כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המאבקים בימין

הציבור לא יסלח: הפילוג יביא להפסד ולנזק בלתי הפיך

בימים האחרונים אנו עדים לוויכוחים ערים בין שני צדדים שבימים אחרים ובגלגול קודם יכלו להיות אחים, אך רצה הגורל והם יריבים פוליטיים שרוצים את אותו הדבר. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שמרגיש כי הוא יכול לקבל יותר מול יו"ר האיחוד הלאומי ומנהיג הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', ונראה כי העסק הולך לכיוון לא טוב

הציבור לא יסלח: הפילוג יביא להפסד ולנזק בלתי הפיך
סמוטריץ ובן גביר צילום: פלאש 90

הקולות שנשמעים מכיוונו של איתמר בן גביר יו"ר עוצמה יהודית הם קולות של "אנחנו יותר גדולים, ומגיע לנו יותר", אולי זה נכון, אבל לא מסכנים את קיום הבית, בגלל צדק; גם דגל התורה טוענת כי היא יותר גדולה מאגודת ישראל, אבל יש לה אחריות, ודגל לא תסכן מספר מנדטים, והיא גם תעשה הכול להגיע לסגירת הרשימות עם הסכמות בלב פתוח ובנפש חפצה, כדי לעודד ולרצות את כלל המצביעים. וכך צריך להיות עם איתמר בן גביר, שהוא אהוד מאוד בקרב מחנה הימין, אבל כמה פעמים הוא ניסה לרוץ לבד, וזה לא הספיק. איתמר, זו קריאה לשלום ולא למלחמה, מה שלא הצליח מספר פעמים, כנראה לא יצליח שוב.

איתמר, בסוף תרוצו יחד אבל עם פנים חמוצות, וזה יפגע במורל ובמוטיבציה של המצביעים גם אם אתה הכי צודק בעולם. בצבא למדתי להיות חכם ולא צודק, כי כסף עושים עם חכמה ולא עם צדק. רבי אלעזר בן עזריה פותח את המדרש באמירה כפולה, "אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה" והשאלה למה הכפילות, הרי שני הביטויים הם למעשה אותו הדבר? אלא בא המדרש ואומר לנו שלא מספיק יום הדין שבו נשלם על החלטות לא נכונות, אלא גם חובה עלינו להוכיח את האנשים שקיבלו החלטות לא נכונות.

ארבע שנים הצבא הרומי לא הצליח לדכא את המרד העקשני שפרץ ביהודה. רק כאשר הרומאים עמדו בשערי העיר ירושלים התבהרו ממדי האסון שגרמה מלחמת האחים בירושלים, בהתכתשות בין הפלגים השונים, מחסני מזון שיכלו לספק אוכל בזמן לחימה ומצור עלו באש, ולא נותר מהם דבר, וכך גם מבית המקדש. אני בטוח שכל צד אמר לעצמו שהוא הצודק, את הסוף כולם יודעים.

במסכת בבא מציעה נאמר: "מצא שטרי חוב, אם יש בהן אחריות נכסים, לא יחזיר, שבית דין נפרעין מהן. אין בהן אחריות נכסים, יחזיר, שאין בית דין נפרעין מהן, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, בין כך ובין כך לא יחזיר, מפני שבית דין נפרעין מהן". כך גם עם סאגת היחלוקו בין סמוטריץ' לבן גביר, חכמים אומרים ש'בין כך לא יחזיר' והסוף שבית הדין נפרעים מהם.

אם שתי מפלגות ירוצו ואחת מהן לא תעבור, 'בין כך לא יחזיר' את הקולות, והמצביעים יפרעו מהם כמאמר הגמרא. אין לימין פריווילגיה לקחת סיכון, גם אם בסיכום הכללי צד כלשהו יפסיד מקום או נציג, כמו שכתב רבינו חיים לוצאטו במסילת ישרים "לבלתי יעזוב נפשו לסכנת האבדון חס ושלום, ולא ילך במהלך הרגלו כעיוור באפלה".

אם יהיה פירוד בין הצדדים רבים יצביעו למפלגות אחרות, או לא יצביעו כלל, במשנה במסכת אבות נאמר כבר "יצא שכרו בהפסדו" כך שהנזק עלה על הרווח והדבר לא היה כדאי.

בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר ציונות דתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד