כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פרשיית הכתובות המפוקפקות

הדיין הבהיר בשיעורו מי צריך לבדוק את הכתובה

סערת הכתובות שנמצאו חסרות מילה ממשיכה להכות גלים, הדיין הגרי"י כהן מבני ברק שחשף את הפרשה מבהיר בשיעורו כי מדובר בכתובות שנרכשו בחודשים האחרונים ומי שקנה לפני שנה ויותר אין כל חובה לבדוק. וגם: מה פסק עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין לחתן?

הדיין הבהיר בשיעורו מי צריך לבדוק את הכתובה
הדומ''ץ הגרי''י כהן בעריכת סידור קידושין צילום: דוד קורן

פרשיית הכתובות המפוקפקות שנחשפה לראשונה ביום שישי ב'בחדרי חרדים' ממשיכה להכות גלים בכל שדרות הציבור החרדי, זוגות צעירים נתקפו בהלם מוחלט כאשר גילו שהם במרכזו של סיפור עצוב.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עד כה נמצאו כבר לפחות 200 כתובות כאלו שבהם חסר המילה 'ואיזון'.

בשבת האחרונה בה התחיל כלל ישראל את לימוד מסכת 'כתובות' במסגרת לימוד ה'דף היומי' התייחס הדיין הגרי"י כהן שוב לפרשייה הכאובה והמצערת, בתוך דבריו ביקש להבהיר ברבים "רק מי שקנה את הכתובה מהסוג המדובר בחודשים האחרונים בלבד צריך לבדוק ולהחליף, כל שאר הכתובות שנקנו באותה רשת חנויות לפני שנה ויותר אין כל חובה הלכתית לבודקם ואפילו לא ממידת חסידות, מכיוון שלא ידוע לגביהם שום חשש".

בחצרות גדולי הפוסקים ובבתי ההוראה הסיפור העגום מעורר פולמוס הלכתי עצום, מצד אחד מדובר במקרה שבו בעל ה"נחלת שבעה" פוסל את הכתובה חד משמעית, וגם ישנם תשובות מגדולי האחרונים, שדנו במקרים דומים אחרים שנשמטה לה המילה ו'איזון' ופסלו את הכתובה לחלוטין. 

מצד שני מאוד קשה לעמוד בפני זוג צעיר שמגלה באחת שחי מספר חודשים בנישואים שלא היו לכתחילה, לכן חלק מהרבנים בכל זאת מחפשים צדדי היתר הלכתיים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי אברך צעיר שהגיע לפני עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של שכונת רמת אלחנן, בעגמת נפש מרובה, הרב זילברשטיין ביקש להרגיעו, ופסק לו שאמנם ראוי להחליף את הכתובה, אבל אין מקום לחשש עבירה בנישואין ללא כתובה, ואפילו אינו צריך לחזור בתשובה על כך, כך פסק. 

"הכתובת" על הקיר

רבנים אחרים עוררו שהמצב הנוכחי בו קונים כתובה מודפסת ומביאים אותה לחופה בלי בדיקה מוקדמת היא זלזול באחד מיסודות בנין בית נאמן בישראל, הלחץ של זמן ה'קבלת פנים' מותירה פתח למכשולות רבים, משום מה אנשים נוטים להתעסק בפרטי פרטים של תפריט הסלטים בסעודת החתונה - ואת ה'כתובה' שבלעדיה אין נישואים כשרים - מזניחים.

לדברי הרבנים ראוי לפנות אל המסדר קידושין או רב אחר הבקי בטיב קידושין כשבוע לפני החתונה עם הכתובה, לבדוק שהיא מוגהת כראוי, לברר בישוב הדעת את כל שאר הפרטים הנצרכים למילוי הכתובה בכשרות כמו איות השמות וכתיבת התאריכים, כך נהגו תמיד וזו הדרך הנכונה והישרה. 

כתובה שטר כתובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד