י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המלחמה נמשכת

רוסיה מתכננת לכבוש את הערים הגדולות שנותרו בחבל דונבאס

לאחר שכבשה את ליסיצ'נסק, רוסיה מתקדמת לעבר ערים אחרות בחבל הדונבאס. הקרב על סלובאנסק, קרמטורסק ובאחמוט יהיה מכריע. ב-2014 כמה עשרות גברים חמושים הסתערו על המשטרה, השתלטו על הממשל המקומי וכבשו את העיר. בראשם עמד סוכן שירות חשאי רוסי לשעבר

רוסיה מתכננת לכבוש את הערים הגדולות שנותרו בחבל דונבאס
אילוסטרציה צילום: Pixabay

המאבק על אזור דונבאס שבמזרח אוקראינה נכנס לשלביו האחרונים. לאחר שהשתלטו על סברודונצק וליסיצ'נסק, כוחות רוסים שולטים כעת ברוב אזור לוהנסק. קרבות עזים משתוללים כיום באזור, כאשר רוסיה לוחצת לכבוש את סלובאנסק, קרמטורסק ובחמוט, שלוש ערים שעדיין נותרו בשליטה אוקראינית. לשלושתן יש משמעות אסטרטגית כמו גם סמלית.

סלובאנסק

עד לפני כמה שנים, העיירה השקטה סלובאנסק בקושי הייתה מוכרת מחוץ לאזור דונבאס. עיר של 100,000 איש בלבד, כמעט ולא הגיעה לחדשות. כל זה השתנה ב-2014, כאשר בדלנים רוסים מקומיים השתלטו על העיר בעזרת סוכנויות ביון רוסיות.

מוסקבה, לעומת זאת, הכחישה כל מעורבות. סלובינסק הפכה לראש הגשר הפרו-רוסי הראשון של האזור. משקיפים חושבים שהתשובה היא גיאוגרפיה. סלובאנסק ממוקמת הרחק מכל הערים המרכזיות, אך קרובה מספיק לכביש מהיר בעל חשיבות אסטרטגית, המקשר את הבירה קייב עם חראקוב וממשיך לגבול הרוסי ליד רוסטוב-על-דון.

ב-2014 כמה עשרות גברים חמושים הסתערו על המשטרה, השתלטו על הממשל המקומי וכבשו את העיר. בראשם עמד סוכן שירות חשאי רוסי לשעבר, איגור גירקין, שכונה סטרלקוב.

בכמה ראיונות לאחר ההשתלטות, אמר גירקין כי הוא והגברים הגיעו מקרים שסופחה לאחרונה לרוסיה, הם, כמו החיילים שכבשו את קרים, הסתירו את זהותם. ההשתלטות עליהם התקבלה בברכה על ידי ראש עיריית סלובאנסק, וגירקין התבטא כשר ההגנה של "הרפובליקה העממית של דונייצק".

כוחות צבא וסוכנויות הביון של אוקראינה ניסו מיד להשתלט מחדש על העיר. הלחימה שפרצה באפריל יכולה להיחשב כתחילתה של מלחמת דונבאס. מאמציה של אוקראינה עלו בתוהו. היא איבדה חיילים וציוד כבד, כולל מסוקים. שני הצדדים נאבקו במרירות כדי לשלוט במגדל טלוויזיה בהר קרצ'ון, שבו בדלנים פרו-רוסים הפעילו ערוצים רוסיים, וסגרו את השידורים האוקראינים. אוקראינה הצליחה סוף סוף להחזיר את העיר ביולי 2014. גירקין וכאלף לוחמים בדלנים נמלטו לדונייצק.

קרמטורסק

קרמטורסק נתפסה גם היא על ידי בדלנים באביב 2014 אך נכבשה מחדש על ידי אוקראינה לאחר כשלושה חודשים. הלחימה התרכזה סביב שדה התעופה הצבאי החשוב מבחינה אסטרטגית, שאוקראינה הצליחה להחזיק לאורך כל הדרך.

ב-2015, קרמטורסק הפכה למרכז המנהלי של דונייצק. משרדי הממשלה הועברו מהעיר דונייצק שבשליטת הבדלנים לקרמטורסק. כוחות אוקראינה ממוקמים בעיר.

קרמטורסק נחשבת לאחד ממרכזי התעשייה החשובים ביותר של מזרח אוקראינה. במקום מפעלים מהגדולים בעולם, ומייצר בעיקר ציוד כרייה. עד 2014, רוסיה הייתה הלקוחה הגדולה ביותר שלה. כאשר פלשו כוחות רוסים בפברואר 2022, הייצור הופסק.

מספר שבועות לאחר מכן, באפריל, קרמטורסק עלתה לכותרות כאשר רקטה רוסית פגעה בתחנת הרכבת המרכזית שלה. למעלה מ-50 בני אדם מתו, רובם פליטים, כולל ילדים, שקיוו לברוח.

באחמוט

באחמוט, עיר המפתח השלישית באזור, ממוקמת ליד כביש מהיר הכביש נחשב לנתיב חיוני לשמירה על אספקת כוחות אוקראינים, קרבות כבדים התנהלו כאן ב-2014 וב-2015. בתקופת ברית המועצות ועד 2016, המקום היה ידוע בשם ארטמובסק. שמו הישן, באחמוט, הוחזר כחלק ממאמץ אזורי לדלג על עידן הקומוניסטי הסובייטי. גם הוא נתפס לזמן קצר על ידי הפרו-רוסים הפרו-רוסים ב-2014, אך אוקראינה חזרה במהירות לשלוט.

אוכלוסיית העיר מונה כ-70,000 תושבים, היא הקטנה מבין שלוש הערים המאוימות. למרות זאת, יש לה תפקיד מפתח בכלכלה האוקראינית. לשתי חברות יש חשיבות מיוחדת: ארטווינרי היא מהיצרניות הגדולות של יינות במזרח אירופה, וארטמסיי היא יצרנית מלח שולחן ידועה. התפוקה שלה מהווה כ-90% מצריכת המלח של אוקראינה. הפצת התבלין דרך המדינה הפכה לבלתי אפשרית מאז פלשה רוסיה בפברואר. עלות המלח עלתה לאחר מכן באוקראינה. גרמניה נאלצת לייבא מלח מחו"ל.

מלחמת אוקראינה רוסיה דונבאס ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד