י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
מסע ארוך

הדרך של אוקראינה ומולדובה להצטרף לאיחוד האירופי עוד ארוכה

למרות שמועמדות האיחוד האירופי לאוקראינה ומולדובה הוכתרה כהיסטורית, הדרך להצטרפות סופית לא תהיה קלה ומאד ארוכה | הנציבות האירופית המליצה לתת לאוקראינה מעמד של מועמדת ב-17 ביוני, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך: "הצעד הראשון בנתיב החברות באיחוד האירופי שבוודאי יקרב את הניצחון שלנו"

הדרך של אוקראינה ומולדובה להצטרף לאיחוד האירופי עוד ארוכה
בניין האיחוד האירופי צילום: Pixabay

מנהיגים מהאיחוד האירופי עמדו בתור כדי לברך על ההחלטה להעניק גם לאוקראינה וגם למולדובה מעמד של מועמדת לאיחוד האירופי בפסגה בבריסל בסוף השבוע, שנראתה בעיני רבים כמחזקת את הקמפיין של אוקראינה לגרש את הכוחות הרוסיים. התהליך עבר במהירות שיא. שתי המדינות הגישו את הצעותיהן לחברות באיחוד האירופי רק זמן קצר לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בסוף פברואר.

לאחר שהנציבות האירופית המליצה לתת לאוקראינה מעמד של מועמדת ב-17 ביוני, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך על "הצעד הראשון בנתיב החברות באיחוד האירופי שבוודאי יקרב את הניצחון שלנו".

נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה סיכם את ההשקפה הרווחת של האיחוד האירופי ביום שישי, ואמר לתאגיד השידור הגרמני DW שהאוקראינים נלחמים לא רק למען הריבונות שלהם אלא למען "הערכים והעקרונות שלנו, אז הם נלחמים למען אירופה". הפסגה באיחוד האירופי שנערכה ביום חמישי האחרון עוררה חיוכים מסביב - מלבד גיאורגיה, שבדומה לאוקראינה ומולדובה ביקשה חברות לאור המתקפה של רוסיה, אך הוצעה לה רק "פרספקטיבה אירופאית". הסיכוי למועמדות הושהה עד לרפורמות נוספות, כולל ניקוי של השפעת האוליגרכים בגאורגיה, גיאורגיה נתפסת כמדינה עם הרבה שחיתות, ואירופה דורשת שהמדינות החברות בה יתנו למערכת המשפט בכל מדינה עצמאות, ולחימה בשחיתות.

גאורגיה הבהירה בעבר שהיא רוצה להיכנס, תושבים רבים מילאו את רחובות הבירה טביליסי ב"מצעד למען אירופה" כדי להפגין את מחויבותם להצטרף לאיחוד האירופי. אבל זה תהליך שדורש בדרך כלל רפורמה כלכלית ופוליטית אינטנסיבית ולעתים קרובות כואבת, ויכול לקחת שנים - לפעמים אפילו יותר מעשור. מועמדות עצמה אינה ערובה לכניסה.

חמש מדינות נוספות, אלבניה, מונטנגרו, צפון מקדוניה, סרביה וטורקיה כבר מועמדות לאיחוד האירופי, כאשר רובן נמצאות במשא ומתן להצטרפות שנמצא בקיפאון. אוקראינה ומולדובה עשו הרבה רפורמות שהאיחוד האירופי דורש כדי לאשר הצטרפות, אך הדרך עדיין ארוכה, אך מבין כל המדינות שממתינות להצטרף, לשתיים אלו יש את הסיכוי הגבוה ביותר, אם כי כאמור מדובר בתהליך ארוך.

האיחוד האירופי מלחמת אוקראינה רוסיה מולדובה גאורגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד