כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המלחה מקצרת חיים

מחקר חדש: הוספת מלח למזון מורידה לך שנים מהחיים שלך

מחקר שכלל 500,000 בריטים, מגלה קשר למוות מוקדם יותר עבור אלה שמתבלים תמיד את הארוחות שלהם. הראיות משכנעות מספיק כדי שאנשים צריכים לשקול להימנע מלתבלן את הארוחות שלהם. לגברים תוחלת החיים התקצרה ב-2.3 שנים ולנשים ב-1.5 שנים

מחקר חדש: הוספת מלח למזון מורידה לך שנים מהחיים שלך
מלח: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הוספת מלח לארוחות מביאה למוות מוקדם יותר, כך על פי מחקר של 500,000 בריטים בגיל העמידה. חוקרים גילו שהוספת מלח למזון באופן קבוע, מורידה יותר משנתיים מתוחלת החיים של גברים ושנה וחצי לנשים. זה לא כולל תיבול במהלך תהליך הבישול. צוות המחקר לא שלל סופית גורמים אחרים, כמו צריכת מלח שהיא צורת חיים פחות בריאה בדרך כלל, אך הצוות שמאחורי אמר כי הראיות משכנעות מספיק כדי שאנשים צריכים לשקול להימנע מלתבלן את הארוחות שלהם.

"למיטב ידיעתי, המחקר שלנו הוא הראשון להעריך את הקשר בין הוספת מלח למזון ומוות מוקדם", אמר פרופ' לו צ'י מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה טרופית של אוניברסיטת טולאן בניו אורלינס ארה"ב שהוביל את המחקר, "אפילו הפחתה מתונה בצריכת הנתרן, על ידי הוספת פחות מלח או ללא מלח כלל במזון ליד השולחן, עשויה להביא ליתרונות בריאותיים משמעותיים, במיוחד כאשר היא מושגת באוכלוסיה הכללית".

הממצאים התבססו על מחקר שכלל יותר מ-500,000 משתתפים במחקר הביובנק הבריטי אשר עקבו אחריהם במשך תשע שנים בממוצע. כשהצטרפו למחקר בין 2006 ל-2010, הם נשאלו, באמצעות שאלון מסך מגע, האם הם הוסיפו מלח למזון שלהם ובאיזו תדירות הם עשו זאת.

קשה לעקוב במדויק אחר צריכת מלח מכיוון שהרבה מזונות מעובדים מכילים רמות גבוהות של מלח, ומדידה ישירה בבדיקות שתן לא בהכרח מספקת תמונת מצב המעידה על הצריכה הכוללת. בערך 70% מצריכת הנתרן באוכלוסיות מערביות מגיעות מאוכל מעובד ומוכן, כאשר 8-20% מקורם במלח שנוסף ליד השולחן. עם זאת, הוספת מלח היא אינדיקטור טוב מאוד להעדפה של אדם למאכלים בעלי טעם מלוח, ולכן הצוות מיקד את הניתוח שלו במדידה זו.

בהשוואה לאלו שמעולם לא הוסיפו או רק לעתים רחוקות הוסיפו, לאלו שתמיד תיבלו את האוכל שלהם היה סיכון מוגבר של 28% למוות בטרם עת. בגיל 50, לגברים ולנשים שהוסיפו מלח תמיד תוחלת החיים הייתה קצרה ב-2.3 שנים וב-1.5 שנים בהתאמה.

גורמים אחרים שעלולים להשפיע על התוצאות, כולל גיל, מוצא אתני, עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, תזונה ומצבים רפואיים כגון סוכרת, סרטן ומחלות לב, הובאו בחשבון. פרופ' אניקה רוזנגרן, חוקרת בכירה באוניברסיטת גטבורג בשוודיה, שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה כי בעוד כמה עצות בריאותיות היו פשוטות, אין חסרונות להפסקת עישון, אך למלח יש רמה אופטימלית, כלומר לא ניתן להסיר אותו מהתזונה לחלוטין. קשה להצביע על "הנקודה המתוקה" מבחינת בריאות עבור כל אדם נתון.

"עד כה, מה שנראה לגבי מלח, שאנשים בריאים הצורכים מה שמהווה רמות נורמליות של מלח רגיל לא צריכים לדאוג יותר מדי לגבי צריכת המלח שלהם", אמרה. עבור קבוצה זו, איזון צריכת מלח עם תזונה עשירה בפירות וירקות צריך להיות בראש סדר העדיפויות. עם זאת, אלה בסיכון גבוה למחלות לב כנראה צריכים להפחית, "אי הוספת מלח נוסף למזונות שכבר מוכנים היא אחת הדרכים להשיג זאת", אמרה.

מלח מחקר מוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד