י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גזרה מפתיעה

רוסיה פותחת חזית כנגד פטנטים של מדינות רבות

המלחמה באוקראינה גוברת גם בהיבט הכלכלי. אחת ההתפתחויות המרכזיות הייתה ההחלטה של רוסיה על הפעלת 'רישיון כפייה', המאפשר למדינה להתעלם מההגנה על חלק מהפטנטים ולעשות שימוש בהמצאות, לצד החלטה שלא לפצות על שימוש בפטנטים בבעלות חברות ממדינות 'לא-ידידותיות'. קבוצת ארליך המנהלת את משרד עורכי הפטנטים המוביל בישראל, מסבירה כי כל עוד הלחימה והסנקציות ימשיכו ועתיד הקניין הרוחני ברוסיה נמצאה באי ודאות, גם חברות ומותגים ישראליים עלולים להיפגע • ההסבר המלא בפנים

רוסיה פותחת חזית כנגד פטנטים של מדינות רבות
ולדמיר פוטין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המלחמה באוקראינה, ואיתה ניתוק ההתנהלות הפיננסית והעסקית עם רוסיה, טרפו את הקלפים גם בכל הנוגע להגנה על קניין רוחני במדינות רבות, וחברות ומותגים רבים עשויים להיפגע כתוצאה מכך.

איך משפיע המצב הייחודי אליו רוסיה נדחקה על עולם הקניין הרוחני? התשובה כוללת מספר היבטים עגומים למדי, ובעיקר הרבה חוסר ודאות לגבי העתיד.

ההחלטה הנועזת של רוסיה: הפעלת 'רישיון בכפייה', ללא פיצוי כלל עבור חלק מהחברות 

עו"ד יהודה נויבואר, ראש מחלקת ליטיגצית קניין רוחני בארליך, נויבואר ומלצר, אומר כי "אחת ההתפתחויות שהסעירו את עולם הקניין הרוחני הוא ההחלטה של רוסיה במהלך חודש מרץ, לאחר יישום הסנקציות, על הפעלת 'רישיון כפייה' במדינה, ללא מתן פיצוי לחלק מבעלי הפטנטים".

'רישיון כפייה' הוא מנגנון חוקי הקיים בדין הרוסי, כמו גם במדינות אחרות, ביניהן ישראל, המאפשר למדינה להתעלם בנסיבות מסוימות מההגנה על פטנט, כאשר מדובר בפטנט העשוי להשפיע על הביטחון או בריאות הציבור. מנגנון זה מאפשר למדינה להתיר שימוש באמצאות המוגנות בפטנט ובכך למעשה להפר אותו, אך מפצה את בעל הפטנט על ידי תשלום תמלוגים בשיעור שמהווה פיצוי סביר על השימוש הפטנט.

"כחלק מהמאבק בקורונה, למשל, הפעילו ברוסיה את הסעיף בנוגע להגנה על החיסונים", אומר עו"ד נויבואר. מעניין לציין כי גם בישראל הפעילו את הסעיף סביב אותו נושא, כאשר המדינה אישרה להשתמש בתחליף גנרי לתרופה מוגנת פטנט של חברת AbbVie, לאחר שהתברר כי החברה לא תוכל לספק את המלאי הנדרש בישראל לצורך טיפול בקורונה. בסופו של דבר לא נעשה שימוש בפועל של הסעיף.


עו"ד יהודה נויבואר, ראש מחלקת ליטיגצית קניין רוחני בארליך (ניר סלקמן)

"ההחלטה ברוסיה הייתה שאם הפטנט המופר שייך לחברה המגיעה מאחת המדינות המוגדרות מדינות לא-ידידותיות, כלומר המדינות שמטילות סנקציות על רוסיה: האיחוד האירופי, ארה"ב, אנגליה, יפן, קוריאה ועוד- שיעור התמלוגים שישולם לה בגין רישיון בכפייה יעמוד על 0%", אומר עו"ד נויבואר. "המשמעות היא שבמקרים בהם הפטנטים נוגעים לביטחון ולבריאות קיימת במקרים רבים התעלמות מוחלטת מהקניין הרוחני ורוסיה יכולה לעשות מה שהיא רוצה".

בישראל, נכון לעכשיו, אין החלטה על ניתוק הקשרים עם הרוסים גם בכל הנוגע לזכויות הקניין הרוחני. העמיתים הרוסים משתדלים ככל יכולתם לשדר "עסקים כרגיל", אומר עו"ד נויבואר. "לפחות פורמאלית, רוסיה עדיין חלק מהאמנות הבינלאומיות בתחום, היא לא פרשה או הוחרגה מהן ועדיין מחויבת לזכויות קניין רוחני, עם חריג מסוים הנוגע לנושאים מצומצמים" חברות ישראליות חופשיות לפעול בנושא, על פי ראות עיניהן, ומומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני לפני נקיטת צעדים כאלו או אחרים.

לדברי עו"ד נויבואר, "חדשות כאלו מתחילות לעורר שאלות בנוגע להתנהלות בעתיד הקרוב בתחום. עבור חברות שרוצות לחדש פטנטים או סימני מסחר שהתוקף שלהם עומד לפקוע – האם יש טעם לחדש, או שבמילא אין להן זכויות? ואיך מעבירים את התשלום על החידוש, אם כל הקשרים הפיננסיים מול רוסיה נותקו? ההתפתחויות והמצב הנוכחי מקשים מאוד על ההתנהלות ולא ברור מה צופן העתיד".

בכל הנוגע להשפעה על הפעילות הכלכלית באופן כללי, אומר עו"ד נויבואר כי "ישנן חברות בינלאומיות ומשרדי עורכי דין שפעילים ברוסיה ושהסניף המקומי שלהן במדינה התנתק מחברת האם או כמעט הפסיק לעבוד. להמשך המלחמה והסנקציות תהיה השפעה נרחבת על חברות מכל העולם. משך המלחמה ייקבע את ההשלכות לטווח ארוך. בתחילת הדרך היו אנשים שהתייחסו להחלטה על רישיון כפייה ללא פיצוי בתור סוף עידן הקניין הרוחני ברוסיה, בעוד שאחרים סברו שזו הפגנת שרירים ולא יותר, עכשיו כבר ברור שככל שהמלחמה נמשכת, ההשפעה שלה על עולם הקניין הרוחני גדולה יותר והשלכותיה עוד ידוברו".

יש לכם פטנט בפיתוח? צרו עמנו קשר. עם ארליך & פנסטר הרעיונות שלכם מוגנים ומוערכים, אתם יכולים להיות בטוחים.

ארליך פטנטים קניין רוחני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד