י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

קח ויטמין: הכירו את החומרים החיוניים לגוף האדם

איפה נמצאים הוויטמינים, ואלו סגולות הם מספקים? • איזה וויטמין מסייע במניעת מחלת הסרטן, ומה תפקידה של חומצה פולית? • מומחי 'מקסי הלט' בסקירה מקיפה • אינפורמטיבי

אילוסטרציה
אילוסטרציה



עד לתחילת המאה ה-20 לא הכירה האנושות את סגולותיהם של הוויטמינים, ולא ידעה להבדיל ביניהם, ב-1912 טבע הכימאי היהודי-פולני קאזימיר פאנק את המושג וויטמין, לאחר שהצליח לבודד את וויטמין ה-B1 למעשה, שש שנים קודם לכן גילה כבר המדען פרדריק הוקינס את העובדה שבאבות מזון מסוימים ישנם חומרים החסרים באחרים, אך הוא לא ידע להצביע עליהם במדויק ולהבחין במשמעויותיהם.

18 וויטמינים מרכזיים מוכרים למדע, ולכל אחד מהם תכונות ייחודיות משלו, יכולות רפואיות ובמניעת מחלות שונות, והשפעות מהותיות על מערכת החיסון של הגוף. כל וויטמין מצוי באבות מזון מסוימים, וכולם כאחד חיוניים לתפקודו השוטף והבריא של האדם.

תפקידם של הוויטמינים כולל סיוע בפעילות מטבולית ומערכתית, גדילה, הפקת אנרגיה מהמזון, עיבודם של אבות המזון, השתתפות בבניינם של כדוריות הדם וההורמונים, יצירת הכימיקלים שמפעילים את מערכת העצבים וסיוע בפעולות העיכול.

הוויטמינים חיוניים למניעת מחלות ולהפחתת סיכון לחלות בסרטן ומחלות לב. רבים מהוויטמינים, הם חומרים הנוגדים חמצון. יש קבוצות מדענים הגורסות שוויטמינים מאטים את קצב ההזדקנות.

הוויטמין הראשון המוכר הוא וויטמין A, המוכר גם בשם רטינול, וויטמין A מונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף, משפר את יכולת הראייה בחשיכה, שומר על בריאות העור ומסייע למערכת החיסונית. את הוויטמין ניתן למצוא במוצרי מזון בעיקר בגזר, בטטה, דלעת, תרד, חלב מלא, חמאה ושמנת, חלמון הביצה ובשמן דגים.

קבוצת B

קבוצת וויטמין B מחולקת ל-11 סוגים שונים, הממוספרים בזה אחר זה: וויטמין B1, הידוע גם בשם תיאמין, מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכות העיכול והעצבים. הוויטמין מצוי במוצרי המזון הבאים: לחם, אורז, כבד, בשר, חלב, דגים, חלמון הביצה, שמרים, קטניות, נבטים ואגוזים. מחסור בוויטמין B עלול לגרום לדיכאון, בלבול, הפרעות בעיכול, חוסר תיאבון וחולשת שרירים.

וויטמין B2, המכונה גם ריבופלבין, מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, הוא חשוב לעיכול סדיר, בריאות העור והשיער, ולפעילות תקינה של העיניים. ומסייע גם לפעילותו של וויטמין B6. הוויטמין מצוי בבשר, דגים, חלב, יוגורט, גבינה, חלמון הביצה, שמרים, קטניות, חיטה מלאה וירקות ירוקי עלים. מחסור בוויטמין B2 עלול לגרום לסדקים בזוויות הפה, צריבה או גירוי בעיניים ועוד.

וויטמין B3 המוכר יותר בשמו ניאצין ופחות בשם חומצה ניקוטינית, משפיע על חילוף חומרים של סוכרים וחלבונים, והוא חיוני לעצבים, לנשימה, לעיכול תקין וליצירת אנרגיה, מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה. במוצרי המזון הוא נמצא בכבד, סויה, גרעיני דלעת, שעועית, עדשים, תרד, ביצים, שמרים, נבטים, לחם חי, אורז ובשר. מחסור בוויטמין B3 עלול לגרום להפרעות בעור, במערכת העיכול ובמערכת העצבים המרכזית. עודף בוויטמין B3 עלול לגרום לסומק, בחילות וסחרחורות.

וויטמין B5 מוכר גם בשמו חומצה פנטותנית, והוא חיוני לפעולת העצבים, מערכת החיסון, ההורמונים הנשיים והכדוריות האדומות. לוויטמין יש חלק פעיל חשוב בבלוטת יותרת הכליה, והוא מגביר ייצור של קורטיזול, ובכך מאפשר לגוף לעמוד בלחצים בצורה טובה יותר. הוא נמצא בדבש מלכות, כבד, זרעי חמניה, חלמון ביצה, אורז, לחם, חלב, יוגורט, תפוח אדמה ובטטה. מחסור בוויטמין B5 עלול לגרום לעצבנות, עייפות, חוסר תיאבון ותחושת נימול.

וויטמין B6, המוכר בשם פירידוקסין, מסייע בחילוף החומרים של החלבון ופעילות העצבים. נמצא בחומוס, אורז, תפוח אדמה, עגבנייה, בשר, דגים, ביצים, קטניות, אגוזים, בננות, נבטים ושמרים. מחסור בוויטמין B6 עלול לגרום לאנמיה, עייפות והפרעות נוירולוגיות.

וויטמין B7, ובשמו – ביוטין, שומר על העור ועל הכדוריות האדומות, ומקטין מתח נפשי. הוא נמצא בכבד, חלב, ביצים, בוטנים ואגוזים, קטניות וירקות עליים.

וויטמין B9, הידוע כמומלץ במיוחד לנשים לפני לידה, מוכר גם בשמו הנפוץ יותר - חומצה פולית, המונעת חסר דם, מחזקת את פעילות מערכת העיכול והזיכרון. היא נמצאת בבשר, דגים, תרד, אגוזים, דגנים וירקות עליים.

וויטמין B12, ובשמו המקצועי ציאנוקובלאמין, משפיע על הגדילה, פעולת העצבים ויצירת כדוריות הדם האדומות. הוא נמצא באופן טבעי בעיקר בבשר, דגים, חלב, ביצים וחלב סויה (שהועשר בוויטמין). חוסר בוויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים.

בסדרה שלושה ויטמינים נוספים שהשפעתם על הגוף מועטה: וויטמין B15 - חומצה פאנגאמית, וויטמין B17 – לאטריל, וויטמין B4 – כולין. הם מצטרפים גם לוויטמין P – ביופלאוונואידים.

איזה וויטמין מייצרת השמש?

הוויטמין הבא המוכר הוא וויטמין C, הידוע גם כחומצה אסקורבית, ומסייע ביצירת רקמות ועצמות, שומר על נימי הדם והשיניים, מחזק את המערכת החיסונית נגד דלקות, וממלא תפקיד בצמצום הסכנה של מחלות לב וסרטן. הוא נמצא בטבע בפלפל אדום וירוק, ברוקולי, הדרים, עגבניות, ירקות עליים, תפוחי אדמה, תות שדה וקיווי.

וויטמין D, מסייע בספיגה תקינה של סידן וזרחן מהמזון, ועוזר בבניית העצמות והשיניים. הוא נמצא בחלמון, מרגרינה, כבד, שמן דגים וחלב מלא. באופן ייחודי גוף האדם מסוגל לייצר את וויטמין D על ידי חשיפה לשמש.

לוויטמין E יש השפעה מווסתת במצבי לחץ ועייפות, הוויטמין מאריך את חיי התא, שומר על הנעורים וטיפוח החן. והוא נמצא בגרעינים מלאים, ביצים, דגנים, בשר, שמרים, אגוזים, שמנים

צמחיים וירקות ירוקי עלים. שימוש משמעותי בוויטמין נעשה כתוסף למוצרי מזון וקוסמטיקה בשל היותו חומר משמר טבעי.

וויטמין H, מסייע ביצור אנרגיה, בעור, בשיער ובמערכת העצבים שנפגעים מהיעדר וויטמין זה. הוא נוצר על ידי חיידקים במערכת העיכול, וחוסר בו יכול להיווצר במחלות כגון סוכרת מסוג 2 וכן PKU. במקרים אלו ממליצים על הוספת וויטמין H לדיאטה.

וויטמין K הוא אחד ממרכיבי הדם, המשפיע על קרישת הדם. הוויטמין נוצר בתוך הכבד וחיוני לייצור הפרוטרומבין, שהוא חלק ממערכת הקרשת הדם. אפשר לייצר אותו גם באופן מלאכותי. הוא נמס בשמנים. אינו יציב באור ובנוכחות מחמצנים, ובכמות גדולה הוא רעיל. הוויטמין מצוי גם בירקות עלים ירוקים, אפונה ובכבד.
ויטמין סוגים תועלת גוף מזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד