כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עונשי מאסר ארוכים

טורקיה הרשיעה מתנקשים שעבדו עבור המודיעין האיראני

בית משפט באיסטנבול גזר עונשי מאסר על מספר סוכנים איראניים הנאשמים בחיסול מתנגד למשטר איראני. אחד הנאשמים קיבל 15 שנות מאסר, אחד אחר 12 שנות מאסר, השאר קיבלו עונשים קלים יותר בגין סיוע לרצח

טורקיה הרשיעה מתנקשים שעבדו עבור המודיעין האיראני
כוחות משטרה בטורקיה צילום: pixabay

במרץ 2020 שני בכירים טורקים אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שני קציני מודיעין איראניים בקונסוליה של איראן באיסטנבול, יזמו את הריגתו של מתנגד המשטר מולבי-ורדנג'אני. בית המשפט גזר על הרוצח הטורקי, עבדולווהאפ קוצ'אק, מאסר עולם בגין הירי בשכונת קישלי באיסטנבול בנובמבר 2019 בזמן שטייל ​​עם עלי אספנג'אני, אזרח איראני שתכנן את ההתנקשות.

בסוף השבוע בית המשפט בטורקיה גזר על נאשמים נוספים עונשי מאסר כבדים, ביום חמישי האחרון נגזר עונש מאסר של 15 שנות מאסר על צ'נגיז אקין שהיה מעורב ברצח, ועל אדם נוסף העונה לשם, לי סארי 12 שנים, סייען נוסף בירול אוזדמיר, קיבל שישה חודשי מאסר בגין סיוע בפשע. אזרח איראני סיאבש אבאזרי שלאמזרי, נידון לשנתיים ושישה חודשים באשמת זיוף מסמכים רשמיים. לנאשמים יש זכות לערער על גזר דינם.

מולבי-ורדנג'אני, פעיל מודיעין איראני לשעבר ומהנדס אזרחי בהשכלתו, ברח לטורקיה ב-2018 והשיק ערוץ טלגרם, בשם Black Box, המתמקד בהאשמות שחיתות נגד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, בכירים במשרדו של המנהיג העליון עלי חמינאי, ונגד שופטים ואישים בכירים נוספים. "אני אטפל במפקדי החמולות המושחתים", כתב באחד הפוסטים, שמעולם לא עודכן לאחר מותו. "תתפללו שלא יהרגו אותי לפני שאשיג את זה".

עורך הדין המייצג את משפחתו של הנרצח באיסטנבול, אמר בחודש מאי כי כוחות הביטחון של איראן החרימו את הדרכונים של הוריו בנמל התעופה הבינלאומי של האימאם חומייני בטהרן כדי למנוע מהם לנסוע לטורקיה כדי להשתתף בישיבות בית המשפט.

בית המשפט החליט לחקור בנפרד מקרים של שלושה אזרחים איראנים - עלי אספנג'אני, מוחמדרזה נאסרזאדה, ונאג' שריפי-זינדאשטי, וזיכה את הנאשמים הנותרים, מה שהוביל להשערות שאולי אנקרה עשתה עסקה עם טהראן לשחרר חלק מהנאשמים. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

מוחמדרזה נאסרזאדה, איש צוות הקונסוליה האיראנית באיסטנבול, נעצר בקשר לחיסול של בפברואר 2021. הוא הואשם בזיוף מסמכי מסע עבור אספנג'אני, וסייע לו לברוח לאיראן שלושה ימים לאחר ההתנקשות.

טורקיה עצרה עשרות אזרחים איראנים וטורקים בשנים האחרונות על רקע מזימות לחטוף או להתנקש במתנגדים איראנים. בחודש שעבר הודיעה טורקיה שהיא סיכלה תקיפה מתוכננת נגד תיירים ישראלים באיסטנבול, ועצרה שמונה חשודים שעבדו עבור חוליית מודיעין איראנית.

טורקיה איראן עונש מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד