י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מציאות וירטואלית סבוכה

מטאוורס: האם ישנה דרך לגנוב את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם?

העולם הוירטואלי של מטאוורס (Metaverse) הוא ללא ספק אחד התחומים החדשניים והמרתקים אשר מסעיר את עולם הטכנולוגיה והעסקים, שכן מדובר בפיתוח הצפוי לחולל מהפך בכל הנוגע לדרך בה ניצור קשרים בעתיד • קבוצת ארליך, המנהלת את משרד עורכי הפטנטים המוביל בישראל, עם הסבר חשוב כיצד מגנים על פטנטים ועורכים קניין רוחני בעולם הווירטואלי לצד האתגרים והמגבלות הכרוכים בכך

מטאוורס: האם ישנה דרך לגנוב את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם?
פיתוח מתקדם צילום: unsplash

מטאוורס, העולם הוירטואלי המאפשר לכל אחד מאיתנו להתנהל עם דמות שמייצגת רק אותו, הוא אחד המקומות המסקרנים והחדשניים ביותר מבחינת אינטראקציה חברתית ועסקית.

החברות החלוצות של הטכנולוגיה פועלות במרץ על פיתוח אבני הבניין שלו ועל הגנה על הקניין הרוחני שלהן. Meta, חברת האם של פייסבוק, הודיעה כבר על השקעה של 10 מיליארד דולר בשנה במטאוורס במהלך העשור הקרוב. חברות טכנולוגיה גדולות כמו אפל ומיקרוסופט צפויות לפרסם הודעות דומות. על אף שעשויות לעבור עוד שנים עד שהמטאוורס יהפוך למיינסטרים, ההזדמנויות לעצב את העתיד של הטכנולוגיה בשלב מוקדם הופכים את ההשקעה בפיתוח שלה למשתלמת מאוד באופן פוטנציאלי.

עם זאת, יצירת פטנטים על טכנולוגיה כזו מתקדמת כוללת אתגרים משמעותיים. חברות טכנולוגיה רבות מפתחות ומגישות בקשות לפטנטים על טכנולוגיות המניעות את המטאוורס כבר עכשיו.

מהם האתגרים בהגנה על פטנטים הקשורים למטאוורס?

קידום הגנה של פטנטים בעולם הוירטואלי כולל אתגרים לא פשוטים. בדומה להמצאות בעולם הפיזית, על מנת להיות זכאי להגנת פטנט בארצות הברית, על המצאה להיות תהליך חדש ויעיל, להיות מוגדר בתור אחת מכמה קטגוריות (תהליך, מכונה, ייצור או הרכב של חומר) - או להיות שיפור חדש ויעיל כמו המצאה. ההגנה על חומרה היא די ישירה, וכבר קיימים פטנטים רבים לציוד של מציאות רבודה, האתגר בקבלת פטנטים של תוכנה במטאוורס צפוי להיות קשה הרבה יותר.

הקושי נובע ברובו מכך שבעקבות דרישות קפדניות של התאמה ל- subject matter(מושא הפטנט) להמצאות של תוכנה בארצות הברית . בית משפט פדרלי בדלוואר קבע ביוני 2019 כי אחת מההמצאות של פלטפורמות המטאוורס Sandbox אינה מתאימה להגנת פטנט משום שהיא מכוונת לרעיון מופשט של משחק רב-משתתפים ומעקב אחריו, ולכן, לא מגיעה לכדי subject matter ניתן להגנה בפטנט.

רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך • ניר סלקמן

מורכבות בניהול תביעות הפרה

עם יותר ויותר משתתפים במשחק, השימוש והחשיבות של טכנולוגיית בלוקצ'יין ובמיוחד מטבעות קריפטוגרפיים במטאוורס, הפרת פטנט בעולם הוירטואלי עומדות להיות קשות יותר. שאלות על זהות האחראי להפרה, מי יכול לטעון נגד ההפרה אם לא ניתן להגדיר את הגורם המפר, מהם החוקים התקפים במרחב שאינו פיזי ומיהי הסמכות המשפטית, יעמדו בעתיד מול המציאות (הוירטואלית). 

"ללא קשר להתפתחות של המטאוורס, התחזית היא למורכבות גדולה יותר בכל הנודע לאבחנה בנוגע לתביעות על הפרה", אומר מלצר.

"לכן, עבור כל חברה שרוצה להיכנס למטאוורס, חיוני לפעול באופן מיידי, אם היא רוצה לשריין לעצמה מקום בעולם הוירטואלי", מבהיר מלצר. בין אם באמצעות רכישת רישיונות או הגשת בקשה לפטנט, עכשיו הוא הזמן לפעול, כפי שניתן לראות מגל הבקשות לפטנטים שכבר הוגשו וכמות ההכנסות המיוצרות והצמיחה הצפויה בשנים הקרובות. המטאוורס עומד להיות מקום רווחי עבור חברות המוכנות להבין אותו ולפעול בהתאם להזדמנויות. "לעולם הוירטואלי יש פוטנציאל עצום לשנות את העולם העסקי כולו ובמיוחד את תחום השיווק והמכירות כפי שאנחנו מכירים אותו", מסכם מלצר. "כעת נותר לראות את החיבור והשוני בין הפטנטים של העולם האמיתי לפטנטים בעולם הוירטואלי".

יש לכם פטנט בפיתוח? צרו קשר עם משרד עורכי הפטנטים המוביל בישראל על מנת להגן עליו בצורה ראויה>>>

מטא זכויות יוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד