כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"כאחרוני האנטישמיים"

שכנים מתנכלים לתלמוד תורה ומנסים לסגור אותו

תלמוד תורה חסידי 'תפארת שלמה' בלונדון שנקנה מהקהילה הרפורמית שלא מצאה בו שימוש, עומד בפני סגירה, לאחר ששכנים חרדים מתנכלים למקום באמתלות שונות, ודורשים את סגירתו. "השכנים החרדים מציקים ומנסים בכל דרך אפשרית, להציק ולהפריע לתלמוד תורה"

שכנים מתנכלים לתלמוד תורה ומנסים לסגור אותו
תלמוד תורה תפארת שלמה צילום: באדיבות המצלם

בגולדרס גרין החרדית בלונדון, ממוקם תלמוד תורה חסידי 'תפארת שלמה' השוכן בבנין מפואר, שהיה שייך לקהילה הרפורמית שלא מצאה בו יותר שימוש ונרכש לפני 4 שנים. הבנין עמד למכירה בשוק הפתוח וכמה קהילות השתתפו במכרז כולל קהילות מוסלמיות, אך החרדים זכו בו ואחרי שיפוצים נרחבים הילדים נכנסו להתחנך בו.

"מאז, השכנים החרדים אפילו פתחו חברה בע"מ כדי להילחם בתלמוד תורה, מציקים ומנסים בכל דרך אפשרית, להציק ולהפריע לתלמוד תורה החסידי ומבקשים את סגירתו". כך מספר ל'בחדרי חרדים' משה, שבניו לומדים בתלמוד תורה. בזמן אחרון התקיימו שיפוצים בתלמוד תורה, אולם מפואר שהיה בשימוש יותר מ-50 שנה לחתונות, בר מצווה של הקהילה הרפורמית, עבר שיפוץ, אבל השכנים החרדים התעוררו כשהתחילו שמחות חרדיות, והתקשרו למשטרה שהוזעקה כמה פעמים, דבר שיצר חילול השם נוראי.

השכנים פרסמו בעיתון ששייך לקרוב משפחה של אחד השכנים כי האולם מופעל בניגוד לחוק, עובדה שאינה נכונה, וכל זאת כדי להפחיד אנשים מלהזמין שמחות באולם. הם גם פרסמו כי נגד תלמוד התורה אין להם שום דבר אלא רק נגד "הרעש של האולם". אך דברים לחוד ומעשים לחוד. בזמן אחרון ביקשו השכנים היהודים צו סגירה למקום והעירייה שעברה לאחרונה לשליטת השמאל, קבלה את בקשתם ושלחה צו סגירה למקום.

השכנים היהודים כבר הערימו קשיים כשהת"ת ביקש להרחיב את חדרי הלימוד. "השכנים ישר קפצו והתנגדו עם נימוקים אנטישמיים", מספר מאיר, שאחד מילדיו לומד במקום ל'בחדרי חרדים'. אחת השכנות, מנהלת בית ספר בעצמה, כתבה לעירייה כי היא מתנגדת, והשוותה את הילדים החסידיים ל'גן חיות'. כמה הורים התאכזבו מאוד מכך שמנהלת יהודייה מבית ספר יהודי מסוגלת להשוות ילדים חרדים לבעלי חיים.

אחד מהם, משה, שילדיו לומדים בתלמוד תורה, אומר ל'בחדרי חרדים': "פשוט אנטישמיות מצד יהודים, כואב למודרניים האלה לראות ילדים חסידים, מעניין שבזמן שהרפורמים ערכו כאן חינגות וזה פחות הפריע להם, הם כאחרוני האנטישמיים".

החוק באנגליה קובע, כי כל בן אדם שרוצה לבנות, חייב להגיש בקשה לעירייה. העירייה מפרסמת את התכנית באתר שלה וכל תושב יכול לראות אותה ולכתוב תגובות בעד או נגד. מסתבר שהתגובות הארסיות נגד תלמוד התורה, הגיעו דווקא מהשכנים החרדים.

אחד השכנים כתב: "בית הספר מפעיל כעת אירועים חיצוניים שאינם בגדר אישור התכנון שלהם. (דבר שהוא לא נכון, אולם האירועים הוא חוקי) אתמול בלילה העירו אותי משאיות שנעו מסביב ויצאו מחניון בית הספר בשעות הבוקר המוקדמות, האורחים דיברו בקולי קולות ועישנו במגרש המשחקים אחרי חצות".

שכן חרדי נוסף כתב: "אנחנו רחוב מגורים קטן וכבר יש יותר מדי תלמידים יותר מדי מורים ויותר מדי מכוניות. זה באמת בלתי נסבל. יותר תלמידים פירושו יותר מורים יותר מכוניות ויותר רעש. אנחנו לגמרי נגד ההצעה".

מנגד, יש לציין שכמה שכנים באזור, תומכים בהרחבת התלמוד תורה, ונהנים שדווקא ילדים יהודים מגיעים לשכונה, ומבינים את המצב מה היה קורה אם קהילות אחרות היו רוכשות את הבניין.

אחד השכנים אומר ל'בחדרי חרדים': "בסופו של דבר המקום היה בעבר בית ספר, וגם אז היו לנו בעיות, ולפי החוק המבנה היה נשאר מוסד חינוך, רק יכולנו לקבל פה תלמידים עם סגנון אחר, אז אני מעדיף ילדים יהודים ממשפחות קלאסיות במקום ילדים שהיו הופכים את השכונה למקום פלילי. בעיני כל המתלוננים הם רק ממורמרים, יש כאן הרבה ששמחים שזה מקום יהודי, אז יש קצת רעש, לא נורא".

כרגע לתלמוד תורה יש שתי אפשרויות. או לגשת לבית משפט, מהלך שייקח זמן וגם יעלה כסף לשכור עורכי דין, או שהמקום ייסגר ויימכר לקהילה המוסלמית שלוטשת עיניים לקנות את המקום, ימים יגידו.

רפורמים תפארת שלמה לונדון גולדרס גרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד