ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
כמה עולה שביתת המורים?

פיצוץ במו"מ: המורים שוקלים להחזיר העיצומים

לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, הסתדרות המורים צפויה להודיע על המשך העיצומים | בכיר באוצר: "הדרישות של בן דויד מופרכות" | מחקר בנק ישראל מגלה כי השבתת מערכת החינוך גורמת לנזק של כ-2.6 מיליארד שקל

פיצוץ במו"מ: המורים שוקלים להחזיר העיצומים
כיתה/בית ספר צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אחרי התקדמות במגעים, פערים עלו היום (שני) במשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים בישיבה בין הצדדים - ואיום השביתה שוב על הפרק. גורמים המעורים בפרטים לא אופטימיים בנוגע לסיכויים להגיע לסיכום, וישנו חשש כבד לחידוש העיצומים במערכת החינוך כבר מחר. בהסתדרות המורים יתכנסו אחר הצהריים כדי להחליט בנושא. 

בהסתדרות דורשים ששכרו של מורה מתחיל יעמוד על 10,500 שקלים ואילו האוצר נוקב בסכום של 8,600 שקל. משרד החינוך קרוב לעמדת המורים, ודורש ששכרו של מורה מתחיל יעמוד על עשרת אלפים שקלים.

ביום חמישי הקפיאה הסתדרות המורים את העיצומים במערכת החינוך אחרי שבמשך מספר ימים שבתו מחוזות שונים ברחבי הארץ. בתחילה החלו הלימודים בשעתיים איחור ולאחר מכן הופסקו לחלוטין ליומיים. גורמים באוצר הסבירו אז שלשר האוצר אביגדור ליברמן אין אינטרס לסיים את הפרשה עד שהוא לא מסיים את עסקת החבילה הענקית עם ההסתדרות הכללית – עסקה שהיא הרבה יותר מסובכת ומורכבת.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, קבעה אתמול שלממשלת המעבר יש היתר לקיים משא ומתן עם הסתדרות המורים לצורך הגעה להסכם שכר חדש, כפוף למגבלות שחלות בתקופת בחירות.

בדיון ממושך עם היועמ"ש בנושא, טענו הממונה על השכר באוצר ונציגי האגף כי יש לאפשר להם לחתום על הסכם רחב שיכלול רפורמות בלוח החופשות ובשיטת התגמול של המורים, למרות תקופת הבחירות. מהצד השני, הממונה על התקציבים ואנשי האגף טענו שיש להמתין עם חתימת ההסכם עד להקמת ממשלה חדשה, שתגבש הסכם עם המורים כחלק מהעברת תקציב השנה הבאה.

כמה עולה למשק שביתת המורים?

מחקר בנק ישראל מגלה כי כל שבוע של השבתה של מערכת החינוך גורמת לנזק של כ-2.6 מיליארד שקל למשק בשל היעדרותם של ההורים ממקום העבודה. בישראל יש כ-400 אלף משקי בית בהם הורה מועסק נאלץ להישאר בבית על מנת להשגיח על ילדיו הקטנים בשל אי-קיומן של מסגרות לימודים בבתי הספר והגנים, המחקר בפורסם הבוקר ב'ישראל היום'.

לאור השיח המתגבר בנושא חינוך והמו"מ המתוקשר בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בבנק ישראל ריכזו מחקרים רלוונטיים שנעשו לאחרונה על ידי חטיבת המחקר.

בבנק ישראל מזהירים כי שיבוש הלימודים הנרחב עלול להשפיע על התלמידים בטווח הארוך, בפרט כתוצאה מירידה בכמות ובאיכות של ההון האנושי שיצברו במהלך חייהם. ערוץ ההשפעה העיקרי של שיבוש שגרת הלימודים על הישגי התלמידים הוא הפסד שעות לימוד.

מסקר שערך בנק ישראל בקרב הורים לתלמידים בגנים ובכיתות הנמוכות עולה האפשרות שמבנה חופשות התלמידים בישראל משפיע לרעה על פריון העבודה במשק: כמחצית מהמשיבים העידו כי החופשות משפיעות עליהם לרעה בעבוד.

יותר מ-15% דיווחו כי הם או בני זוגם לקחו את ילדיהם איתם לעבודה. 11%-15% דיווחו כי הם או בני זוגם נעדרו מעבודתם, מבלי שלקחו ימי חופשה.

כמחצית מהנשאלים תמכו בהצעה להגדיל את הסנכרון בין חופשות התלמידים לימי העבודה הנהוגים במשק באמצעות ביטול הלימודים בימי שישי והפיכת ימי חופשה קיימים במערכת החינוך לימי לימודים מן המניין. רק 15% מהנשאלים התנגדו להצעה.

בבנק ישראל מדגישים כי ליישום תכנית הסנכרון עשויה להיות השפעה חיובית על פריון העבודה: 31% מהמשיבים סבורים כי היא תשפיע עליהם לטובה בעבודה, ורק 8% מעריכים כי היא תשפיע עליהם לרעה.

שביתה בבתי ספר משא ומתן יפה בן דוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד