י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שימוש בוויטמינים: מבוגרים, נשים טרם לידה ותינוקות

כיצד השפיעה נטילת הוויטמינים אצל האימהות בתקופת טרום הלידה על הידע האינטלקטואלי של ילדיהן? • מה הוויטמינים הדרושים לתינוק? • והאם וויטמינים מהווים תחליף למזון בריא? • אינפורמטיבי

אילוסטרציה
אילוסטרציה



לאחר שמומחי 'מקסי הלט' סקרו עבורכם בכתבה הקודמת את 18 הוויטמינים המרכזיים המוכרים למדע, בחנו את תכונותיהם הייחודיות, מקורותיהם בטבע והשפעותיהם על בריאות האדם. נבדוק עתה את אופני השימוש המומלץ, מתי ואיך כדאי ליטול ויטמינים ותוספי תזונה, חשוב לזכור: אין במידע זה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי, ובמידה וקיים מחסור חמור בוויטמין מסוים, יש לפנות לרופא מיד, ולא להסתמך על גלולות של הוויטמין בלבד.

חשוב גם להדגיש, מרבית הוויטמינים מגיעים לגוף האדם באמצעות המזון, נטילת וויטמינים ותוספים אינה באה במקום אכילת מזון בריא, אלא כתוספת מועילה ומחסנת. בשום אופן אסור לוותר על תזונה בריאה ומבוקרת, המכילה גם מינון נכון של פירות וירקות ושלל מוצרים בריאים.
מומחי הבריאות של ענקית הוויטמינים ותוספי התזונה 'מקסי הלט' מסבירים כי אוכלוסיות שונות נזקקות לוויטמינים שונים, אינם דומים צרכיהם של בני האוכלוסייה המבוגרת, לצרכיהן של נשים טרם לידה ואחריה, ילדים זקוקים לוויטמינים מסוימים ביתר שאת, ואילו בעלי מחלות כרוניות עשויים להצטרך וויטמינים אחרים.

מלבד הצורך בהשלמת וויטמינים מסוימים, קיימת בעיה נוספת, המצויה בעיקר באוכלוסייה מבוגרת – בגילאים הללו נוטה הגוף ללקות במגוון בעיות רפואיות אשר בעקבותיהן יש ליטול תרופות רבות, שילוב של התרופות עם הגיל המבוגר עצמו - פוגעים ביכולת הספיגה של מנת הוויטמינים המגיעים לגוף מהמזון.

עוד בנושא:
קח ויטמין: הכירו את החומרים החיוניים לגוף האדם

אין המשמעות שיש מיד להעמיס וויטמינים מכל הבא ליד, ראשית יש לנסות ולפתור את בעיית הספיגה, לעתים יש לשקול שינוי תזונתי כזה או אחר, שיגרום לספיגה מואצת של הוויטמינים, אך במידה והצעד לא עזר – יש לדאוג להשלים את מנת הוויטמינים החיונית לגוף באמצעות גלולות וויטמין מתאימות.

שימוש מוגבר בוויטמינים גם לא יפתור בעיות הנובעות מהרגלי תזונה לקויים ובעיות הנובעות מאורח חיים לא נכון: דיאטות לא מבוקרות, צריכת מזון מתועש לאורך זמן - ללא שום ערך תזונתי, מתח הגורם לדילול מאגרי הוויטמינים בגוף, נטילת תרופות במינונים גבוהים, עישון, שתיית משקאות אלכוהוליים ועוד. במקרים כאלה, יש לטפל קודם כל בהרגלי התזונה ובאורח החיים של המטופל, ורק אחר כך לבצע את ההשלמות הנחוצות באמצעות וויטמינים.

וויטמינים לנשים בתקופת טרום הלידה

ממצאים של מחקרים משני העשורים האחרונים מצביעים על התועלת הרפואית בנטילת ויטמינים מסוימים במהלך תקופת טרום הלידה, לשיפור בריאות האם והתינוק. מחקר אחד מעלה ממצאים לפיהם ילדים לאימהות שהשתמשו בתוספים המכילים ברזל וחומצה פולית במהלך תקופה זו הצליחו יותר במבחנים שמדדו קשב וריכוז ויכולות לימודיות.

החוקרים מציינים כי הרקע למחקר הוא הדגש על בחינת השפעותיהם של ויטמינים ומינרלים על תפקוד הילד. כך, ברזל ואבץ נמצאו כחשובים להתפתחות יכולות מוטוריות ויכולות שכליות. לדברי החוקרים, מחקרים מעטים שנעשו עד כה בחנו האם כיצד מושפע התפקוד השכלי והמוטורי של הילד משימוש בתוספי ברזל ואבץ במהלך תקופת טרום הלידה – תקופה משמעותית ביותר להתפתחות מערכות התפקוד החיוניות אצל התינוק, ובהן מערכת העצבים המרכזית. לכן ביקשו החוקרים לבחון את השפעתם של תוספים מגוונים אצל האם על תפקודו העתידי של הילד.

לשם כך בחנו החוקרים במחקר מדגם של 676 ילדים בין גיל 7 ל-9 במהלך השנים 2007-2009, המחקר נערך בילדים שנולדו לאימהות מאזורים כפריים בנפאל, בין השנים 1999 ל-2001.
במהלך המחקר, קיבלו קבוצות המחקר השונות של האימהות – טיפול בתוספי סרק של פלסבו שהכיל רק ויטמין A או טיפול בתוספים בשימוש יומי של ברזל, חומצה פולית ואבץ יחד עם עוד 11 ויטמינים ומינרלים.

לאחר הלידה והתבגרות הילדים, ערכו החוקרים מספר מבדקים לבחינת תפקוד הילדים ברמת התפקוד האינטלקטואלית, מבחני אינטליגנציה בלתי מילולית, מבדקי תפקוד ויכולות מוטוריות ועוד.
מניתוח הממצאים עלה, כי נמצא הבדל מובהק ברמת היכולות של הילדים שאימהותיהן השתמשו בתוסף של חומצה פולית וברזל במהלך תקופת טרום הלידה, במספר מבחנים של יכולות שכליות ומוטוריות, זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת בה נטלו האימהות תוסף שהכיל וויטמין A בלבד.

המחקר נעשה בנפאל, באזורים בהם מחסור ברכיבים כמו ברזל וחומצה פולית הוא שכיח. לכן, החוקרים מסכמים כי במיוחד על רקע זה נמצא, כי קיים קשר חיובי בין שימוש בתוספים המכילים חומצה פולית וברזל של אימהות לבין שיפור בהיבטים של תפקוד אינטלקטואלי, לרבות פעילות של זיכרון עבודה, שליטה אינהיבטורית, מיומנויות מוטוריות עדינות ועוד בקרב הילדים.

וויטמינים לתינוק:

קיימות גישות שונות לגבי מתן וויטמינים לתינוקות, אולם חשוב לדעת כי ויטמין D הוא תוסף תזונה בעל חשיבות עליונה להתפתחות התינוק. מדובר בוויטמין השומר על רמות תקינות של סידן וזרחן בדם, ומעודד בכך את בניית העצמות. ויטמין D חיוני גם לאיזון המינרלים בגוף, לקרישת דם, פעילות הלב ומערכת העצבים ושמירה על רמות האינסולין בדם. ויטמין D מווסת את ספיגת הסידן ואת המינרליזציה של העצם.

גם במסגרת המלצות משרד הבריאות מופיע הצורך במתן וויטמין D לתינוקות, תוך הדגשה כי מחסור בוויטמין זה גורם לפגיעה באיכות העצם ולסיכון מוגבר לשברים. חסר מובהק עשוי לגרום לרככת בילדים.

ומהי הכמות המומלצת? הנחיות המינון של משרד הבריאות הן: 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D3 כל יום, לתינוק המקבל חלב אם, או חלב אם ותרכובת מזון לתינוקות בשנת החיים הראשונה, ולחילופין, 200 יחידות בינלאומיות של וויטמין D3 מדי יום, לכל תינוק המקבל הזנה בתרכובות מזון לתינוקות ללא חלב אם.

לגבי וויטמין A הדעות חלוקות, עד לפני תקופה המליצו במשרד הבריאות על צירוף וויטמין A לתינוק, אך לאחרונה שונתה ההמלצה, מאחר ורופאי המשרד הגיעו למסקנה שתינוק מקבל באופן טבעי את כמות הוויטמין A הנדרשת לו. עם זאת, ישנם רופאים הסבורים כי גם תוספת וויטמין A עדיין חשובה לבריאות התינוק.

הכמות הנדרשת מתבטאת במתן 2 טיפות ביום בערך לתינוק עד גיל שנה. הרופאים מדגישים כי יש להיזהר ולדייק בכמות ולא להגזים, משום שגם עודפי ויטמינים עשויים להיות רעילים ולהזיק לתינוק. אך רצוי גם לוודא את המינון המדויק עם הרופא או האחות המטפלים.
ויטמין אישה הריון ילד טיפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד