגון J-nerations לשימור המורשת היהודית בפולין, אומר ל'בחדרי חרדים': "ללא ספק ידיעה עצובה שיש ללמוד ממנה כל כך הרבה. ראשית, לא ברור איך זה שרשויות כלשהן מוכרות נכס יהודי לאנשים פרטיים מבלי לקבוע מראש את היעד למה בכוונת הרוכש לעשות בבית הכנסת".

עוד אמר: "שנית, הרי זה בית אלוקים וזה שער השמיים. בתי כנסת שייכים לעם היהודי ולקב"ה ולאף אחד אין רשות לסחור בבית השם שהוקדש מאותם אלו שמכספם רכשו את בית הכנסת, ואף יתכן ששילמו בחייהם על היותם יהודים כשנרצחו בשואה". 

"אותה קונה, מלכתחילה יש לחשוד שמא היתה אשת קש לצורך רכישת הנכס בסכום מגוחך והנה עכשיו הוא עובר הלאמה בשנית כדי להפוך להיות רכוש המדינה שעד לרגע זה לא ברור מה תעשה איתו המדינה. אסור לאפשר לדברים אלה לקרות. אני מצפה מהמדינה שתכריז על המבנה לשימור ובאותה הנשימה תעביר את האחריות לידי ידיים יהודיות שידעו לקחת את המבנה ולהשיבו לכבוד הראוי לו".

סלונים בית כנסת בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד