י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עימות הצללים נמשך

חוקר בכיר על מתקפת הסייבר באיראן: "משמעותית"

חוקר סייבר בכיר מסביר כי המתקפה על מפעל הפלדה בדרום איראן היא משמעותית יותר ממה שהורגלנו אליו. לדבריו, תקיפות מסוג זה יוחסו בעבר בעיקר למדינות ושירותי מודיעין זרים, אך קהילת המחקר הזהירה בשנה האחרונה שגם גורמים לא מדינתיים שמים את ידיהם על יכולות תקיפה מתקדמות שעשויות לאפשר תקיפות כאלה

חוקר בכיר על מתקפת הסייבר באיראן: "משמעותית"
תקיפת האקרים על אתרים בישראל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך לדיווחים על מתקפת סייבר במפעל הפלדה השני בגודלו באיראן, השייך למשמרות המהפכה, שקבוצת ההאקרים The Predatory Sparrow לקחה עליה אחריות עמרי וקסלר, חוקר בכיר במרכז הסייבר של אוניברסיטת ת"א, מסביר כי נראה שמדובר במתקפה משמעותית יותר שהתמקדה במערכות לבקרה תעשייתית.

לדבריו, למרות לקיחת האחריות, קשה ומוקדם לדעת מטעם מי פועלת קבוצת ההאקרים. לא מן הנמנע כי מדובר בקבוצות האקטיביסטים או מתנגדי משטר שפועלות באיראן ומחוצה לה. תקיפות רבות פחות משמעותיות יוחסו בעבר גם לארגון מוג'הידין א-חלק, ארגון המתנגד למשטר האייתוללות עוד מזמן המהפכה האסלאמית.

הפעם, נראה כי מדובר במתקפה משמעותית יותר, שהתמקדה במערכות לבקרה תעשייתית. מדובר במכונות תעשייתיות המחוברות למחשבים בשביל שליטה מרחוק. מתקפות אלו מחייבות היכרות טובה מאוד עם הארכיטקטורה של המפעל ולכן מחייבת יכולות מודיעיניות טובות - דבר שעשוי לרמוז דווקא על קשר מדינתי או על האקרים שמקבלים סיוע פנימי מצוות המפעלים.

תקיפות מסוג זה יוחסו בעבר בעיקר למדינות ושירותי מודיעין זרים, אך קהילת המחקר הזהירה בשנה האחרונה שגם גורמים לא מדינתיים שמים את ידיהם על יכולות תקיפה מתקדמות שעשויות לאפשר תקיפות כאלה. בכל אופן, לאיראן יש אויבים רבים וקשה לקבוע בשלב זה מי באמת עומד מאחורי זה.

חברת הפלדה Khuzestan 'ח'וזסטן', מהגדולות באיראן, השביתה את הפעילות "עד להודעה חדשה", תוך ציון בעיות טכניות לאחר מתקפת סייבר.

אמין אברהימי, ראש חברת הפלדה בבעלות המדינה, אמר כי מתקפת הסייבר האחרונה נעצרה לפני שהיא פגעה בקווי ייצור שישפיעו על שרשרת האספקה ​​והלקוחות. "למרבה המזל עם הזמן והמודעות, המתקפה לא הצליחה", אמר אברהימי. הוא ציין כי הוא מקווה שאתר האינטרנט של החברה ישוחזר והכל יחזור לקדמותו עד סוף היום. ערוץ החדשות המקומי ג'מארן דיווח כי המתקפה נכשלה מכיוון שהמפעל במקרה לא פעל באותה עת עקב הפסקת חשמל.

ישראל חשודה בשורה של פעולות חבלה נגד התעשייה האיראנית הקשורה לתוכנית הגרעין של המדינה, וההערכה הרווחת היא שהיא עומדת מאחורי מסע חיסולים של מדעני גרעין איראנים.

מתקפת סייבר איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד