כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
האובייקטיביות לא חשובה

הסקר מגלה: ירידה דרמטית בהשפעה של ערוצי החדשות

מסקר שערכה הרשות השנייה עולה כי רוב הצעירים כבר לא רואים חדשות במסך הטלוויזיה ומעדיפים את אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות. ועד כמה חשובה האובייקטיביות של העיתונאי?

הסקר מגלה: ירידה דרמטית בהשפעה של ערוצי החדשות
חדר הקונטרול בטלוויזיה צילום: Nati Shohat/Flash90

סקר חדש של הרשות השנייה שבדק את דפוסי צריכת החדשות אותו ערכה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, גילה כי ההשפעות החזקות של מהדורות החדשות בטלוויזיה, שבעבר היו בלתי ניתנות לערעור, חוות ירידה דרמטית, בעיקר בקרב הצעירים בישראל.

לפי הסקר שהובא ב'מעריב', למעלה מ-50% מצרכני החדשות בגילאי 34-18 צורכים את החדשות השוטפות מהרשתות החברתיות ומאתרי האינטרנט. נקודה נוספת ומעניינת שעולה מהסקר היא העובדה כי בקרב הציבור, אובייקטיביות היא לא הדבר הכי חשוב אצל עיתונאים.

הסקר מתפרסם על רקע ירידה שיטתית בטבלאות הרייטינג של המהדרות בערוצי הטלוויזיה, כשהמהדורה האחרונה של אולפן שישי, שנחשבת לתוכנית הדגל של חברת החדשות של ערוץ 12, רשמה שפל בנתוני הצפייה בה, ומהדורת החדשות של חדשות 13 רושמת נתונים נמוכים במיוחד לאורך התקופה האחרונה. 

עוד עולה מהסקר כי כ-90% מצרכני החדשות בטלוויזיה צופים במהדורות המרכזיות בשידור החי בשעה 20:00, כל השאר צופים בו מאוחר יותר, או כלל אינם צופים בו. מרבית מצופי החדשות בטלוויזיה מסכימים כי יש מקום במהדורות גם לסיקור של חדשות רכות, כמו הופעות ואירועי תרבות שונים, רק 7% מהנשאלים סברו שאין לכך מקום במהדורות.

עוד עולה מהסקר כי 47% מצרכני החדשות ענו כי את החדשות והעדכונים האחרונים הם צורכים באתרי האינטרנט. 30% מצרכני החדשות גולשים באתרי האינטרנט לשם צריכת הרחבות ופרשנויות. הרשתות החברתיות, תחנות הרדיו והעיתונות המודפסת, נמצאות בתחתית סדרי העדיפויות של צרכני החדשות בקטגוריית ההרחבות והפרשנויות – אחוזי הצריכה מהן לצרכים אלו עומדים לכל היותר על 21%.

74% מצרכני החדשות סבור שהדיוק והאמינות הוא הפרמטר המקצועי החשוב ביותר בחדשות, 56 אחוזים מצרכני החדשות סבור כי הפרמטר השני בחשיבותו הוא רמת העניין בתוכן החדשותי. מדד האובייקטיביות ממוקם רק במקום השלישי עם 52 אחוזים.

מנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן, אמרה בעקבות תוצאות הסקר, כי "בעידן של ריבוי מקורות מידע, למידת דפוסי צריכת החדשות של הציבור חיונית עבור הרשות השנייה כגוף רגולטורי. ממצאי הסקר מלמדים אותנו כי דפוסי צריכת החדשות של הציבור אינם כבעבר".

היא הוסיפה כי "בזמן שהציבור צורך את החדשות השוטפות מאתרי האינטרנט ומהרשתות החברתיות, הציבור צופה בחדשות הטלוויזיה בעיקר על מנת לקבל הרחבות, תחקירי עומק ופרשנויות. כמו כן, אנו למדים כי הציבור מייחס חשיבות רבה לאיכות החדשות כאשר דיוק ואמינות הם הפרמטרים החשובים ביותר עבורו. לאור השינויים בדפוסי הצריכה נבחנת התאמת הרגולציה לעידן החדש".

הסקר נערך באמצעות מכון מדגם בפאנל האינטרנטי I-Panel בחודש מרץ 2022. הסקר נערך בקרב 1,036 מרואיינים הצורכים חדשות, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית 3.1+ אחוזים.

תקשורת רייטינג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד