י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חוזרים למו"מ

חשש בישראל: כל מה שצריך לדעת על שיחות הגרעין בקטאר

אם השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן יצליחו, הסכם גרעין משוחזר עלול להוביל להחזרת הנפט האיראני לשוק העולמי. ישראל חוששת מהסכם גרעין שיותיר בידי האיראנים את האפשרות לקדם פצצת אטום, ולא סומכת על הבטחות וחתימות איראניות

חשש בישראל: כל מה שצריך לדעת על שיחות הגרעין בקטאר
ארה"ב איראן ואירופה צילום: Pixabay

איראן וארה"ב צפויות להתחיל לנהל שיחות עקיפות בקטאר, כשהאיחוד האירופי יתווך בין השתיים. השיחות אמורות להתחיל היום, בתקווה לפתרון דיפלומטי לאחר שהשיחות הקודמות נתקעו במרץ. הנה מה שאתם צריכים לדעת על השיחות, שתוצאתן עשויה להשפיע על אזור המזרח התיכון ומעבר לכך.

השיחות נועדו להחזיר את הסכם הגרעין של איראן משנת 2015 עם מעצמות העולם - כולל סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה וארה"ב. ארה"ב נטשה באופן חד צדדי את ההסכם בשנת 2018 תחת הנשיא דונלד טראמפ, ולאחר מכן הטילה סנקציות מקיפות על איראן.

איראן הגיבה בקידום תוכנית הגרעין שלה, והיא עדיין טוענת שהיא למטרות שלום בלבד מדינות אחרות חוששות שאולי זה לא המקרה ושאיראן מנסה לבנות נשק גרעיני, ארגון המעקב על הגרעין העולמי, מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מודאג מחוסר שיתוף פעולה. וכך גם ישראל שחוששת מאד.

בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 לאחר שנים של משא ומתן קפדני, נקבע כי תוכנית הפעולה המשותפת של המערב, תשים גבולות על תוכנית הגרעין של איראן בתמורה להסרת הסנקציות הרב-צדדיות שהיו באותה תקופה. וזאת באמצעות מעקב 24 שעות ביממה של סבא"א, ההסכם קבע, שתוכנית הגרעין של איראן תהיה שלווה תוך שהיא מאפשרת לאיראן להעשיר אורניום עד 3.67 אחוזים. איראנים רבים קיוו אז שההסכם יסייע בחיזוק הכלכלה.

השיחות להחייאת העסקה החלו לראשונה באפריל 2021 בין איראן לסין, רוסיה, צרפת, בריטניה וגרמניה בווינה. ארה"ב השתתפה בעקיפין מכיוון שאיראן לא הסכימה לשבת איתה. לאחר מספר סבבים של שיחות רצופות, נראה היה כי המשא ומתן על סף הסכם במרץ, אך הוא מעולם לא יצא לפועל. מאז, איראן וארה"ב מחליפות מסרים, אך לא הצליחו להגיע להסכם.

עד כמה ארה"ב תלך בהסרת הסנקציות היא נקודת המחלוקת העיקרית בין השתיים, כולל מעמדו של חיל משמרות המהפכה האסלאמי, הוויכוח הוא אבן נגף גדולה בהתקדמות השיחות, כאשר ארה"ב לא מוכנה להסיר את הזרוע הצבאית מרשימת ארגוני הטרור הזרים. כך מדווח ערוץ אל ג'זירה.

איראן וארה"ב הסכימו להמשיך בשיחות לאחר שמנהל מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, נסע לטהראן מוקדם יותר השבוע. כל הצדדים מסכימים בפומבי שהסכם גרעין משוחזר הוא התוצאה הטובה ביותר שכן הוא יצמצם את המתיחות שעלולה לזלוג לסכסוך מזוין.

אם יצליח, זה גם יאותת על החזרה בקנה מידה מלא של הנפט האיראני לשווקים הבינלאומיים, דבר שמבוקש יותר ויותר בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.

קטאר נבחרה לארח את השיחות מכיוון שיש לה יחסים טובים גם עם איראן וגם עם ארה"ב. קטאר תמכה בעקביות בהחייאת ההסכם, ומעבירה מסרים בין טהראן לוושינגטון מאז השנה שעברה. קטאר לוקחת את התפקיד מעומאן השכנה, שאירחה את השיחות הסודיות והישירות בין איראן לארה"ב שהובילו לעסקה המקורית.

למרות שחזרה לשולחן המשא ומתן היא סימן לכך שדברים עשויים להתקדם, אין ערובה להצלחה. סוגיות הנוגעות לסנקציות נותרו לא פתורות, וישראל הזהירה מפני התחדשות ההסכם, ורוצה יותר לחץ על איראן במקום זאת. איראן אומרת שהיא רוצה להבטיח שהיא תהנה מהיתרונות כלכליים שהובטחו במסגרת ההסכם המקורי.

השעון מתקתק, מוקדם יותר החודש הורידה איראן 27 מצלמות של סבא"א, אם המצלמות לא יופעלו מחדש, לסוכנות יהיה קשה יותר לעקוב אחר פעילות באתרי הגרעין של איראן, מה שעלול לבטל את ההסכם. ישראל, המתנגדת הגדולה ביותר להסכם הגרעין, ממשיכה לאיים כי תנקוט פעולה כדי לוודא שאיראן לא תוכל לבנות פצצה גרעינית.

קטאר איראן הסכם הגרעין האיראני ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד