י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
רובם עזבו

בג"ץ ביטל את מכסת הפליטים מאוקראינה שקבעה שקד

בג"ץ קיבל הבוקר את העתיקה נגד השרה איילת שקד ומבטל את מתווה הפליטים מאוקראינה. השופטים הסירו את מכסת 5,000 הפליטים שהתירה שקד להכניס לארץ, על פי הנתונים שהציגו השופטים 4,409 פליטים מאלו שנכנסו כבר עזבו את המדינה

בג"ץ ביטל את מכסת הפליטים מאוקראינה שקבעה שקד
פליטים מאוקראינה צילום: Bea Bar Kallosh/Flash90

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את העתירה נגד ביטול הפטור מאשרת כניסה לאזרחי אוקראינה בזמן המלחמה עם רוסיה. הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות קבע כי ההסכם בין המדינות, המאפשר שהות של שלושה חודשים ללא היתר מראש, חל גם על מי שנמלטו מארצם בשל הלחימה.

בהתאם לצו הכניסה לישראל, אזרחים אוקראינים פטורים מוויזה לצורך ביקור בארץ לתקופה של עד שלושה חודשים. עקב המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, קבעה שרת הפנים איילת שקד מתווה כניסה לאזרחים אוקראינים לפיו נקבעה מכסה של 5,000 אזרחים שיורשו להיכנס לישראל. אלא שבעתירה שהוגשה לבג"ץ, בתמיכת שגרירות אוקראינה, נטען כי המתווה של שקד סותר את צו הכניסה למדינה.

השופטים קבעו כי הממשלה תוכל להכריע אילו אזרחים אוקראינים יוכלו להיכנס לישראל ולסרב על בסיס החלטה אישית, אך דחו את המתווה שהנהיג משרד הפנים לאחר פרוץ המלחמה בפברואר האחרון.

שלושת שופטי בג"ץ, הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית דחו פה אחד את טענת המדינה. לטענתם, העובדה כי 4,409 מאזרחי אוקראינה שנכנסו לישראל עזבו את המדינה, סותר את הנחת היסוד לפיה אזרחי אוקראינה שייכנסו לארץ לא יצאו ממנה בחלוף שלושה חודשים. בית המשפט אף קבע כי הסעיף המקנה פטור מאשרה הוא כללי וגורף, ואינו כולל סייג כלשהו שנוגע לתכלית הביקור, או להבדל בין עתות שגרה וחירום.

כמו כן, דחה בית המשפט את הטענה שלעו"ד ורשה אין זכות עמידה בהיותו עותר ציבורי, זאת "בשל כך שבעתירה עלו טענות נכבדות לפעולה בחוסר סמכות של רשויות השלטון, בנושא שיש לו השלכות רוחב, ובנסיבות שבהן מרבית הפרטים שנפגעו ממתווה הכניסה לישראל אינם נמצאים בישראל – כך שהימנעות מלדון בעתירה בשל היעדר זכות עמידה עלולה הייתה להקנות מעין חסינות להחלטת הרשויות".

עו"ד תומר ורשה, שהגיש את העתירה, מסר בתגובה להחלטה כי "ביהמ"ש קיבל את כל טענותינו וקבע ששרת הפנים איילת שקד פעלה בניגוד להוראות החוק. אזרחי אוקראינה, שעודם מצויים תחת מלחמה, יוכלו למצוא מרגוע במדינת ישראל לצד קרוביהם וחבריהם".

 

בית המשפט העליון מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים מאוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד