י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ר' איצ'ה דוצ'ה איננו

בנו בכורו של הגר"ח: הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל

הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל (רבי איצ'ה דוצ'ה) בנו הבכור של הגר"ח גריינמן זצ"ל הלך לעולמו והוא בן 77. זכה ומרן החזון איש שימש אצלו כסנדק בברית ואף נסע במיוחד לשם כך לירושלים. 'בחדרי חרדים' עם קווים ראשונים לדמותו של בעל ה'הישג יד'

בנו בכורו של הגר"ח: הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל
הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל צילום: ארכיון בחדרי

ברוך דיין האמת: מבית החולים שיבא בתל השומר מגיעה הידיעה המרה על הסתלקותו לפנות בוקר של הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל בנו בכורו של הגאון רבי חיים זצ"ל בעל ה'חידושים וביאורים' שזכה שמרן בעל ה'חזון איש' ישמש סנדק בבריתו.

בימים האחרונים הידרדר מצבו הבריאותי לאחר שאושפז במצב קשה, רבים נשאו תפילות לרפואתו ומצבו ידע עליות ומורדות עד שלפנות בוקר השיב רבי יצחק דוד את נשמתו ליוצרה בגיל 77.

הגרי"ד זצ"ל נולד בכ"ח טבת תש"ו כבן בכור לאביו הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל עוד בימי מגוריו בשכונת כרם בירושלים. ולאמו הרבנית הצדקנית מרת חנה דבורה גריינמן ע"ה, בתו של הגאון רבי ישראל שלום לוריא זצ"ל, ששימש כר"מ ומשגיח בישיבת תורת חיים ומו"צ ב'העדה החרדית'.

כבכור בניו של רבי חיים, זכה והחזון איש עצמו שימש כסנדק לבנו. הברית התקיימה בירושלים בה התגורר רבי חיים אחרי נישואיו, ומרן ה'חזון איש' זצ"ל עלה במיוחד. הייתה זו הפעם היחידה שהחזון איש נסע לירושלים כדי לשמש כסנדק כשלאחר מכן ביקר אצל הרב מבריסק.

כמו רבים מבני הגר"ח, גם לבכור ילדיו הוענק כינוי חיבה ששימש אותו גם בשנותיו הבוגרות - איצ'ה דוצ'ה. הסיבה לכינויים החריגים הללו הייתה משום שרבי חיים שהעניק לילדיו שמות על שם אבותיו ורבותיו העדיף שלא להוציא מפיו את השמות הללו מפני הכבוד, ולקרוא לילדיו בשמות חיבה.

בילדותו למד בחברותא רבות בשנים עם הגאון רבי אברהם רייסנר זצ"ל, ובצעירותו למד בישיבת תפארת ציון ואח"כ בישיבת סלבודקה, והיה מקורב מאד לתלמידי החזו"א, בהיותו חברותא של יבדלחט"א הגאון רבי יודל בויאר על כל מסכת שבת בעיון, ועם הגר"א איברהמס זצ"ל שאיתו למד מסכתות מסדר קדשים.

יגע בתורה כל ימיו והיא הייתה משוש חייו, מלבד היותו עמל יומם ולילה בשקיעות עצומה, חיבר וכתב על מסכתות הש"ס את חידושיו בחיבור הנקרא 'השג יד' עם עשרות כרכים על הש"ס מברכות ועד עוקצין, נשים נזיקין וקדשים וטהרות.

מלבד גדלותו והקף ידיעותיו בכל מכמני התורה, היה מייעץ רבות בענייני רפואה כשגדולי הרופאים היו בקשר רצוף עמו, ורבים נעזרו מקשריו עם טובי המנתחים והרופאים.

לפני כעשור עבר אירוע מוחי אך המשיך בסדר יומו בעבודת השם ובעמל התורה, מתוך יסורים קשים מאד שסבל בכל גופו, כשבכל העת מקבל עליו את היסרים באהבה ועמל בתורה מתוך היסורים.

עם אביו הגדול, הגר"ח גריינמן זצ"ל

שנה אחרי פטירתו של רבי חיים בשנת תשע"ו נפטר בנו הג"ר ישראל גריינמן זצ"ל מהמחלה, ויום לפני פטירת בנו ביקר אותו בבית חולים, ואמר לבנו שוב ושוב "יסורים איז אגוטא זאך".

רבי יצחק דוד עצמו שלקה באירוע מוחי נחלש מאוד בשנים האחרונות, אך מוחו ופיו ממשיכים לעסוק תמיד בדברי תורה ללא הרף. למרות שהתקשה בהליכה לא וויתר על לימוד ותפילה. גם ברגעים הכי קשים היה שקוע בסוגיא שלמד.

לפני כעשור הקים בהוראת אביו הגר"ח זצ"ל מנין לימים נוראים בשכונת  נאות יוסף, שם התפללו רבים מבני הקהילה כשלפני התיבה ניגש הגר"מ בויאר ועוד.

סייע רבות למרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל להוצאת ספריו, ומרן שר התורה היה שולח לו כל ספר שהו"ל עם הקדשה אישית.

היה מסייע רבות להחזיק עמלי תורה, וגם כשיכולותיו לא עמדו לו, ניסה בכל דרך לחזק את האברכים העמלים באומרו שעליהם העולם עומד.

בתקופה האחרונה נחלש ביותר, אך שום דבר לא מנע ממנו לכתוב את חיבוריו גם ברגעים הקשים, כשרק לאחרונה התחיל לכתוב בעיון על סדר המשנה ברורה, וכשיבדלחט"א ראש ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו קיבל את החידושים שכתב בשנה האחרונה, ביקש להניח אותם על שולחנו שיוכל לעיין בהם.

זכה שנתקיימו בו מ"ח קנייני התורה, כשבכל אחד מהם היה מיוחד מאד.

לפני כחודש יצא מביתו למסור שיעור בבית בנו למשפחתו ולתלמידיו, ואף אמר להם שהשיעור הבא יהיה במסכת מנחות, אך מאז כשלושה שבועות שנחלש מאד, וכשפונה לביה"ח התגלה זיהום חמור בגופו, עד שלדאבון לב משפחתו וכל בית ישראל, שבק חיים לכל חי.

הותיר אחריו את רעייתו הרבנית שתחי' לבית וולמן, ומשפחה מפוארת דורות ע"ג דורות של תלמידי חכמים יראים ושלמים, ראשי ישיבות וראשי כוללים, כולם הולכים בדרכו וממשיכים במורשתו.

מסע הלוויה היום (שישי, ערב שבת קודש, פרשת חקת) בשעה 11:00 בבוקר מבית המדרש הגדול ברחוב חידושי הרי"ם 2 בבני ברק לבית החיים שומרי שבת זכרון מאיר שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הרב חיים גריינמן ישראל גריינמן חידושים וביאורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד