י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
גם אתם רעבים בים?

מחקר ישראלי: חשיפה לשמש אצל גברים מעוררת תיאבון

במחקר שנעשה בקרב 3,000 בנ"א באוניברסיטת ת"א נמצא כי חשיפה לשמש גורמת להפרשת ההורמון גרלין המגביר תיאבון בגברים, עד עתה לא היה ידוע על שינוי בין גברים לנשים בעת החשיפה לשמש

מחקר ישראלי: חשיפה לשמש אצל גברים מעוררת תיאבון
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב מגלה כי החשיפה לשמש מעוררת תיאבון אצל גברים, אך לא אצל נשים. לטענת החוקרים, בקרב הזכרים (חיות ואנשים), החשיפה לשמש מפעילה חלבון בשם p53 שמטרתו לתקן נזקי דנ"א לעור שנגמרים בשל החשיפה. הפעלת ה-p53 מאותתת לגוף להפריש הורמון בשם גרלין – שמעודד תיאבון. מנגד, בקרב נקבות, הורמון האסטרוגן בולם את האינטראקציה בין ה-p53 לגרלין, ולכן הן לא חשות צורך לאכול אחרי החשיפה לשמש.

המחקר נערך בהובלת פרופ' כרמית לוי והדוקטורנט שיוונג פריק מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובשיתוף שורה ארוכה של חוקרים מהארץ ומהעולם, בהם חוקרים מהמרכזים הרפואיים איכילוב, אסותא, מאיר ותל השומר, וכן ד"ר יפתח גפנר וד"ר ליאור ביקובסקי מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרופ' אהרון וולר מאוניברסיטת בר אילן. המחקר פורסם בכתב העת Nature Metabolism.

המחקר, שהובא באתר doctorsonly נערך באמצעות נתונים אפידמיולוגיים שנאספו לאורך שנה שלמה על הרגלי האכילה של כ-3,000 ישראליות וישראלים, באמצעות דיווח עצמי של סטודנטיות וסטודנטים שיצאו לשמש ובאמצעות מחקר גנטי מקביל בחיות מודל. תוצאות המחקר מזהות את העור כגורם מווסת ראשון במעלה של אנרגיה ותיאבון פשוט (מטבוליזם) הן בקרב חיות המודל והן בקרב בני אדם.

במחקר שנערך בעכברי המעבדה עברו העכברים חשיפה עדינה לקרינת UV והתוצאות היו מפתיעות: הגברים היו הרבה יותר רעבים בעקבות החשיפה, בזמן שאצל הנשים לא נצפה שינוי. ממצאי מחקר המעבדה הובילו את החוקרים לבדוק את הממצאים בבני אדם.

במחקר אפידמיולוגי שנמשך שנה, נבדקו 3,000 גברים ונשים בגילי 25 עד 64 שהשיבו על שאלונים הנוגעים לרמות התיאבון והרגלי האכילה שלהם ביחס לחשיפה לשמש ולעונות השנה. הממצאים העלו כי התיאבון בקרב הגברים היה גבוה ב-22% בחודש אוגוסט לעומת ינואר.

הממצאים נבדקו גם בשתי קבוצות ניסוי קטנות יותר. בקבוצה הראשונה נכללו 25 סטודנטים וסטודנטיות שנחשפו לשמש באופן מבוקר, בכפוף להנחיות לבוש וחשיפה מפורטות. בדגימות הדם שניטלו מהם מיד לאחר החשיפה לשמש נמצאו אצל הסטודנטים רמות גבוהות של גרלין - הורמון מעודד תיאבון, וסימנים נוספים לפעילות מטבולית מוגברת. לעומתם, בקרב הסטודנטיות לא נמצא כל שינוי. גם בקבוצה השנייה, שכללה 30 נשים וגברים המטופלים בפוטותרפיה נמצא אצל הגברים תיאבון מוגבר לאחר הטיפול.

פרופ' לוי הסבירה: "בדקנו את ההבדלים בין נשים לגברים אחרי החשיפה לשמש ומצאנו כי גברים אוכלים יותר מאשר נשים כיוון שהתיאבון שלהם עולה. זאת הפעם הראשונה שמפענחים את הקשר המולקולרי בין חשיפה ל-UV לתיאבון והפעם הראשונה שנערך מחקר רפואי מבוסס מין בנושא חשיפה ל-UV.

המחקר הובא באתר doctorsonly.

שמש בריאות מחקר מדעי