כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"נאבק על תפקידו"

אי אמון בבריטניה: עוד ועוד שרים מתפטרים, האם רה"מ יתפטר?

לא פחות מ-34 חברי ממשלה התפטרו בבריטניה והמליצו לרה"מ להתפטר אך הוא מנסה להילחם עד הרגע שנראה כמו תחילת הסוף | ג'ונסון נשאל בפרלמנט אם יתפטר, הוא השיב: "הייתי עושה זאת לו הרגשתי שהממשלה לא יכולה להמשיך לכהן"

אי אמון בבריטניה: עוד ועוד שרים מתפטרים, האם רה"מ יתפטר?
בוריס ג'ונסון צילום: לשכת ראש ממשלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נאבק על המשך כהונתו לאחר התפטרותם של לא פחות מ-34 שרים וחברי ממשלה שהגישו מכתבי התפטרות לראש הממשלה בוריס ג'ונסון. לדבריהם, הם איבדו אמון בהנהגתו. בין המתפטרים שלושה מהשרים הבולטים ביותר שלו ועוד כמה פקידים בכירים ועוזרי שרים.

שר האוצר הבריטית רישי סונאק התפטר אתמול (שלישי) בשעות הערב, ואמר כי הממשלה צריכה להתנהל "כמו שצריך, בכישרון וברצינות". שר הבריאות, סאג'יד ג'וויד, התפטר מתפקידו במחאה נגד מנהיגותו של ג'ונסון, שנמצא במחלוקות ושערוריות בחודשים האחרונים. בעוד שסונאק המשיך לנמק את החלטתו ותלה אותה גם במחלוקות מקצועיות וניהוליות שהיו לו עם ראש הממשלה, שר הבריאות ג'אוויד הפנה את ביקורתו כולה ליושרתו וסגנונו של ג'ונסון: "אני חש צער עצום להגיד לכם שאני לא יכול יותר, במצפון נקי, להמשיך לשרת בממשלה הזו. הציבור הבריטי מצפה, ובצדק, ליושרה מהממשלה שלו".

עוד מספר בכירים במפלגתו קראו לג'ונסון להתפטר, גם מנהל המשא ומתן לשעבר של הממשלה על הברקזיט, דיוויד פרוסט, הצטרף למאבק, וקרא לראש הממשלה לפרוש ללא דיחוי. בטור בעיתון ביום רביעי, פרוסט הדהד מבקרים אחרים של ג'ונסון בכך שקבע נחרצות כי "הגיע הזמן שלו ללכת", והוסיף כי "אם הוא יחזיק מעמד, הוא מסתכן בהורדת המפלגה והממשלה איתו".

אלעד שמחיוף, שליח 'חדשות 12' לאירופה, התייחס לדרמה הלא פשוטה באנגליה ואמר בריאיון ברדיו 103FM: "זה צבר של דברים, הקש ששבר את גב הגמל הוא פרשיה במסגרתה חבר במפלגה השמרנית, כריס פינצ'ר, שמונה לתפקיד די בכיר, התפטר אחרי ששערורייה ובסביבתו של ג'ונסון אמרו שלא ידעו, ומתברר שזה מאוד לא מדויק, ושכבר בשנת 2019 קיבל ג'ונסון תלונות על פינ'צר, ובכל זאת לקח אותו. המרד הזה קורה כי ג'ונסון הפך מנכס לנטל, המצביעים כבר לא מאמינים לו".

"אותם אנשים שהיו התומכים של בוריס, הגנו עליו פעם אחרי פעם", הוסיף, "המפלגה השמרנית מבינה שכל עוד בוריס בשלטון, הם יאבדו את השלטון. בעיקרון המפלגה רוצה להדיח אותו, בסופו של דבר היא תמנה מחליף ולכאורה אפשר להמשיך עד סוף הקדנציה. אם בוריס מפרק בעצמו את החבילה, זה כבר סיפור אחר. הוא נלחם".

לפי דיווחים בממלכה הנהלת הסיעה השמרנית שינתה את החוקה כך שתתאפשר הצבעת אי אמון נוספת נגדו. ברשת סקיי דווח כי קבוצת שרים בכירה תפגש עם ג'ונסון הלילה ותמליץ לו להתפטר. ג'ונסון נשאל בפרלמנט אם יתפטר בנסיבות כלשהן והשיב: "אם הייתי מרגיש שהממשלה לא יכולה להמשיך לכהן, הייתי מתפטר", אך הוסיף: "העבודה שלי היא להמשיך". הפרשנים הרבים מעריכים כי ג'ונסון יפרוש בימים הקרובים במיוחד אם יבין כי הצעת אי האמון נגדו עלולה לעבור בפרלמנט.

בוריס ג'ונסון בריטניה פרישה מהממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד