י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
רוצים לבקר בישראל

הפרשן הסעודי לתקשורת הישראלית: "אנחנו לא תחנת דלק" | צפו

בסוף השבוע זה קורה, ג'ו ביידן מגיע בפעם הראשונה לסעודיה כנשיא ארצות הברית. נדמה שכבר נאמר הכל על הביקור הזה שאמור לפתוח דף חדש ביחסים בין הממשל האמריקני לבית המלוכה הסעודי ואולי להביא בשורה בגזרת הנורמליזציה עם ישראל, אך בסעודיה מתאמים ציפיות

הפרשן הסעודי לתקשורת הישראלית: "אנחנו לא תחנת דלק" | צפו
בן סלמאן צילום: פלאש 90

עם כל הכבוד לביקורו החשוב של נשיא ארצות הברית ביידן בסעודיה בסוף השבוע, זה כנראה לא הדבר הראשון שמעסיק את כל הסעודים כשהם קמים בבוקר, הרחוב הסעודי לא עוסק הרבה בפוליטיקה, יש לפוליטיקה את האנשים האחראים לה, יש פה ושם אנשים שמתעניינים בסוגיות פוליטיות, אבל רוב העם לא מתעניין בעניינים שכאלה, אז מה הם מצפים מהביקור הזה והאם הנרמול עם ישראל באמת על הפרק?.

ועדיין, לא בכל יום מגיע נשיא אמריקני לממלכה בייחוד אחרי נתק מתוקשר בין הבית הלבן לבין האיש החזק בסעודיה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן. מי שה-CIA האשים אותו בחיסול העיתונאי, ג'מאל ח'אשוקג'י שהתנגד לממלכה. הביקור הזה חשוב והוא מחזק את היחסים הסעודיים-האמריקאיים. ועדיין, זה ביקור של ממשל ביידן. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ייפגש עם המלך סלמאן ועם יורש העצר הסעודי בן סלמאן במהלך הסיור האזורי שלו.

הפרשן הסעודי אחמד אל איבראהים כבר שנים עושה את הקו שבין וושינגטון לריאד. מתראיין תחת כל עץ רענן ומנסה להסביר את עמדותיה של ארצו בעיקר לאוזניים אמריקניות, בראיון לרועי קייס ב'כאן חדשות', אומר אל איבראהים שעוסק רבות ביחסי סעודיה – ארצות הברית, מה הציפיות של הצד הסעודי מהביקור של ביידן.

"אנחנו לא יודעים מה הכיוון האמריקאי באזור, כל מה שנוגע לאיראן והנשק הגרעיני. היציאה מהאפגניסטן הייתה מדאיגה. וההצהרות העמומות בכל מה שנוגע לביטחון האזור והאתגרים של האזור. אני מקווה שהביקור של ביידן יפיג את כל התהיות שמעלים לא רק בהנהגה הסעודית אלא גם העם הסעודי. יש סוג של הרמוניה בין העם הסעודי והעם האמריקאי, החברויות והאסטרטגיות, כל זה אנחנו רוצים שיצמח וישגשג, אבל גם שההצהרות יהיו יציבות. מה שאנחנו שומעים מהנשיא האמריקאי כשנכנס לתפקיד היה מדאיג מאוד. אמריקה תמיד פועלת באופן שגוי ובסוף עושה את הדבר הנכון".

מעבר לאכזבה מהמדיניות האמריקנית באזור בייחוד בכל הקשור לנושא האיראני, הפרשן הסעודי מקווה שהביקור של ביידן גם יפתח דף חדש ביחסים בין המדינות בכל מה שקשור לנושא זכויות האדם בממלכה, נושא נפיץ. הוא אומר לרועי קייס ב'כאן חדשות, "אני מצפה שאמריקה תדע מי היא סעודיה, הממשל האמריקאי במיוחד. אנחנו מודאגים מהמפלגה הדמוקרטית והביקורת שלהם על האזור. לסעודיה יש ריבונות, עם ודת".

"אנחנו מגנים כשמדינה אחרת מנסה לכפות עלינו משהו שהוא לא חלק מהאופי החברתי שלנו בקשר לזכויות אדם. זה מגונה. אני מקווה שבביקור ביידן הדברים האלו יהיו ברורים. סעודיה הוכיחה שיש לה תפקיד אזורי ופוליטי ברמה הגבוהה ביותר".

מן הסתם גם בצד האמריקני יש ציפיות מהסעודים והן קשורות בעיקר לסיוע בפיתרון משבר האנרגיה העולמי בעקבות המלחמה באוקראינה. אלא שבריאד, כפי שמספר הפרשן הסעודי, קצת פחות אוהבים את הדימוי שלהם כמשאבת נפט שפתאום זקוקים לה כדי להפחית מחירים.

"סעודיה היא לא תחנת דלק. אם הוא חושב שיגיע בגלל הנפט, יש לנו מדיניות ריבונית בכל הנוגע לנפט, אני מקווה שיהיו סוגיות יותר מהדלק שביידן ידון עם סעודיה, כמו הגרעין האיראני, איראן היא הסיבה לבעיות באזור". אזרח סעודי עבד אל-מג'יד א-סעדון מייצג אולי במשהו את הלך הרוח של הדור הצעיר בממלכה שרואה את ישראל בצורה קצת אחרת.

"אני כאזרח סעודיה תומך בנירמול ומקווה שממשלת סעודיה שתנרמל במהירות, כי אנו בסכנה קיומית בגלל התקדמות פרויקט הגרעין האיראני" זאת הסיבה שהוא מקווה שהביקור של ביידן יביא בשורות גם בגזרת הנרמול.

מה לגבי טיסות ישירות של עולי רגל מתל אביב למכה?

"דבר נפלא שיקל לעולים לרגל הפלסטינים והמוסלמים אזרחי ישראל לקיים את מצוות החג'"

וטיסות ישראליות מעל סעודיה?

"אין בעיה. מדובר בחברות תעופה (ויש שדה תעופה בינלאומי בג'דה שמקבל מטוסים מכל רחבי העולם, כך שאין בעיה אם יקבל טיסה ישראלית או פלסטינית או מכל מדינה שהיא".

וברית הגנה ישראלית - סעודית?

"זה משהו בסיסי שחייב להתקיים, על מדינות המזה"ת לכרות ברית אנטי איראנית, ולא תיכון ברית בין מדינות ערב וישראל ללא כינון יחסים עימה. ישראל נחשבת מדינה חזקה במזה"ת כרגע".

הפרשן אחמד אל איבראהים אומר: "אנחנו רואים בסעודיה שנרמול עם ישראל לא קשור לחיזוק היחסים עם אמריקה. זה דבר אחד וזה דבר אחר. אין לזה קשר ביחסים שלנו עם אמריקה. הנרמול יהיה בין מדינה לבין מדינה, אם אתה שואל האם העם הסעודי רוצה נרמול? אני חושב שכל אחד רוצה שלום באזור, אבל זה לא יהיה על חשבון האידאולוגיה שלו. החברה רוצה לראות פתרון ברור למה שקורה בירושלים, החברה רוצה לראות זכויות לפלסטינים".

בסיכום הראיון שני המרואיינים מספרים כי יש להם חלום לבקר בישראל והם מקווים שזה יקרה בקרוב.

סעודיה רועי קייס ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד