י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מכחיש שואה

שגריר אוקראינה בגרמניה טען: לא רצחנו יהודים

משרד החוץ של פולין גינה את דברי שגריר אוקראינה בגרמניה שהכחיש כי המנהיג הלאומני האוקראיני סטפן בנדרה היה אחראי לרצח ההמוני של פולנים ויהודים, וכן ביקש להצדיק את שיתוף הפעולה שלו עם גרמניה הנאצית. "אין ראיות לכך שהבנדרים רצחו מאות אלפי יהודים", טען השגריר

שגריר אוקראינה בגרמניה טען: לא רצחנו יהודים
השגריר אנדריי מלניק טען בראיון לערוץ גרמני צילום: צילום מסך

מתיחות סביב מה שהיה זה זמן רב נושא רגיש ביחסי פולין-אוקראינה: לאחר ששגריר אוקראינה בפולין, אנדריי מלניק, אמר כי סטפן בנדרה, לאומן אוקראיני נאצי, לא רצח יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה, משרד החוץ של אוקראינה התנער מדבריו ואמר כי הם רק "דעתו שלו".

הדברים נאמרו בראיון בתוכנית Jung & Naiv בגרמניה. השגריר נשאל על ידי המארח טילו יונג על סטפן בנדרה, מנהיג ארגון הלאומנים האוקראינים (OUN), שביצע מעשי טבח וטיהור אתני של פולנים ויהודים. יונג שאל את מלניק כיצד ניתן להתייחס לדמות האחראית לרצח המוני כגיבור כיום באוקראינה. השגריר השיב וטען כי "בנדרה לא היה רוצח המונים של יהודים ופולנים". הוא אמר כי טענות אלו הן חלק מ"הנרטיב הרוסי".

יונג ציטט אז עלון תעמולה חתום על ידי בנדרה הקורא ל"מחיקה" של רוסים, פולנים, הונגרים ויהודים. מלניק השיב כי הוא "לא חוזר בו, זו ההחלטה שלי, גם אם אולי אתה לא מבין אותה".

השגריר מכחיש השואה בראיון לתקשורת הגרמנית

"אין ראיות לכך שהבנדרים רצחו מאות אלפי יהודים", טען מלניק. בנוגע לרצח הפולנים, הוא טען כי "היו גם מעשי טבח של פולנים נגד אוקראינה, זאת הייתה מלחמה". הוא גם אמר כי אוקראינים אתניים נרדפו בפולין שבין המלחמות "באופן שקשה לדמיין" וכי עבור האוקראינים פולין הייתה אויב באותה צורה כמו ברית המועצות וגרמניה הנאצית.

בסוגיית שיתוף הפעולה של בנדרה עם גרמניה הנאצית, ציין השגריר כי ישנם "משתפי פעולה בכל רחבי אירופה, בצרפת, בלגיה, בכל מדינה". בנדרה פשוט השתמש בסכסוך בין גרמניה הנאצית לברית המועצות כדי להשיג עצמאות לאוקראינה, הוא טען. דבריו של מלניק גררו במהירות גינויים. בפוסט ששיתף הפסנתרן איגור לויט, שנולד למשפחה יהודית ברוסיה אך חי בגרמניה מילדותו - כינה את הדברים "הכחשת היסטוריה מבישה".

שר החוץ הפולני לשעבר, ויטולד ואשצ'יקובסקי, שכיום חבר פרלמנט מטעם מפלגת השלטון החוק והצדק (PiS), מתח ביקורת על דברי השגריר כ"תודה מוזרה על מועמדותה של פולין בתמיכת אוקראינה לאיחוד האירופי, המארח מיליוני פליטים אוקראינים ותורם כמויות גדולות של נשק לאוקראינה".

שר החוץ של פולין, זביגנייב ראו, אמר כי שוחח עם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה על "הצהרותיו הכוזבות" של מלניק. הוא הודה לקולבה על "התערבותו הציבורית המהירה בעניין זה". בנוסף יש התייחסות ממשרד החוץ האוקראיני, בה נאמר כי הערותיו של השגריר הן "דעתו שלו ואינן משקפות את עמדת משרד החוץ של אוקראינה".

המשרד הודה לפולין על "התמיכה חסרת התקדים שלה במאבק נגד התוקפנות הרוסית", והוסיף כי "אין נושאים שמפלגים אותנו מכיוון שגם קייב וגם ורשה חולקות הבנה מלאה של הצורך לשמור על אחדות מול אתגרים משותפים".

משגרירות ישראל בברלין נמסר בתגובה לדבריו של שגריר אוקראינה אנדריי מלניק: "ההצהרה של השגריר האוקראיני היא עיוות של העובדות ההיסטוריות, מזלזלת בשואה ומהווה עלבון למי שנרצח על ידי בנדרה ואנשיו. הצהרות השגריר לא רק מערערות את הערכים שכולנו מוקירים ומאמינים בהם, אלא גם מערערות את המאבק האמיץ של העם האוקראיני, לחיות על פי ערכים דמוקרטיים ושלום".

מלחמת אוקראינה רוסיה הכחשת שואה גרמניה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד