ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
סכנת פיטורין וגירוש

רוסיה מאלצת מורים באוקראינה להתחייב לתוכנית הלימודים הרוסית

מורים בשטחים הכבושים שבהם שולטים הרוסים, עלולים לאבד מקומות עבודה ולהסתכן בנקמות אחרות אם לא יכריזו על נכונות לציית לרוסים. "תוכנית הלימודים במתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה וכימיה ברוסיה אינה נושאת תעמולה, אז הם נשארים כמו שהם, לפחות לעת עתה"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pexels

רוסיה דורשת ממורים אוקראינים בשטחים הכבושים לחתום על מסמך תוך שבועות המאשר את נכונותם לעבור ללמד את תוכנית הלימודים בבית הספר הרוסי. המהלך מעמיד רבים מהם במצב קשה. אם לא יחתמו, הם יאבדו את מקום עבודתם ויעמדו בסכנת נקמה מצד הכוחות הרוסיים. אם יחתמו, קיים סיכון להאשמות מצד הרשויות האוקראיניות, הרואות בהוראת תוכנית הלימודים הרוסית סוג של שיתוף פעולה עם האויב.

על פי הדיווח ב'גארדיאן', מורים בחלקים הכבושים הרוסים בדרום מזרח אוקראינה, שלא ניתן לחשוף את זהותם, מטעמי בטיחות, אמרו שבסביבות אמצע יוני הרשויות המקומיות החדשות שמונו אמרו להם שיש להן עד 21 ביולי לחתום על מסמך המאשר את נכונותם לקבל את תוכנית הלימודים בבית הספר הרוסי או להתפטר, כאשר רבים מהם מאוימים בפינוי מבתיהם.

שר החינוך הרוסי, סרגיי קרבצוב, הודיע ​​ביוני כי עם תחילת שנת הלימודים החדשה בספטמבר, כל בתי הספר בשטחי הכיבוש הרוסי של אוקראינה אמורים לעבוד על פי הסטנדרטים הרוסיים. "נעשה כמיטב יכולתנו לפתוח בתי ספר ב-1 בספטמבר כדי שהם יהיו מוכנים ככל האפשר לתפקד על פי הסטנדרטים הרוסיים", אמר בקרבצוב. "תתבצע אינטגרציה. אנחנו כבר עושים כמה צעדים בכיוון הזה, הכשרת מורים ואספקת ספרי לימוד".

מורה אחד המתגורר בכפר באזור הכבוש של חארקוב אמר: "כרגע, רק מורים להיסטוריה, גיאוגרפיה ושפה, וזה רק בבתי ספר יסודיים, הם אלו שהתבקשו לחתום על המסמך, תוכנית הלימודים במתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה וכימיה ברוסיה אינה נושאת תעמולה, אז הם נשארים כמו שהם, לפחות לעת עתה", הוסיף.

בהוראת הרוסים, יצירות של רוב הסופרים האוקראינים עלולות להיעלם, בעוד שתוכנית הלימודים בהיסטוריה הרוסית הפכה לפוליטית יותר בשנים האחרונות, במיוחד על הנרטיב הרוסי של הניצחון הסובייטי במלחמת העולם השנייה, ובלי הרבה מקום לחשיבה ביקורתית על דיכוי בתקופה הסובייטית או על העבר הקיסרי של רוסיה.

המורים שכן חותמים מסתכנים בתביעה בגין עזרה לאויב אם השטחים הכבושים יחזרו לשליטת אוקראינה. משרד החינוך והמדע האוקראיני רואה בהוראה הזאת סוג של שיתוף פעולה, והחוק הפלילי של אוקראינה תוקן לאחרונה בפסקה הקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר על "תעמולה במוסדות חינוך עם המטרה לסייע לצבא הרוסי".

אבל רבים סבורים שהתובעים צריכים להיות סלחניים במקרים מסוימים. "עלינו לעשות הבחנה ברורה מאוד אם האדם נאלץ לעבוד תחת לחץ או אפילו סכנת חיים, או האם הוא שיתף פעולה מרצונו, או שזו הייתה בכלל יוזמתו לשתף פעולה", אמר סרגיי גורבצ'וב, שר החינוך של אוקראינה, ל'גארדיאן'.

"יש לנו כמות גדולה של פניות של מורים בשטחים הכבושים", אמר גורבצ'וב. "מאיימים עליהם שיפנו אותם מבתיהם, מאיימים עליהם במעצר וברדיפה. למשל, היום למדתי שהרוסים אוספים נתונים על אנשים בין אם הם משתפים פעולה או לא משתפים פעולה עם הכובשים, אם לא, הם עלולים לאבד את מקום המגורים שלהם, ויכולים להיאלץ לעזוב".

בית ספר מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד