כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
טיפים חשובים

פוסט קורונה או לונג קורונה: מה זה ואיך מתמודדים?

רוב האנשים שחלו בווירוס הקורונה החלימו תוך ימים עד מספר שבועות. אבל אנשים מסוימים - אפילו אלה שעברו את הגרסה הקלה של המחלה - עשויים לסבול מתסמינים שנמשכים זמן רב לאחר מכן

פוסט קורונה: אילוסטרציה
פוסט קורונה: אילוסטרציה צילום: יח"צ

מהי תסמונת פוסט-קוביד /לונג קוביד ועד כמה היא שכיחה? אין תמימות דעים חד משמעית לגבי הגדרת התופעה, ישנם גופים הקובעים שתסמינים מתמשכים מעל 12 שבועות כבר זה נחשב כלונג קוביד, בעוד שאחרים מקצרים את התקופה ל-8 שבועות. ארגון הבריאות העולמי מגדיר את הלונג קוביד כ"בדרך כלל 3 חודשים מהופעת מחלת הקוביד עם תסמינים שנמשכים לפחות חודשיים ואינם ניתנים להסבר על ידי אבחנה חלופית".

מה הסבירות לפתח לונג קוביד? המחקרים מראים כי הסיכון נע בין %12-3, תלוי בזן הקורונה ובגורמי הסיכון.

גורמי הסיכון יכולים להיות:

1. נוכחות של מחלת קוביד קשה במיוחד שהובילה לאשפוז , כל שכן אשפוז בטיפול נמרץ.
2. נוכחות של מחלות רקע לפני התחלואה בקוביד.
3. תחלואה קלינית סוערת שכללה תסמונת דלקתית רב מערכתית בזמן התחלואה בקוביד או לאחר מכן.

נראה שגם הגיל משחק תפקיד ולונג קוביד שכיח יותר בקרב מבוגרים מאשר בילדים ובני נוער. עם זאת, לכל מי שחלה בקוביד יכולות להיות השפעות ארוכות טווח, כולל אנשים שלא חוו תסמינים בכלל או. כאמור חלו בצורה קלה.

מהם התסמינים של לונג קוביד?

רוב האנשים שחולים בקוביד מחלימים במהירות. לונג קוביד יכול להתאפיין בתסמינים מתמשכים במערכות הגוף השונות, ישנם גם מטופלים שישתפרו לאחר המחלה הראשונית ואז יחוו החמרה שוב.

תסמינים מתמשכים של לונג קוביד יכולים לכלול: עייפות. כאבי ראש. סחרחורת. קוצר נשימה. קשיי שינה. חרדה ודיכאון. דפיקות לב. לחץ או כאבים בחזה. תסמיני עיכול, כולל שלשולים וכאבי בטן. כאבי פרקים או שרירים. בעיות בריכוז ו/או בזיכרון, מעין ערפל מוח. שינויים בחוש הריח ו/או הטעם. שיעול מתמשך. ותסמינים נוספים.

ד"ר ציון שלוסברג

כאשר התסמינים הנפוצים ביותר מבין אלו, הם: עייפות %51. אובדן ריח %37. קוצר נשימה %36. ואחריו קשיי ריכוז %28. יש לדעת שלא תמיד ניתן לאבחן בוודאות האם משהו מהתסמינים לעיל נובעים מהזיהום בקוביד עצמו או שמא מדובר במצבים רפואיים אחרים בעלי אופי קליני דומה.

כמו כן, לא ברור אם תסמונת לונג קוביד היא אכן משהו חדש וייחודי לזיהום בקוביד, מכיוון שיש לא מעט מהתסמינים שדומים לאלה הנגרמים מתסמונת העייפות הכרונית ומחלות כרוניות אחרות המתפתחות לאחר זיהומים.

תסמונת העייפות הכרונית כוללת עייפות קיצונית שמחמירה עם פעילות גופנית או נפשית, אך אינה משתפרת עם מנוחה. מדוע למעשה זיהום בקוביד גורם לבעיות בריאות מתמשכות? ככל הנראה הסיבה היא כתוצאה מנזק לאיברים השונים. תוארו מספר מנגנונים פתופיזיולוגיים בהם הזיהום בקוביד משפיע על החולה מרמת התאים וכלה בפגיעה באיברים שונים ביניהם הלב, הכליות, העור והמוח. ישנה פגיעה גם בתפקודה התקין של מערכת החיסון והופעה של תהליכי דלקת כרונית. לא ברור כמה זמן ההשפעות הללו עלולות להימשך.

ההשפעות הללו גם עלולות להוביל להתפתחות של מצבים חדשים, כגון סוכרת או תחלואה לבבית. אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

טיפים לטיפול בעייפות וקוצר נשימה

● לא להעמיס יותר מדי - תכננו מה אתם הולכים לעשות ואל תתאמצו יותר מדי.
● נסו לחלק משימות שמרגישות קשות לחלקים קטנים יותר.
● תכננו כך שתעשו פעילויות מסוימות על סמך רמות האנרגיה שלכם על פני היממה.
● מנוחה קצרה תכופה עדיפה על כמה ארוכות יותר, אז תנוחו לפני שאתה מותשים.
● כשמופיע קוצר נשימה, המשיכו עוד קצת, זה בונה רזרבה תפקודית ומחזק את שרירי הנשימה.
● נסו להגדיל בהדרגה את כמות הפעילות הגופנית שאתם עושים. נסו לצאת לטיולים קצרים או לעשות תרגילי כוח פשוטים ולבנות משם.

טיפים חיזוק מצב הרוח והבריאות הנפשית

● היו סלחניים לעצמכם במהלך ההחלמה - היו מוכנים שימים מסוימים יהיו גרועים יותר מאחרים.
● התחברו לאנשים שעושים לכם טוב מעודדים אותכם ונוסכים בכם כוחות להחלים.
● קיום שגרה יומית יכולה להיות טובה למצב הרוח ולתחושת היציבות.
● הישארו פעילים - המשך תנועה יעזור לשחרר אנדורפינים ולשפר את מצב הרוח שלכם.

טיפים להתמודדות עם ערפל מוחי, בעיות זיכרון או חשיבה

אנשים רבים עלולים לסבול מערפל מוחי. ההתבטאות השכיחה היא קושי בריכוז, קושי בלזכור דברים, גם דברים פשוטים ומטלות יומיות. להלן כמה טיפים לעזרה:

● רשמו הערות שיעזרו לכם לזכור דברים - בין אם זה בפגישות עבודה או פגישות עם הצוות הרפואי.
● פעילות גופנית - התחילו בהדרגה ואל תגזימו. פעולות קטנות ותרגילים בסיסיים הפזורים על פני היממה.
● אכלו אוכל המשפר את בריאות המוח. דיאטה ים תיכונית הכוללת שמן זית, פירות וירקות, אגוזים ושעועית ודגנים מלאים הוכחה כמשפרת את החשיבה, הזיכרון ובריאות המוח.
● המנעו מצריכת אלכוהול מופרזת.
● נסו לישון כמה שאתה צריכים.
● נסו לעשות דברים שידועים כממריצים את המוח וגם משפרים את הבריאות הנפשית - כמו פעילויות חברתיות, לימוד משהו חדש כגון שפה, כלי נגינה, תחביב ותרגלו מדיטציה או מיינפולנס (קשיבות מודעת).

טיפים להקלה על כאבי פרקים או שרירים

תרגילי גמישות כמו מתיחות, יוגה וטאי צ'י ותרגילי כוח כמו טיפוס במדרגות, הרמת משקולות ועבודה עם רצועות התנגדות יכולים להיות לעזור בכלל וללונג קוביד בפרט. משלב ויטמינים מומלץ, ישנם כמה פרוטוקולים טיפוליים המתבססים על השלמה נבונה של תוספי תזונה, ויטמינים ומינרליים, כאשר
החשובים ביניהם הם: cysteine -acetyl-N- NAC, אומגה 3, כורכום, ויטמין D, ועוד. עדיין אין תרופת פלא ללונג קוביד ורב הנסתר בנושא ההשלכות ארוכות הטווח, אבל אימוץ אורח חיים בריא שיכלול תזונה נבונה עתירה בפירות וירקות, שינה איכותית, פעילות גופנית קלה יום-יומית והורדת מתח כרוני הוא ערובה לחיים בריאים וטובים.

ד"ר שלוסברג, הוא מומחה ברפואת משפחה (2009) ובמינהל רפואי (2015), בעל תואר שני במינהל מערכות בריאות (MHA). חבר סגל המחלקה לרפואת משפחה, מורה מצטיין באוניברסיטת ת"א. שימש במגוון תפקידים ניהוליים בקופות החולים ובתפקידי ניהול בכירים נוספים בחטיבת הרפואה במשרד הבריאות. גישתו הרפואית מבוססת על התפיסה הכוללנית, בה מתרכז הטיפול באדם ובשורש הבעיה.

'רפואה שלמה', אשל אברהם 8 בני ברק. www.dr-schlossberg.com

רופא תזונה בריאה כושר גופני קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד