י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חסיד אומות העולם

מציל היהודים הזקן ביותר בפולין, הלך לעולמו בגיל 102

פולין: חסיד אומות העולם, יוזף ולשצ'יק, מת בגיל 102 | כפרטיזן סמוי בפולין הכבושה בידי הנאצים, חילץ מציפורני הנאצים עשרות יהודים מהשואה. תחבולה שלו הצילה את חייה של אשה היהודייה. כאשר לאחר חילוצה אף סיפק לה זהות בדויה

מציל היהודים הזקן ביותר בפולין, הלך לעולמו בגיל 102
יוזף ולשצ'יק צילום: צילום מסך

למרות שהוא היה אחראי להצלת לפחות 50 יהודים, סיפורו של יוזף ולשצ'יק מורשה - פולין, אינו ידוע כל כך בפולין ומחוצה לה, בין היתר בגלל סלידתו מהכינוי שהוצמד לו "גיבור", הוא לא אהב טקסים וחגיגות סביבו. "זה היה תהליך של דבר אחד שהוביל לאחר. היה הרבה פחד ואי ודאות", אמר בראיון לסוכנות הידיעות היהודית ב-2020.

ולשצ'יק הוכר על ידי ישראל בשנת 2002 כחסיד אומות העולם, לאחר שהציל יהודים רבים מהשואה. סיפור ההצלה של ולשצ'יק החל בחדר מלון ליד ורשה ב-1941, כאשר קצינים נאצים התפרצו ודרשו לבדוק את תעודות הזהות של האורחים. אחת הנשים אמרה לולשצ'יק שהיא יהודיה, אז ולשצ'יק החביא אותה בארון ויצאה מהחדר בעודו מעמיד פנים שהוא חולה ועם התקף הקאות שהסיח את דעתם של הגרמנים להם הוא מסר את תעודת הזהות שלו. 

הוא פנה לחדר השירותים, שם העמיד פנים שהוא מקיא, כשהגרמנים שחיפשו במלון חדר אחר חדר, והגיעו לדלת שולשצ'יק נעל, הסביר להם בעל המלון שהיא שייכת לאיש שהקיא עכשיו בשירותים והם עזבו את החדר. התחבולה הצילה את חייה של האשה היהודייה. מאוחר יותר סיפק לה זהות בדויה, לא יהודית. אבל היא נעצרה שוב עם עוד 20 נשים יהודיות במחבוא.

ולשצ'יק שיחד שוטרים פולנים כדי לשחרר אותן. הוא עזר לפחות ל-30 יהודים אחרים למצוא מקומות מסתור. "כנראה לקחתי על עצמי יותר מדי סיכונים", אמר לסוכנות הידיעות היהודית. "אבל לעזור לאנשים במצוקה אמיתית זה משהו שלא יכולתי לעמוד בפניו". יוזף היה בן יחיד, אביו של ולשצ'יק מת כשהיה בן 8, והותיר את אמו במצב כלכלי קשה ולעתים קרובות נתונה לחסדי זרים, אמר ולשצ'יק.

ואלשצ'יק פחד שיסגירו אותו לגרמנים על ידי פולנים אחרים במהלך המלחמה. "היו הרבה מצילים, היו גם בוגדים, אני יודע בגלל שכמה מהחברים שלי נהרגו בגלל בוגדים. אנחנו צריכים לדבר על שתיהן בו-זמנית כי קיומה של כל אחת מהקבוצות האלה עוזר לנו להבין את המשמעות של הפעולות של שתיהן".

בסוף השבוע הוא הלך לעולמו בגיל 102, יהי זכר ברוך.

פולין נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד