י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
רוחות מלחמה

חשש במדינות הבלטיות: דורשות עשרות אלפי חיילים

המדינות הבלטיות דורשות 50,000 חיילי נאט"ו כדי לעצור את פוטין שיכול להקיף את ליטא, אסטוניה ולטביה במתקפת בזק. הן חוששות שפוטין יתקוף אותן בפעם הבאה אחרי שיסיים עם אוקראינה. רוסיה כבר מאיימת על ליטא לאחר שניתקה את קווי האספקה ​​לקלינינגרד

מלחמה באוקראינה: אילוסטרציה
מלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: צבא אוקראינה

עם תחילת פסגת נאט"ו, המנהיגים במדינות הבלטיות יפעלו לנביא עשרות אלפי חיילים נוספים כדי להגן על האגף המזרחי של אירופה. השיחות מתקיימות בספרד, והמדינות טוענות כי הן חוששות להיות הבאות בתור ברשימת התקיפות של פוטין אחרי אוקראינה. אסטוניה, לטביה וליטא רוצות כי 50,000 חיילים יוצבו לצמיתות ברחבי מדינותיהן כדי להתמודד עם פלישה רוסית בקנה מידה מלא, במקום כוח "טריפ" (wir)" בן 4,000 חיילים שנמצא כעת במקום.

זה בא על רקע החשש שפוטין עלול להורות למפקדיו לתפוס "מסדרון יבשתי" בין המובלעת האירופית של קלינינגרד ובלארוס ברוסיה ולנתק את המדינות הבלטיות, בריטניה, שיש לה כבר 1,650 חיילים המוצבים באסטוניה, צפויה לתרום לכוח הזה, שיגיע ל-300,000 חיילים שלדברי ראש נאט"ו, ינס סטולטנברג, יוצבו ב'כוננות גבוהה' בתחילת השבוע.

מנהיגי נאט"ו נפגשים בזמן מכריע עבור חברי הברית, שמתאמצים להגיב לפלישה של רוסיה לאוקראינה. אוקראינה אינה חלק מהברית, אך היא מוקפת בחברות ומדינות נאט"ו רבות שסיפקו לה נשק כדי לעכב את התקדמותה של רוסיה.

זה גרם לרוסיה באמצעות רשתות התעמולה הממלכתיות להזהיר מפני מלחמה 'דה-פקטו' עם נאט"ו, שלטענתה עלולה להתפתח למלחמת עולם שלישית גרעינית.

פולין, שחולקת גבול יבשתי ארוך עם אוקראינה, תוגברה בכוחות נאט"ו וקנתה במהירות נשק אמריקאי בחודשים האחרונים כדי לנסות ולהרתיע את רוסיה מתקיפה. המדינות הבלטיות מגבירות כעת גם את הקריאות לתגבורת כדי להדוף כל איום של התקפה.

קילליק סילאסט-אלינג, ראש יחסי נאט"ו במשרד החוץ של אסטוניה, אמר ל'אינדיפנדנט'. "אנו זקוקים לעמדה חדשה וחזקה יותר שתחזק משמעותית את ההרתעה וההגנה של האגף המזרחי, עלינו להסתכל על מה שפוטין אומר במטרותיו האסטרטגיות כולל אזכור ברית המועצות לשעבר, כשכנים ישירים אנחנו לא יכולים פשוט להתעלם מהאמירות האלה. אנחנו קטנים, אנחנו ממוקמים רחוק בצפון מזרח ליד רוסיה. אין לנו לאן לסגת, אין לנו לאן ללכת. לכן צריך שיהיה לנו כמה שיותר חיילים במקום".

החששות גברו בשבוע שעבר, כאשר ליטא אחת המדינות הבלטיות, עצרה סחורות מלעבור על פני שטחה, בהתאם לסנקציות האיחוד האירופי. הנתיב הליטאי היה קו אספקה ​​מרכזי בין בלארוס, בעלת ברית קרובה של רוסיה, לבין קלינינגרד, מובלעת של שטח רוסי בים הבלטי.

השטח מקשר בין בלארוס לקלינינגרד, ועובר בשטחן של ליטא ופולין שהן מדינות חברות נאט"ו. הן חוששות שפוטין עלול לפתוח במתקפת בזק כדי לכבוש את השטח, לפתוח מחדש את קווי האספקה ​​של קלינינגרד, תוך ניתוק המדינות הבלטיות מיבשת אירופה ולהקשות בהרבה על התגבור.

זאת הסיבה שהן מפעילות שתדלנות אצל נאט"ו כדי להעביר מספיק כוחות לאזור כדי לעכב פלישה רוסית אם תתרחש, במקום לחכות עד שמתקפה כבר תתבצע כדי לפרוס את החיילים.

כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר השנה, לנאט"ו היו כ-3,700 חיילים המוצבים ברחבי אסטוניה, ליטא ולטביה, למרות שהכוח קטן מכדי להביס את רוסיה בלחימה, מטרתו היא לעכב פלישה כדי שכוחות גדולים בהרבה, כמו 300,000 חיילי הכוננות הגבוהה יוכלו להגיע לקרב.

אבל המנהיגים הבלטיים חוששים שהתגבורת תגיע מאוחר מדי, לאחר שמדינותיהם יבלעו על ידי רוסיה, ויותירו את הברית עם ההחלטה הקשה לנסות לשחרר אותם, או לקבל את הסטטוס קוו החדש.

מלחמת אוקראינה רוסיה נאט''ו ליטא בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד