ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
התפתחות במגעים

חמאס הסכים לאפשר כניסת אזרח ישראלי

בישראל עודכנו כי חמאס הסכים עקרונית לאפשר כניסת גורם אזרחי ישראלי לעזה, בניסיון להניע מגעים לעסקה. זה כמה שנים מנסים סאמי עובייד, פעיל ציבורי בולט בעזה, ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים הנעדרים. יוזמה שבמסגרתה מרשק עצמו, נוסף על נציג ממשפחת השבויים והנעדרים ייכנס לרצועה כדי לדון בנושא

חמאס הסכים לאפשר כניסת אזרח ישראלי
הישאם א-סייד צילום: צילום מסך

סאמי עובייד, פעיל ציבורי בעזה ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, פועלים לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים וקיבלו אישור כניסה לרצועה, כך מדווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

זה כמה שנים מנסים סאמי עובייד, פעיל ציבורי בולט בעזה, ויואל מרשק, איש התנועה הקיבוצית, לקדם יוזמה אזרחית להנעת פתרון לסוגיית השבויים הנעדרים. יוזמה שבמסגרתה מרשק עצמו, נוסף על נציג ממשפחת השבויים והנעדרים ייכנס לרצועה כדי לדון בנושא.

מ-2018 בחמאס דחו את היוזמה הזאת, אבל בתחילת השנה הנוכחית פנה סאמי עובייד למשרד הפנים בעזה בנושא וקיבל, לראשונה, אינדיקציות חיוביות מחמאס. מרשק ונציג של משפחת השבויים והנעדרים נדרשו להעביר לחמאס פריט מסויים שהעיד על הנכונות שלהם להיכנס לרצועת עזה והם עשו זאת.

היום בישראל עודכנו כי חמאס הסכים עקרונית לאפשר כניסת גורם אזרחי ישראלי לעזה בניסיון להניע מגעים לעסקה. כך על פי הפרסום בתוכנית "בחצי היום" ברשת ב'.

בחמאס נתנו אור ירוק ומרשק ביקש התחייבות בכתב שיערבו לו, אך בחמאס הסכימו רק לתת מילתם בנושא. בינתיים בשל סיבות טכניות, רק מרשק נותר בתמונת היוזמה הזאת, ללא הנציג מאחת ממשפחות השבויים והנעדרים.

בחודש וחצי האחרון מרשק נפגש עם אישיות ביטחונית בכירה בישראל ועדכן אותו בנושא היוזמה וההסכמה העקרונית של חמאס. הוא ביקש לתת לו להיכנס לרצועה, כדי לקדם את הנושא. אותה אישיות ביטחונית בכירה אמרה לו שהנושא ייבדק. עד היום לא התקבלה תשובה בנושא.

עזרא סער, לשעבר איש הקשר של שב"כ מול מצרים, אמר היום כי חמאס הוריד את המחיר בתמורה לשחרורו של הישאם א-סייד  גם תקשורתית וגם בשיחות אינטימיות. בריאיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליבמן ב'כאן רשת ב'' אמר סער כי הצהרה תקשורתית היא לא כמו מה שמגיעים אליו בסוף לשיחות, אבל לדבריו, יש משמעות לכך שחמאס שם את תג המחיר הזה על השולחן וצריך לשים לב לכך. 

"צריך מאוד להיזהר, המניפולציות של הארגון הזה, צריך לקחת אותן בעירבון מוגבל מאוד. קצת הופתעתי מהדרך שבה זה נעשה זה מעיד קצת על השיטה שבה חמאס חושב שעכשיו אפשר להפעיל מניפולציות על הציבור הישראלי ועל ישראל", אמר סער. לדבריו, הסיפור של להעביר תמונות ללא תמורה זה משהו חריג מקומותינו. "אנחנו לא מכירים את זה מהעבר. סביר להניח שזה מעיד על מצוקה או איתות של חמאס שהוא רוצה להתקדם עם הסוגיה הזו. חמאס רוצה להראות הישגים ואין תועלת מלהחזיק אזרח שלא מפיקים שום דבר מהשבי שלו. שבויים זה אחת השיטות לממש מטרה של טרור, ואם לא מצליחים, אז למה עשית את כל המהלך ולאן זה מוביל?".

יממה אחר ההודעה החריגה של חמאס כי חלה הידרדרות רפואית במצבו של אחד מהשבויים ברצועת עזה, פרסם הארגון אתמול תיעוד של אחד הישראלים המוחזקים בעזה, הישאם א-סייד, כשהוא שכוב במיטה ומחובר לבלון חמצן. כדי לאמת את העובדה שמדובר בתיעוד עדכני, אנשי חמאס צילמו את א-סייד, כשברקע נראית טלוויזיה ובה משודר כינוס בקטר שנערך בימים האחרונים".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה אתמול אחר הצהריים (שלישי) תיעוד של הישאם א־סייד, ישראלי המוחזק ברצועת עזה בשנת 2015. בתיעוד נראה א־סייד כשהוא שוכב על מיטה ומחובר למסכת חמצן.

ראש הממשלה בנט פרסם הודעה חריפה בעקבות פרסום הסרטון: "חמאס מחזיק בשני אזרחים פגועי נפש, חולים וסובלים, וזאת בניגוד לכל החוקים והדין הבינלאומי". בנט ציין כי "הפצת סרטון של אדם חולה זה מעשה מתועב ונואש. מדינת ישראל רואה בחמאס אחראי למצבם הבריאותי של האזרחים השבויים.

"בנוסף", מזכיר רה"מ, "חמאס מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל, גם זאת בניגוד לדין הבינלאומי. הישאם א-סייד איננו חייל, אלא אזרח ישראלי פגוע נפש שחצה את הגבול לרצועת עזה מספר פעמים קודם לכן. חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה. פעולות חמאס מהוות הוכחה כי מדובר בארגון טרור ציני ונפשע. מדינת ישראל תמשיך במאמציה להשבת השבויים והנעדרים כל העת באחריות ונחישות".

הישאם שעבאן א־סייד, הוא צעיר בדואי תושב היישוב חורה החולה בסכיזופרניה. בשנת 2015 חצה הישאם את גדר המערכת ומאז הוא מוחזק בידי חמאס.

נזכיר כי לשכת ראש הממשלה הגיבה אתמול להודעת חמאס, ולפיה חלה הידרדרות פתאומית במצבו של אחד הישראלים. "חמאס מוכיח גם הערב שהוא ארגון טרור ציני ונפשע, שמחזיק אזרחים פגועי נפש בניגוד לכל האמנות והחוקים הבינלאומיים, כמו גם את גופות חללי צה"ל", נאמר בהודעה מטעם ראש הממשלה נפתלי בנט.

בלשכת ראש הממשלה הוסיפו: "חמאס הוא זה שאחראי למצבם של האזרחים השבויים. מדינת ישראל תמשיך במאמציה, בתיווך מצרים, להשבת השבויים והנעדרים, באחריות ובנחישות".

מצרים חמאס עזה עסקת שבויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד